Gabriela Ionescu, Perla Harghitei & Apemin Tușnad: „Prefer îndrăzneala în locul fricii de a greși”
Un om curios, Gabriela Ionescu, Marketing Director al Grupului de firme Perla Harghitei și Apemin Tușnad, și-a construit traseul profesional în jurul dorinței de a învăța și de a contribui la creștere. După 14 ani în echipa PepsiCo, în 2021 a schimbat macazul către mediul antreprenorial, fiind convinsă că poate pune umărul la creșterea businessurilor locale. Și, chiar dacă este de părere că succesul se construiește din dorința oamenilor de a face ceva constructiv, Gabriela susține că „balanța între oameni și rezultate trebuie să fie mereu în echilibru”.
Cu o experiență de peste 17 ani în marketing și FMCG, Gabriela Ionescu nu a ales acest domeniu fiind convinsă că este calea pe care trebuie să o urmeze. De fapt, ea visa să devină profesoară de geografie, însă părinții au îndrumat-o spre o carieră cu mai multe perspective. „Am găsit cumva o cale de mijloc și am ales Facultatea de Economia Mediului din cadrul ASE. Însă anii ’90-2000 nu erau o perioadă propice pentru acest domeniu, așa că m-am reorientat. Am urmat un master în managementul ecosistemelor și apoi unul în marketing”, își amintește Gabriela.
Deși primul său job a fost în marketing, în cadrul unei companii farma, Gabrielei i s-a părut mult mai dinamică și mai interesantă partea de vânzări, făcând schimbarea în primul moment în care i s-a ivit ocazia. „La bază sunt un om curios și întotdeauna am vrut să încerc mai mult și să descopăr mai mult. Și cred că asta mi-a definit parcursul profesional. Nu am refuzat niciodată oportunități care să mă îmbogățească profesional și personal și întotdeauna am vrut să înțeleg cât mai multe elemente din puzzle-ul unui business”, spune ea.
Prima interacțiune cu piața bunurilor de larg consum a fost în cadrul PepsiCo România, o companie despre care Gabriela spune că a fost o călătorie incredibilă, care a avut ritmul potrivit ei. „Am avut ocazia să schimb mai multe roluri, ceea ce m-a îmbogățit foarte mult profesional și am putut să îmi definesc corect traseul spre zona de marketing, strategie, iar în final, leadership. Am cunoscut și am lucrat în echipe internaționale la nivel local și regional, am văzut mentalități și determinări diferite. Da, a trebuit să am răbdare cu mine, să pun întrebările corecte pentru a ajunge din punctul A în punctul B, dar harta s-a descoperit”, adaugă Gabriela.
Cei 14 ani petrecuți în cadrul echipei PepsiCo au venit cu numeroase lecții, însă unul dintre lucrurile pe care Gabriela le-a înțeles a fost responsabilitatea pe care o are față de echipă, și față de colaboratorii cu care lucra. „Am învățat să fiu un coordonator care să își împingă echipa în direcția potrivită și am creat o unitate. Succesul se construiește din dorința și energia oamenilor de a face ceva pozitiv, atât pentru ei, cât și pentru cei din jurul lor”, punctează aceasta.
Momentul schimbării
După cei 14 ani de multinațională, Gabriela și-a pus schimbarea pe listă, și asta pentru că era convinsă că tot ce acumulase până atunci o va ajuta să stimuleze și alte businessuri să crească. „Mi-am dorit să pun toată această experiență în slujba unui business local. Prima mea încercare a fost în cadrul echipei Aaylex One, un business complex, într-o categorie extrem de competitivă.” Trecerea de la un mediu extrem de organizat la libertatea din mediul antreprenorial nu a fost un pas ușor și tocmai de aceea Gabriela a acceptat un an mai târziu o nouă provocare. În octombrie 2022 s-a alăturat echipei Perla Harghitei și Apemin Tușnad, un business despre care Gabriela spune că este construit în jurul autenticității. „Pentru mine a fost o provocare pe care nu puteam să nu o îmbrățișez. Oamenii de acolo văd lucrurile într-un mod mult mai așezat, au altă energie și pun multă pasiune și onestitate în dezvoltarea businessului”, spune Gabriela.
Deși este un proiect în construcție, anul trecut echipa s-a concentrat pe stabilirea unei strategii de marketing și comunicare, pe poziționarea de brand și identificarea platformelor corecte de comunicare cu consumatorii. „A fost un an plin, pe care l-am terminat foarte bine. De anul acesta începem să construim mai bine echipa de marketing pentru că suntem încă într-o formă restrânsă. Respect și susțin echilibrul între viața personală și cea profesională și sunt de părere că a încărca oamenii foarte mult livrează rezultate doar pe termen scurt. Dacă vrei să îți păstrezi și să îți crești sănătos echipa, trebuie să o tratezi așa cum îți dorești să fii tratat”, punctează Gabriela.
Gabriela Ionescu: „Mai degrabă greșim decât să nu visăm!”
Din funcția actuală, Gabriela coordonează șapte oameni, însă „nu este vorba despre cantitate, ci despre cum sunt oamenii respectivi”. Cum se raportează însă la rolul de manager? „Cred că nu este un rol ușor. Eu sunt un manager care mai degrabă colaborează decât să-și imprime propria viziune și să le impună oamenilor o traiectorie. Dorința mea este ca fiecare om din echipă să aibă o voce, să nu se limiteze la rolul său, să poată propune soluții și să se simtă ascultat”, susține Gabriela.
De altfel, această aplecare spre „ascultare” este una dintre cele mai importante lecții pe care și le-a însușit. „Ascult, descopăr și încerc să inspir. Este important să ai o zonă empatică și mie îmi este ușor să mă apropii de oameni și să găsesc povești care să mă inspire. Am învățat o mulțime de lucruri de la oamenii din jurul meu. De-a lungul timpului au fost multe lecții «așa da» și am învățat și mai multe lecții «așa nu» pe care le-am ținut aproape. Pentru mine greșeala este un proces de învățare și cred că ceea ce contează este modul în care te raportezi la eșec. Nu încurajez greșeala, dar nu cred că este o soluție să ne inhibăm pentru că am putea greși. Prefer ca oamenii să fie mai repede îndrăzneți decât să le fie frică să greșească. Vreau să își dorească să descopere și să experimenteze”, spune ea.
De altfel, Gabriela susține că niciodată nu i-au ieșit lucrurile pocnind din degete, nici personal, nici profesional, întotdeauna fiind nevoie de efort și de dorința de a merge mai departe. „Întotdeauna am susținut proiectele în care am crezut, cu timp și energie. Și cred că este important, inclusiv în business, modul în care ai fost educat. Eu am fost crescută cu respect față de cei din jur și cu o dorință de a lăsa ceva bun în urma acțiunilor mele. Am aplicat aceste principii atât în viața personală, cât și în cea profesională”, spune Gabriela.
În linie cu acest principiu este și implicarea în proiectul de transformare a businessurilor Perla Harghitei și Apemin Tușnad. „Nu aș vorbi despre provocare, cât mai degrabă despre o presiune pe care mi-o impun singură de a face lucrurile cât mai bine pentru un model de business sănătos, construit cu muncă și răbdare, cu oameni cu valori pe care le împărtășesc și care mă obligă să dau cea mai bună variantă a mea, în tot ceea ce fac. În acest moment suntem în plină transformare organizațională și în dialog cu consumatorii noștri. Pe ambele le susținem cu onestitate, răbdare și înțelepciune, specifice oamenilor care au dezvoltat businessul, dar și cu un suflu proaspăt, adus de nou-veniții în echipă”, explică ea.
O provocare o reprezintă însă distanța și munca remote. „Îmi petrec majoritatea timpului la București, dar fiecare vizită în zona celor două fabrici pe care le deținem mă încarcă cu energia pe care oamenii de acolo o împărtășesc, în mod natural, cu mine și cu toți cei din echipa mea”, spune Gabriela.