Irina Pencea, managerul care se bazează pe curaj pentru a explora mereu noi teritorii
Irina Pencea provine dintr-o familie în care părinții au fost pasionați de meseriile lor și au lucrat cât de mult au putut. I-au insuflat acest lucru și ei, așa că tot ce face, face cu plăcere și dedicare completă. După 23 de ani petrecuți în agenții de marketing și comunicare, dintre care 12 de antreprenoriat pur, a intrat în echipa eMAG în vara anului 2022 ca să conducă echipa de marketing, iar din martie anul acesta este directorul general al companiei, rol pentru care pune la bătaie toată experiența acumulată în cele peste două decenii de activitate pe piața brandurilor de succes.
Irina Pencea se numără printre norocoșii care au știut de la bun început ce carieră vor să urmeze și, mai mult decât atât, i-a și plăcut alegerea inițială. Nu a fost nevoie să încerce mai multe meserii pentru a afla ce și-ar dori să facă, i-a plăcut din primul moment domeniul ales și s-a dedicat lui. Pe lista ei nu s-a aflat niciodată medicina, cu ideea de a fi avocat a cochetat mult prea puțin și nicio altă meserie „tradițională” nu a atras-o îndeajuns. În liceu și-a dat seama că vrea să studieze publicitate și marketing pentru că îi plăcea ce vedea în filme. A contribuit și faptul că a studiat la Colegiul Național Bilingv George Coșbuc și a avut expunere la un mod de gândire și la un curriculum diferite de cele tradiționale.
„Am hotărât să fac marketing și publicitate când eram în clasa a X-a și acest lucru nu s-a mai schimbat. Când am ales eu acest domeniu, era destul de greu să îl studiezi întocmai pentru că nu exista o facultate dedicată în România. Se regăsea doar puțin în cadrul Facultății de Jurnalism, dar într-un mod foarte editorializat, și nu asta voiam să fac. Nici specializare pentru Comunicare nu era la acea dată, doar comunicare politică, și nici asta nu voiam să fac. Așadar, soluția a fost Facultatea de Marketing din cadrul ASE. Iar pentru comunicare aveam să caut mai târziu un mod de a studia”, povestește Irina Pencea, General Manager eMAG România.
Pentru că și-a dorit foarte mult să înțeleagă domeniul și dincolo de teorie, a încercat să se angajeze încă din primul an de facultate. Nu a avut succes pentru că a fost considerată „prea mică”. S-a întors un an mai târziu și i-a convins pe cei de la McCann Momentum că merită să facă parte din echipa lor, astfel că în 1999 semna primul său contract de muncă.
„Am intrat atunci în lumea agențiilor și de la fiecare am avut de învățat mai mult și mai mult. După McCann a urmat o agenție independentă, după aceea am lucrat în cadrul D'Arcy, care, deși era afiliată, era construită în spirit antreprenorial. În 2004 a început povestea Odyssey, o agenție al cărei cofondator am fost și pe care am condus-o din rolul de director executiv din 2009 până în 2011. Apoi am fondat Jazz Communication, cum se numea la acea dată, și ulterior am transformat-o în Jam Session. Jazz Comunication și, ulterior, Jam Session reprezintă pentru mine 12 ani de antreprenoriat în domeniul meu preferat: marketing și comunicare”, spune Irina.
Dezvoltare bazată pe echipă și conectarea cu oamenii
Și-a dorit întotdeauna să aibă ceva nou de învățat, pentru că în momentul în care simțea că intră într-o zonă de confort, știa că trebuie să facă o schimbare. Chiar dacă excelează într-un anumit aspect, știe mereu că poate să facă mai mult de atât, iar acest curaj de a explora mereu noi teritorii a ajutat-o să se dezvolte ca om și ca profesionist, chiar dacă a venit la pachet cu disconfortul noilor începuturi.
„Această explorare în tandem cu disconfortul a reprezentat un factor de formare pentru mine. Și, totodată, dezvoltarea mea s-a bazat mult pe tot ceea ce înseamnă echipă și conectarea cu oamenii. Acest lucru s-a întâmplat mereu, chiar înainte de a avea propria echipă în agenție. Am lucrat tot timpul în parteneriat, nu mi-a plăcut să fac business de una singură. Mi-am dat seama că, dacă ar fi trebuit să îl fac singură, nu l-aș fi făcut. Ideea de a lucra într-o echipă și de a trece împreună prin toate provocările unui business este un fel de pansament”, consideră Irina.
Cum te asiguri că acel „pansament” este cel potrivit? Contează cum îți alegi echipa și cine sunt oamenii pe care îi ții aproape de tine. Pentru că, spune Irina, la nivel de rezultat echipa este cea care „makes it or breaks it”, mai ales într-un context provocator.
„Alegerea mea a fost să am lângă mine oameni care sunt complementari, diferiți. Nu mi-am ales oameni ca mine, ci persoane care îmi arată mereu «unghiurile moarte», care îmi pot spune ce nu reușesc eu să văd, ce nu e bine. Cred foarte mult în diversitate și în complementaritate, deși vin la pachet cu un efort de comunicare, pentru că, atunci când oamenii sunt diferiți, comunicarea este mai dificilă. Dar eu cred că acolo este cea mai multă valoare”, consideră executivul eMAG.
Chiar și cu echipa potrivită lângă ea, drumul său antreprenorial nu a fost deloc unul lipsit de provocări. Ba, chiar în primul an în care a deschis agenția Jazz Communication, în 2012, după primele două luni, din cauza situației economice dificile pentru că România încă nu ieșise din criza economică, au avut loc schimbări mari la nivelul contractelor semnate cu clienții. Iar agenția avea de la bun început 25 de oameni în echipă cărora trebuia să le asigure salariile.
„Primul an de antreprenoriat a reprezentat o trezire la realitate. Deși ocupasem anterior poziții de top management, trecusem prin multe companii antreprenoriale, nu fusesem niciodată la capătul celălalt al firului, răspunzător complet de tot ce înseamnă salarii, spre exemplu. Acela a fost cel mai greu moment și mi-a dat o lecție foarte importantă. După primul an, în care nu știam dacă voi avea bani să plătesc salariile la final de lună, mi-am dat seama că antreprenoriatul este mai mult despre reziliență decât despre idei”, își amintește Irina.
Nu doar că a reușit să mențină businessul în viață în primul an de activitate, dar l-a transformat rapid într-unul profitabil. Iar alături de ea au rămas oamenii care și-au dorit să facă lucruri ce nu sunt neapărat ușoare, dar care duc mai departe un standard. „Am creat împreună cu partenerii mei un model de agenție care nu mai exista în piață la acea dată. O agenție independentă, locală, care lucra cu clienți internaționali, cu branduri de top într-o zonă de piață la care avea acces numai o agenție internațională. Și am ajuns la acea performanță punând la un loc creativitatea și principiile de business”, spune Irina.
Provocarea unui mediu complet nou
Când a venit propunerea din partea eMAG de a fi Chief Marketing Officer, însemna o nouă ieșire din zona de confort, așa că a acceptat schimbarea. Complexitatea businessului a provocat-o să facă acest pas. Venea după 23 de ani de comunicare, iar propunerea eMAG o punea în fața unui teritoriu extrem de fertil pentru explorare.
„Aproape că trebuia să iau de la zero o meserie. Cunoșteam zona de management și tot ce înseamnă marketing, dar e-commerce în sine este un model de business extrem de complex și de dinamic. Este pe sufletul meu, pentru că am foarte multă nevoie de energie și de dinamică. Propunerea nu doar că mă scotea dintr-o rutină, dar venea cu multe provocări noi, multe lucruri noi de învățat”, spune Irina.
Își amintește că atunci când a început efectiv să lucreze în cadrul eMAG, colegii i-au spus că perioada de acomodare va dura aproximativ un an, fiind un domeniu complex. Și, deși credea inițial că trei luni vor fi de ajuns, acum ea este cea care le transmite noilor colegi că durează mult până înveți dinamica businessului și oricând vei învăța lucruri noi.
„Pentru că nu este vorba despre o multinațională, aici nu vii și execuți niște modele importate. Din contră! Aici este un spațiu de definire de modele, acest lucru m-a și atras atât de mult. Este foarte apropiat de antreprenoriat, în esență. Cultura e foarte antreprenorială în cadrul eMAG, iar modelele sunt exact micile businessuri sau micile produse pe care noi le creăm în tot peisajul acesta digital”, declară Irina.
Asta pentru că eMAG nu este un simplu magazin online care acționează într-o singură verticală. Recunoscut cu precădere ca retailer online, eMAG este, de fapt, o companie de tehnologie. Drept urmare, o mare parte din echipa companiei creează tehnologii care ușurează interacțiunea clienților cu serviciile oferite, dar și a revânzătorilor din marketplace cu publicul lor țintă.
„Aceste detalii dau un grad de complexitate mult mai mare decât în cazul oricărei alte companii. Iar la acestea se adaugă faptul că este o companie antreprenorială care își scrie propriile modele. Din acestea două combinate rezultă spațiul de «joacă» ideal. Este ce îmi place cel mai mult să fac, deși nu este deloc simplu”, susține executivul eMAG.
Odată cu schimbarea echipei s-au adaptat și metodele de leadership pe care le aplică Irina. Echipa din agenție era mult mai mică, fiind vorba de 70 de persoane, spre deosebire de eMAG, unde, oricât de mult și-ar dori, timpul nu îi permite să interacționeze cu toți colegii.
„A fost nevoie să mă adaptez, să folosesc instrumente de eficiență și în interacțiunea umană, deși, personal, cred că relația dintre oameni contează cel mai mult și produce cea mai mare valoare la locul de muncă. Sunt genul de lider care pune întrebări, pentru că îmi doresc să văd toate unghiurile unei situații. Uneori pun pe masă și soluții sau idei, alteori ascult ideile celorlalți. Dar cred că valoarea pe care o poți descoperi și în ceilalți, dar și în tine stă în întrebările pe care le pui”, consideră Irina.
Adaptabilitatea, fundamentul rezilienței
La rândul său, îi place să primească întrebări și provocări, să intre în dezbateri cu echipa sa pentru că în urma acestora rezultă plusvaloare. Iar dacă se întâmplă ca cineva din echipă să greșească, caută întotdeauna să învețe lecția acelei erori.
„Din punctul meu de vedere, înțelegerea problemei este la fel de importantă ca greșeala în sine. Faptul că s-a produs e deja trecut. Dar să înțelegem de ce s-a întâmplat și cum putem să nu mai repetăm, cum putem schimba procese interne, dacă este nevoie de acest lucru, contează enorm. Consider că există foarte multe oportunități de învățare în greșeli. Asta caut cumva, să găsim împreună lucrurile pe care trebuie să le îmbunătățim”, susține managerul eMAG.
Ca să reziști și să faci performanță într-o companie cum este eMAG, trebuie să accepți și să poți tolera dinamica și schimbările de ritm, să fii capabil să iei decizii foarte rapid, fără să te poți baza pe niște proceduri pentru că nu ai timpul necesar la dispoziție. În lipsa acestei capacități de adaptare, apar frustrările.
„Adaptabilitatea este practic fundamentul rezilienței și ne ajută să menținem compania pe direcția corectă”, spune Irina. Iar dacă ar fi să își dea sfaturi, acelea ar fi să asculte cât mai mult, să își ofere mai mult timp pentru a se bucura de reușitele pe care le are, pentru că, lucrând într-un ritm foarte alert, trece rapid de la un task la altul.
Cât despre cei care se află acum la început de drum și se gândesc să devină antreprenori, mesajul Irinei este să nu pună banii înaintea pasiunii.
„Dacă ai un subiect care te pasionează, vei trece altfel prin etapele de start-up care sunt extrem de dificile. Dacă ceea ce faci te hrănește și te motivează emoțional, treci prin acele momente grele care sunt inerente într-un start-up. Eu cred că, atunci când faci lucrurile din pasiune, și banii vor veni. Aceasta a fost convingerea mea întotdeauna”, punctează Irina.
Nu ar schimba nimic din parcursul său profesional, pentru că, oricât de grele ar fi fost anumite momente, au format profesionistul de astăzi care reușește să conducă dezvoltarea unui business într-o continuă dinamică. Face sport în timpul liber și petrece timp cu familia și prietenii. Când vine vorba despre vacanțe, îi plac cele active, face sailing de foarte mulți ani, așa că petrece mare parte a vacanțelor pe barcă.