Federico Agressi, HEINEKEN România: Abordarea noastră este să rămânem flexibili, să ne adaptăm și să căutăm în permanență soluții
Supply chain integrează numeroase segmente, iar companiile care reușesc să susțină intern mare parte dintre acestea pot obține un important avantaj concurențial. Din această categorie face parte și HEINEKEN România. Mai multe despre strategia jucătorului de bere pe acest segment, despre provocările anului în curs, gestionarea creșterilor de costuri, dar și despre proiectele anului 2023 aflăm de la Federico Agressi, Supply Chain Director HEINEKEN România.
Cum a arătat anul 2022 pe segmentul logistic? Care au fost problemele cu care v-ați confruntat și care au fost soluțiile cheie pentru a depăși punctele critice?
2022 a fost un an complex și cu multe provocări pe toate planurile, cu atât mai mult în domeniul logisticii, unde fluctuațiile din lanțurile de aprovizionare au creat provocări în ceea ce privește disponibilitatea, iar costul ridicat al materiilor prime, ambalajelor și, desigur, al energiei a devenit un punct nevralgic. Creșterea generalizată a costurilor de producție și distribuție și-a pus amprenta asupra întregii noastre activități, însă, chiar și în acest context deloc ușor, ne-am urmat strategia de a pune consumatorii și clienții pe primul plan în tot ceea ce întreprindem. Experiența ultimilor trei ani ne-a arătat că, indiferent de situație, cea mai bună abordare este flexibilitatea pentru a ne adapta oricărei provocări.
Cum gestionați creșterile de costuri pe zona de combustibil/transport, astfel încât acestea să se transpună în măsură cât mai mică în prețul produselor la raft?
Abordarea noastră este să rămânem flexibili, să ne adaptăm și să căutăm în permanență soluții pentru a ne eficientiza operațiunile. În acest sens, investim și ne îmbunătățim în permanență metodologia TPM (Total Productive Management).
Care ar putea fi principalele provocări de anul acesta pe zona de supply chain? Cu ce scenarii lucrați atunci când vine vorba de situația economică?
Creșterea costurilor de producție (materii prime, energie) va avea un impact asupra activității noastre și în 2023, dar este o provocare pe care am anticipat-o deja de anul trecut. După cum am menționat, continuăm să rămânem flexibili, să investim în oamenii noștri, să maximizăm oportunitățile de conectare cu consumatorii, în timp ce ne consolidăm parteneriatele puternice pe care le avem cu clienții.
În contextul în care mai multe industrii se confruntă cu o criză a forței de muncă, cât de complicat este să atrageți/păstrați personal în zona de supply chain?
Piața muncii este într-o permanentă schimbare în aproape toate industriile și România se confruntă deja de câțiva ani cu o serie de provocări, printre care lipsa de personal calificat, în special pe zona de producție și logistică. Pentru noi, în mod particular, deoarece berea în România este, în continuare, un produs cu consum sezonier, principala provocare este să recrutăm, instruim și păstrăm colegii care ni se alătură, în perioadele de vârf ale sezonului, cu contracte pe perioadă determinată. Pentru a face față acestor provocări, pe lângă pachetele salariale și de beneficiile pe care le oferim, am dezvoltat programe de calificare care le oferă colegilor competențe solide și un mediu de creștere. Totodată, am dezvoltat un „buddy program”, astfel încât fiecare angajat temporar din departamentele de producție și logistică să beneficieze de susținere din partea unui coleg cu senioritate. Comunicăm mai intens despre cine suntem ca organizație – în ce credem, ce valori ne ghidează, dar și despre ce le putem oferi celor care ni se alătură. Platforma noastră de Cariere, pagina de Facebook, campaniile de comunicare pe care le derulăm vorbesc într-un mod transparent despre noi, ca organizație, despre activitatea și oportunitățile din companie. Și poate cel mai bine vorbesc despre noi, colegii din HEINEKEN România: tocmai din acest motiv, câțiva dintre ei au devenit HEINEKEN Makers, ambasadorii campaniei noastre de employer branding, pe care am lansat-o anul trecut.
Cum arată în prezent procesul de recrutare pe segmentul de supply chain?
Procesul de recrutare este gândit în așa fel încât să ne ofere posibilitatea de a testa nu doar calificarea candidaților noștri, ci și compatibilitatea lor cu spiritul și mentalitatea echipei noastre, în care motivația și pasiunea sunt două dintre valorile noastre primordiale. Specific pe zona de Supply Chain, derulăm programe de Management Trainee, iar cel mai recent dintre acestea a atras, pe lângă candidați valoroși, și atenția industriei de HR, fiind recompensat cu un premiu la Employer Branding Awards. Programul a vizat atragerea de talente din noua generație, iar campania de recrutare, cu o puternică componentă de digital și gamification, precum și experiența pe care le-am oferit-o au fost gândite să răspundă nevoilor și așteptărilor tinerilor candidaților. Programul de Management Trainee le oferă canditaților selectați oportunitatea să treacă prin toți pașii pe care-i implică procesul de producție și logistică. Este o experiență foarte bogată, atât din punct de vedere profesional, cât și personal.
Ce presupune strategia Brew a Better World în ceea ce privește zona de supply chain? În ce proporție au fost atinse țintele stabilite până la acest moment?
Din 2021, la nivel global, HEINEKEN a ridicat ștacheta de sustenabilitate prin lansarea strategiei Brew a Better World 2030, ce aduce în prim plan noi ambiții globale de sustenabilitate și responsabilitate, cu accent pe trei arii principale: mediu, responsabilitate socială și consum responsabil de alcool. Pe zona de mediu, obiectivul nostru este să atingem Net Zero Carbon, până în 2030, în Scope 1 și 2, și în întregul lanț valoric, până în 2040. Reducerea emisiilor este un angajament important pe care ne concentrăm în mod deosebit în aria Supply Chain. An de an, devenim mai eficienți din punct de vedere energetic, prin reducerea consumului de electricitate și căldură. Înlocuim combustibilii fosili cu energie curată, emisii reduse de carbon și energie regenerabilă: toată energia electrică pe care o folosim în HEINEKEN România provine deja, de mai mulți ani, din surse verzi. De asemenea, HEINEKEN s-a alăturat unui consorțiu pentru a asigura energie regenerabilă suplimentară în Europa: împreună cu alți parteneri, ne-am unit forțele pentru a sprijini dezvoltarea a 35 de turbine eoliene în Mutkalampi, Finlanda, proiect ce va fi finalizat în 2023 și care va acoperi un volum de producție estimat de 330 GWh pe an, echivalent cu energia electrică anuală necesară pentru consumul a 40.000 de gospodării. Proiectul contribuie la reducerea a peste 230.000 de tone de emisii de CO2 pe an. În România, în 2022, am redus emisiile de dioxid de carbon în producție cu 12,6%, comparativ cu 2018. Protejarea resurselor de apă este o altă prioritate importantă. Ne-am angajat să reducem consumul de apă din producție, să echilibrăm pe deplin, până în 2030, apa utilizată în produsele noastre în zonele cu resurse limitate de apă, să maximizăm recircularea apei. Astfel, până în 2030, HEINEKEN va reduce consumul mediu de apă, la 2,6 hectolitri de apă pe hectolitru de băutură produs în zonele cu deficit de apă și 2,9 hl/hl la nivel mondial. Totodată, maximizăm circularitatea, prin zero deșeuri trimise la groapa de gunoi, prin accelerarea tranziției către ambalaje returnabile și reducerea conținutului de plastic din ambalaje. În calitate de membri ai industriei locale a băuturilor, susținem implementarea la nivel național a Sistemului Garanție-Returnare pentru ambalaje: odată implementat, acest sistem va reduce deșeurile aruncate în mediu și va susține reciclarea materialelor.