Roxana Tisăianu, FrieslandCampina România: Curajul este esențial pentru a crea ceva transformațional
Deschidere, reziliență, smerenie și curaj. Acestea sunt trăsăturile pe care Roxana Tisăianu le consideră necesare pentru un lider și la care se raportează în prezent în relație cu echipa. La începutul acestui an a acceptat rolul de Managing Director pentru businessului FrieslandCampina România, unde, pe lângă obiectivul de a găsi pârghii de creștere profitabilă, vrea să crească oamenii.
Sunt peste 20 de ani de când Roxana Tisăianu a interacționat pentru prima dată cu industria bunurilor de larg consum. Și chiar dacă a fost tentată la un moment dat să încerce și altceva, fix în acel moment a apărut o poziție „senzațională” în FMCG. „Întotdeauna m-a atras faptul că interacționezi cu viața oamenilor de zi cu zi și ai senzația că le impactezi viața. Dinamica e mare și te crește mult ca om. Ai permanent câte un nou prag de trecut – nu prea există un vârf al muntelui, pentru că, de fiecare dată când ai impresia că te apropii de el, vezi deja următoarea colină de urcat”, susține Roxana.
Coincidență sau nu, cariera Roxanei este legată de multinaționale, pe care le-a preferat pentru că sunt o sursă reală de învățare, dar și pentru că poți construi pe un sistem foarte bine echipat. „Cred că mi se potrivește mai bine acest rol pentru că îți oferă oportunitatea să pleci de la un anumit nivel și să țintești mereu mai sus. Asta nu înseamnă însă că nu poți avea destulă libertate în corporație. Poți plia businessul și poți extinde scopul jobului în funcție de ce îți place să faci, de ce consideri tu că e important. Adică poți să îți pui amprenta și într-o multinațională dacă îți dorești acest lucru. Și dacă ești într-o companie care îți dă mână liberă, mi se pare extraordinar”, spune managerul.
În această categorie se încadrează și FrieslandCampina România, companie la conducerea căreia se află de la începutul acestui an. Și, chiar dacă la nivel personal vorbim despre un pic de confort și de „dor” satisfăcut, profesional, noul rol o ține în priză în fiecare zi. „Este o provocare prin prisma contextului de business și al companiei la nivel global. Vorbim despre o piață extrem de competitivă, în care marca privată deține o pondere extrem de mare în business, și avem și impactul statului care vine cu măsuri restrictive. Pe plan local, bilanțul anului trecut nu arată strălucit din perspectiva profitabilității. Dacă ne uităm în spate, Napolact și FrieslandCampina au reușit an de an să mențină investiții în producție, programe pentru angajați și parteneri, lucru deloc ușor în contextul dat. Nu este atât de evident cum poți să fii pozitiv din punctul de vedere al profitabilității dacă luăm în calcul toate aspectele care impactează businessul”, explică Roxana.
Cum arată lista de priorități a Managing Directorului FrieslandCampina România, în acest context? „În primul rând, este vorba despre reașezarea fundamentelor în partea de business, despre simplificare și despre a pune bazele unei strategii solide pe termen lung pentru a crește și pentru a aduce un impact pozitiv în categorie”, completează aceasta.
Deși misiunea nu este deloc ușoară, executivul FrieslandCampina România consideră că aceste provocări care apar frecvent și în alte businessuri reprezintă și un moment bun în care poți pune un diagnostic pe ceea ce faci, pe modul în care lucrezi, și sunt o modalitate foarte bună să te conectezi cu oamenii. „Acest proces este foarte mult despre ce faci cu oamenii și cum reușești să îi ții cu tine în barcă și cum ai grijă de ei într-o perioadă de tranziție. Există momente când trebuie să scuturi copacul, important este să te asiguri că nu o faci rapid și cu singurul obiectiv de a reduce costurile”, spune Roxana.
Amprenta noului rol pentru Roxana Tisăianu
Pe lângă dorința de a aduce businessul în zona de creștere sustenabilă pe termen lung, executivul se focusează pe echipă. „Organizație sănătoasă fără oameni fericiți nu se poate. Dacă suntem cu toții foarte clari, avem încredere unii în alții și ne apreciem reciproc, avem toate premisele pentru a ne îndeplini obiectivele setate”, adaugă Roxana.
Ce atribute caracterizează însă un lider, din perspectiva sa? „Deschidere, reziliență, smerenie și curaj. E nevoie de deschidere pentru că e important să le permiți celorlalți să contribuie și să își aducă valoarea în cadrul echipei și să te provoace dacă ei simt că o idee sau o decizie nu este potrivită. E nevoie de reziliență pentru că businessul e tot mai dificil. Companiile trec frecvent prin schimbări și tranziții și este important să revii, să ai răbdare și să insiști pe lucrurile cu adevărat importante. Smerenia e importantă pentru că trebuie să pleci întotdeauna de la ideea că nu le știi tu pe toate și că ceilalți au o contribuție importantă”, susține executivul FrieslandCampina România. Cât despre curaj, „acesta este esențial pentru a crea ceva transformațional”, adaugă Roxana.
Astfel, mesajul pe care ea își dorește ca oamenii din echipă să-l aibă în minte este că „depinde de fiecare dintre noi să facem diferența”. „Sunt foarte recunoscătoare pentru echipa pe care am găsit-o. Avem o comunicare deschisă, cu dezbateri curajoase și, de foarte multe ori, idei foarte diferite. Iar partea frumoasă este că avem răbdare să ne ascultăm și să înțelegem perspectivele diferite, iar la final luăm o decizie care nu vine dintr-o singură direcție”, consideră Roxana.
De altfel, colaborarea bazată pe respect și curiozitate i s-a părut întotdeauna mai importantă decât structurile ierarhice sau de orice fel. „Performanța este în strictă legătură cu bucuria pe care o punem în muncă. Și succesul de echipă este mult mai puternic și aduce satisfacții mai mari decât cel individual”, mai spune ea.
O perioadă de învățare
În spatele acestei deschideri stau însă lecțiile învățate în cadrul fiecărei companii în care a lucrat, dar și oamenii care au inspirat-o pe acest traseu al dezvoltării. „La începutul carierei mele nu am avut întotdeauna modele care să semene cu ce am descris mai sus, dar cred că lucrurile mi-au ieșit bine pentru că am avut și mentori și șefi care au fost capabili să mă ghideze. Întotdeauna partea de conexiune la nivel uman mi s-a părut foarte importantă, dar la fel de mult contează și disciplina de a face lucrurile structurat, pentru că oricât de mare ar fi presiunea pe termen scurt, scopul nu scuză mijloacele”, spune Roxana.
De altfel, pentru Roxana are foarte multă valoare să simtă că toți oamenii din echipă se simt confortabil să spună ce gândesc. „Acest lucru vine cu puterea de a stabili o relație de încredere. Atunci când lucrurile nu merg bine, să învățăm din greșeala respectivă și să nu stăm să discutăm despre cine a fost vinovat. Toate greșelile și insuccesele au un rol important în a te dezvolta și ca individ, și ca echipă. Mi se pare important să putem vorbi despre ele”, adaugă ea.
Cât despre lecțiile învățate în roluri de conducere în cadrul a două multinaționale importante (Reckitt și Coca-Cola Company n.r.), Roxana spune că a învățat foarte mult despre ea, despre mediul în care performează și ce îi trebuie în ceea ce priveşte cultura organizațională. „Întotdeauna am avut satisfacția jobului bine făcut. Am învățat că îmi place schimbarea, dar mi-a plăcut să mă întorc acasă și să mă înconjor de oameni foarte dragi. Anii petrecuți dincolo de granițele țării, în roluri regionale, m-au ajutat să definesc ce fel de lider vreau să fiu. Apreciez foarte tare atunci când reușim să creăm un mediu de proximitate, de încredere reciprocă la nivel de echipă, în care fiecare are o voce. De asemenea, am învățat că trebuie să ținem competiția în exteriorul echipei. Dezbaterile au loc la nivel de echipă, dar în exterior trebuie să fim aliniați”, punctează Roxana.
Bariere și reușite
Cei peste 20 de ani de experiență îi dau Roxanei o relaxare aparte în discuție, însă de-a lungul timpului aceasta și-a pus multe bariere. „Fiecare provocare profesională a venit cu multă temere, dar și cu avânt că o pot depăși. Spre exemplu, la începutul carierei, când încă eram studentă, am fost pusă să vorbesc în fața a o sută de oameni. Timp de trei zile am fost în priză să îmi repet speechul care nu avea mai mult de trei fraze pe marginea cărora trebuia să vorbesc 20 de minute. A ieșit bine și atunci am realizat să poți suprima temerea printr-o pregătire minuțioasă. Apoi, când am primit propunerea de a fi Regional Sales Manager, să ies pe teren, am acceptat poziția nu pentru că aveam încredere în mine, ci pentru că managerul meu avea încredere în mine. Și atunci am realizat că oamenii fac lucrurile și pentru tine ca om, nu doar pentru că jobul le-o cere”, adaugă executivul FrieslandCampina România.
Care au fost proiectele ce i-au adus satisfacție? „Atunci când am reușit să depășim un prag. Când am reușit să strângem echipele, să venim cu soluții bune și să avem rezultate extraordinare. Unele au ținut de performanța mea ca lider și altele au ținut de business și de echipă. Mi-au fost foarte dragi proiectele de strategie și cele care țineau de oameni pentru că de aici îmi iau energia”, spune Roxana.
De altfel, printre proiectele care i-au rămas aproape de suflet se numără și momentul când a moștenit o echipă dezbinată, în care fiecare membru era convins că este foarte diferit de celălalt și singura cale de a câștiga era să se certe unii cu ceilalți. „Nu se simțea conexiunea și această discrepanță venea dintr-o structură diferențiată a obiectivelor. Mi-a consumat mult timp și resurse, dar cu mult timp petrecut în coaching, în discuții cu echipa și one to one, am început să văd rezultatele. Poți să ai foarte multă dreptate, însă trebuie să fii înțeles de ceilalți și trebuie să îți pese de celălalt. Trebuie să ai grijă și de sentimentele celuilalt și să nu crezi că deții adevărul absolut. Suntem cu toții, de cele mai multe ori, foarte buni profesioniști și trebuie să ne acordăm încredere. Iar când oamenii au o părere diferită de a ta, trebuie să îți dai timp să o înțelegi”, subliniază Roxana.
Privind în urmă, Roxana susține că nu ar schimba nimic în traseul profesional. „Poate aș deveni actorul propriei mele cariere puțin mai repede. De la un moment dat, trebuie să joci tu rolul principal, totul ține de tine. Și cred că ajută să faci puțin zigzag, să nu rămâi doar în zona de strategie sau în operațional. Acest lucru te dezvoltă și poți să te miști mai ușor între detaliu și a bigger picture”, concluzionează managerul.