Alin Șerban, managerul care „livrează” ce e mai bun din corporație și antreprenoriat colegilor săi

Cu experiență de peste 25 de ani în telecom, retail și online, Alin Șerban este managerul care se poate lăuda atât cu stilul corporatist, cât și cu cel antreprenorial. Le îmbină pe ambele în cadrul Tazz, „fratele mai mic și rebel” al eMAG, un proiect în care a crezut și pe a cărui evoluție a anticipat-o încă din perioada când platformele de food delivery nu luaseră amploare. Își gândește mișcările ca la șah, pentru că vrea să fie cu cinci pași înaintea tuturor și, pe lângă intuiție și date, consideră necesară capacitatea de a îndrăzni să visezi, în fiecare zi. „Altfel nu prea trăiești”. Alin Șerban, managerul care „livrează” ce e mai bun din corporație și antreprenoriat colegilor săi

Înainte de a ajunge la cârma uneia dintre cele mai mari platforme de livrare, Alin Șerban a acumulat experiență în diverse companii, începând să lucreze încă din perioada facultății. Se întâmpla în 1998, când studia științe economice, avea nevoie de bani de buzunar și se angajase la Ferrero, unde număra câte Tic-Tac-uri erau pe rafturile magazinelor din Timișoara. „Ca și picanterie, când eram în facultate aveam o mătușă care era contabil și voiam să mă fac contabil. Dar nu am reușit. Cred că e mai bine”, glumește acesta. Prima sa experiență profesională în adevăratul sens al cuvântului a fost în cadrul Connex, în 1998, anul de decolare pentru cariera sa de zece ani în cadrul companiei ce avea să devină ulterior Vodafone. „Am început de la o poziție care suna foarte bine în engleză - General Support Representative Marketing - dar eu de fapt lipeam afișe. De acolo am început să cresc și ultima poziție pe care am avut-o în Vodafone a fost Director Regional pe tot ce înseamnă business și consumer pe toată zona de vest a țării”.

În 2008, mânat de dorința de a testa antreprenoriatul, a început un business de consultanță și a ajuns astfel să lucreze șase ani cu Arsis, dealerul Vodafone. Nu a fost prima sa experiență antreprenorială, de-a lungul timpului având un business cu echipamente hardware și chiar un restaurant, în Timișoara, „visul oricărui fost corporatist”, după cum el însuși glumește când spune că a intrat în insolvență. „Atunci am învățat că este foarte greu să faci mai multe lucruri în același timp și este foarte important să ai focus. Pe vremea respectivă aveam și un contract de management, pe lângă restaurant. Acum prefer să fac un singur lucru și bine”, povestește Alin.

„Din greșeli înveți cel mai mult”

Despre cum a făcut trecerea de la o industrie la alta, Alin Șerban spune că singura constantă în viață este schimbarea, prin urmare i-a fost ușor să se adapteze. În schimb, când vine vorba despre ce a învățat din fiecare experiență profesională, Alin explică cum Connex a fost o adevărată școală de business. „Mi-a dat marea șansă să mă întâlnesc cu oameni care veneau din viitor, care mi-au arătat părți din viitor pe care la vremea respectivă nu le vedeam. Am urmat multe cursuri în Connex, care nici nu credeam că există și, cumva, cred că de aici a venit dorința de învățare pentru mine. Am început să citesc foarte mult și să-mi dau seama de lucruri care urmau să vină. Aici cred că a fost marea diferență la mine că întotdeauna încercam să văd ce se întâmplă în viitor și care e the next wave, the next trend. Am învățat, am citit, am greșit foarte mult și am ajuns aici. Din greșeli înveți cel mai mult”, spune Alin.

Tocmai această abilitate a fostului corporatist, de a anticipa ce urmează, l-a ajutat în cadrul EuCeMănânc, o aplicație din Timișoara ce livra mâncare încă din 2014. A intrat în acționariatul acestei companii în 2018 alături de câțiva prieteni și parteneri de business, cu gândul de a o crește și de a o vinde rapid, pe o sumă generoasă, dat fiind potențialul aplicației tech. „Ne-am dat seama rapid că suntem - pe românește - foarte proști. Că nu era problemă de bani, ci de know-how. Așa am intrat în discuții cu Iulian Stanciu, Președintele eMAG, și am făcut un lucru pe care mulți l-au considerat ciudat: un deal de cash-in, nu cash-out, pe ideea că eMAG nu avea ce cumpăra, dar li s-a părut o idee bună pe care au vrut să o susțină”, spune Alin.

Așa a început, în septembrie 2019, povestea a ceea ce avea să devină în doar câteva luni Tazz by eMAG. Spre finalul anului, când știrile arătau deja amploarea pandemiei de COVID-19, și-au dat seama că va urma ceva major în lume și că nu puteau rata acest tren al oportunității. În trei luni a avut loc un rebranding, s-a conceput o aplicație nouă și pe 17 aprilie 2020 s-a lansat în piață brandul Tazz. „Amuzant este că, în 2020, în România erau șase playeri în industria asta, Tazz fiind ultimul. Acum mai suntem doar trei dintre ei. Dacă te gândești că eram ultimul la masă, iar acum nu doar că ne-am menținut, dar am ajuns și pe locul doi, te întrebi ce am făcut?”, spune Alin Șerban.

Adela Militaru, un manager construit ca un puzzle de experiențe
Adela Militaru, un manager construit ca un puzzle de experiențe
Adela Militaru conduce de aproape doi ani echipa de vânzări și trade marketing a JTI România, intrând în această...
Roxana Tisăianu, FrieslandCampina România: Curajul este esențial pentru a crea ceva transformațional
Roxana Tisăianu, FrieslandCampina România: Curajul este esențial pentru a crea ceva transformațional
Deschidere, reziliență, smerenie și curaj. Acestea sunt trăsăturile pe care Roxana Tisăianu le consideră...

Răspunsul vine tot de la el: faptul că sunt o companie locală, cu angajați români, care gândesc local, cunosc businessul local și, mai ales, înțeleg nevoile partenerilor locali. Demn de menționat este și susținerea grupului eMAG, atât din perspectivă financiară, dar mai ales în know-how. Dar despre cum a ajutat și faptul că el a fost mereu cu un pas înainte și a anticipat ce urmează, Alin crede că „e foarte important să poți să gândești mișcările ca la șah, pe termen lung. Și să ai scenariul A, B, C, să fii foarte curajos să faci mișcările respective și să ai o viziune asupra a ce urmează să se întâmple. Cel mai important lucru e partea de date - noi suntem o companie de tehnologie - 40% din oamenii noștri lucrează în tech și, bazându-ne foarte mult pe date, putem să luăm decizii despre ce urmează. Pe lângă date, mai avem, în Tazz, ceea ce eu numesc spiritul antreprenorial. Suntem o combinație foarte ciudată de companie care se bazează pe reguli, exceluri, date, dar avem și libertate antreprenorială - ceea ce se traduce în faptul că avem curaj, îndrăznim, riscăm, încercăm și greșim”, explică Alin.

Principalul lucru care s-a schimbat odată cu intrarea eMAG în acționariatul Tazz este importanța datelor. Alin povestește că le-a luat ceva timp să se obișnuiască să găsească orice soluție - sau chiar problemă - în date, și nu doar bazându-se pe intuiție. „Am primit cadou din partea colegilor o tabletă cu mesajul «Datele bat întotdeauna șmecheria». Intuiția trebuie dublată de date, de know-how, aici este adevărata șmecherie, să știi să jonglezi cu ele sau să găsești mixul potrivit”, spune Alin.

Cum arată Tazz la trei ani de funcționare pe piață locală? Dacă ar fi să rezume, CEO-ul companiei crede că Tazz s-a schimbat din tânărul rebel care a încercat să demonstreze că poate, într-un spirit mai matur, care încearcă să facă lucrurile în mod diferit, dar mai așezat, păstrând în același timp caracteristicile din ADN. „Cred că mai are mult de crescut și de învățat, dar e plăcut să fii pe drumul cel bun”, spune Alin.

Vârsta medie în Tazz, 27 de ani

În prezent, echipa Tazz numără 250 de oameni, împărțiți în București și Timișoara. Aproape jumătate din colectiv lucrează în departamentul tech, iar media de vârstă în companie este de 27 de ani. „Se muncește mult, se greșește mult, dar există spiritul și dorința de a crește și de a merge înainte chiar și când greșim. Suntem o echipă sudată și vorbim mult între noi, chiar dacă nu mergem la birou”, spune Alin. Astfel, distanța nu este o problemă pentru managerul care își împarte viața între cele două orașe și Teams pentru că vorbește zilnic cu oamenii care îi raportează direct.

„Nu sunt genul care se «bagă» în departamentele lor pentru că jobul meu este să vorbesc direct cu ei. Evident că nu avem nicio problemă să vorbim când este cazul, dar țin foarte mult la astfel de lucruri pentru că nu vreau sub nicio formă să le subminez autoritatea. Suntem foarte deschiși și spunem lucrurile pe față, chiar dacă uneori doare, e mai bine așa. Ne certăm, ne împăcăm”, spune Alin despre provocările de a gestiona o echipă precum Tazz.

De altfel, principalul lucru care a contat pentru manager când a recrutat oameni în Tazz a fost să vadă cât de deschiși sunt aceștia în a înțelege acest dublu rol - de antreprenoriat și corporație. „Este ceva ce poate sună desuet, dar la noi e foarte pragmatic. Oamenii trebuie să fie foarte dispuși să accepte că e o schimbare permanentă, că astăzi facem ceva și că s-ar putea ca până la sfârșitul zilei ce am vorbit de dimineață să se schimbe. Pentru că piața se schimbă. Iar atunci pentru oamenii care vor să aibă un job de la nouă la cinci, unde să știe clar ceea ce au de făcut, Tazz e cu totul altceva. Asta e principalul lucru la care ne uităm noi, cât de dispuși sunt să încerce, cât de mult vor să facă ei lucruri, cât de mult vor să greșească și cât de tare le e frică de greșeală. Pentru că atunci înseamnă că nu-și asumă riscuri și nu au ce cauta în Tazz. Toți oamenii cu care am lucrat eu au transmis mai departe același lucru către colegii lor. În Tazz există lucrul acesta foarte clar - dacă ai dat un mail, nu înseamnă că s-a rezolvat treaba. E mai mult decât atât”, explică CEO-ul Tazz.

Gabriela Ionescu, Perla Harghitei & Apemin Tușnad: „Prefer îndrăzneala în locul fricii de a greși”
Gabriela Ionescu, Perla Harghitei & Apemin Tușnad: „Prefer îndrăzneala în locul fricii de a greși”
Un om curios, Gabriela Ionescu, Marketing Director al Grupului de firme Perla Harghitei și Apemin Tușnad, și-a...
Dublare de business și focus major pe segmentul de retail pentru Tazz
Dublare de business și focus major pe segmentul de retail pentru Tazz
În ciuda contextului dificil, pentru Tazz, platforma de food delivery care face parte din grupul eMAG, ultimele luni...

Și pentru că vorbim despre piața muncii în 2023, un an marcat de urmările pandemiei de COVID-19, de implicațiile războiului din Ucraina, de inflație și de disponibilizările masive din industria globală de tech, Alin povestește cum își securizează echipa într-un astfel de context: prin transparență și comunicare. „Eu am prins criza din 2008 și știu ce înseamnă. Criza de astăzi e una diferită, nu e ușor să stai de vorbă cu toți oamenii și să-i faci să înțeleagă că Tazz e aici ca să rămână. Ei au îngrijorările lor și sunt normale. Ce am încercat să facem diferit în Tazz este să fim foarte transparenți cu tot ceea ce înseamnă rezultatele noastre - unde suntem, unde vrem să ajungem și ce trebuie să facem - astfel încât să le dăm colegilor noștri acel sentiment că știm ce facem și că suntem pe drumul cel bun ca și companie. Pentru că, dacă oamenii sunt neliniștiți la job, nu au cum să performeze. Cel mai important lucru pentru noi în perioada aceasta a fost să le dăm acea liniște că suntem bine. Și nu doar vorbind, ci arătându-le. Am făcut multe schimbări și în modul în care am făcut programul de lucru, de exemplu, și cum am schimbat beneficiile în cadrul companiei. Da, nu e o perioadă ușoară nici pentru noi, nici pentru colegii noștri, dar încercăm să comunicăm intens”, explică Alin.

Un manager direct și onest

Despre cum se consideră ca manager, Alin spune că este un tip extrem de direct, care spune lucrurile pe șleau. „Îmi pasă foarte mult de oameni și de aceea le spun direct ce gândesc”. Managerul recunoaște chiar că uneori își dojenește colegii, „dar într-un mod pozitiv, când se termină discuția toată lumea este împăcată. Nu sunt genul care să cocoloșească oamenii, care să îmbrace lucrurile foarte frumos, să scrie mailuri lungi și de fapt, să gândim altceva. Sunt, de asemenea, deschis, când există idei despre cum s-ar putea schimba sau îmbunătăți ceva”, spune Alin. Mai mult, felul său onest și direct de a fi a fost preluat de colegi și s-a tradus în cultura companiei, precum și în relația cu partenerii. „Cred că cel mai important lucru la un lider este să îi pese de oameni și să aibă oameni buni lângă el. Să fie un lider pentru oameni, nu pentru el. Să aibă disponibilitatea de a-i lăsa pe ceilalți să strălucească, să îi lase să ia decizii, să îi lase să greșească. Să fie modest. O altă calitate pentru un lider, definitorie pe termen lung, este viziunea și capacitatea de a visa, nu ai cum să crești altfel. Eu cred că dacă nu te culci noaptea cu un vis, nu prea trăiești”, consideră Alin.

Iar când vine vorba despre ce îi lipsește sau ce ar trebui să îmbunătățească la el, Alin spune că e partea de răbdare, pentru că uneori ar vrea ca lucrurile să se întâmple mai repede. Totodată, ar vrea să-și facă mai mult timp pentru colegii săi pentru a povesti cu ei și a-i învăța.

Dacă ar fi să rezume întreaga sa experiență profesională într-o singură idee, ar fi „Îndrăznește să visezi!”. „Dacă mi-ar fi spus cineva în 2018 că o să ajungem unde suntem astăzi… La vremea respectivă foarte puțini oameni credeau în această idee de business, inclusiv din rândul familiei sau al prietenilor. După ce am făcut dealul cu eMAG, mi-am făcut timp să îi sun pe toți, să le mulțumesc pentru suport. Sunt genul care iartă, dar nu uită, poate că nu e o calitate, dar cred că a îndrăzni să visezi este cel mai important lucru. Asta încerc să transmit și colegilor mei. Alt lucru la fel de important este să nu-ți fie frică să greșești, e omenește, important este să înveți din greșeli, să nu rămâi acolo. Iar un alt lucru important în business, dar și în viață este reziliența. Dacă reușești să treci peste lucrurile neplăcute din viață și să te uiți la ce poți face după, e foarte bine. Ce e Tazz astăzi și cum arată nu a fost ușor de făcut, nu au fost doar lucruri frumoase, doar că ele se văd mai puțin. De aici și reziliența. Cred că este una dintre cele mai importante trăsături ale mele”, explică Alin.

Iar despre cum arată timpul liber al CEO-ului Tazz și unde își găsește inspirația, Alin Șerban mărturișește că are o viață normală, alături de soție și cei doi copii. Își împarte timpul între București și Timișoara, se trezește în fiecare dimineață în jur de ora șase și își începe ziua citind. „Din păcate, stau destul de mult la birou, dar am și momentele mele de relaxare sau, cum le zic eu, de scos lucrurile rele afară. Weekendurile îmi place să le petrec cu prietenii foarte apropiați, să ieșim la restaurante, excursii. Îmi place muzica lăutărească și mergem la concerte. În ultima vreme urmăresc multe documentare. Cred că sunt destul de normal”, încheie Alin Șerban.

Tazz, creștere de 37% a partenerilor din retail. Planurile aplicației de food delivery includ listarea Profi, Penny și Carrefour
Tazz, creștere de 37% a partenerilor din retail. Planurile aplicației de food delivery includ listarea Profi, Penny și Carrefour
Tazz, aplicația de food delivery, a înregistrat o creștere double digits a volumului tranzacționat în platformă...
282 profil
Irina Pencea, managerul care se bazează pe curaj pentru a explora mereu noi teritorii
Irina Pencea provine dintr-o familie în care părinții au fost pasionați de meseriile lor și au lucrat cât de mult...