Sol și Suflet, o poveste de pionierat în agricultura regenerativă organică

La trei ani de la momentul zero, Ferma Sol și Suflet, un pionier în agricultura renegerativă din România, a ajuns la un model de producție autosustenabil. Investiția de 1,2 milioane de lei susținută de Kaufland România a fost dublată de entuziasmul și dorința de a face bine a lui Ionuț Bădică și a lui Alex Tudose, doi specialiști care îndrăznesc să viseze la mai mult. Ferma regenerativa Sol si Suflet antreprenoriat fondatorii Sol Si Suflet Afla mai multe pe revistaprogresiv.ro.

După patru ani de parteneriat în care au format prima rețea națională de grădini urbane comunitare, în 2021, Kaufland România și Institutul de Cercetare în Permacultură din România au pus bazele primei ferme regenerative din România. „Pe lângă producția în sine, Sol și Suflet a pornit la drum cu obiectivul de a fi un centru educațional ce își dorește să formeze noile generații de fermieri și să promoveze un standard pentru agricultura sustenabilă în România”,  își amintește Ionuț Bădică, Președinte al Institutului de Cercetare în Permacultură din România. Ce a stat însă la baza dezvoltării proiectului? „La nivel mondial, sistemul alimentar emite aproape 30% din gazele cu efect de seră din atmosferă, folosește 70% din resursele de apă potabilă ale lumii și cauzează 78% din poluarea și eutrofizarea apelor. Studiile arată că agricultura convențională are impact negativ asupra schimbărilor climatice, generează pierderea biodiversității, degradarea terenurilor și inechitate socială. Am vrut să reinventăm modul în care se face agricultură”, a punctat Ionuț.

Statusul actual al Sol și Suflet

Pornită la drum cu o investiție de 1,25 milioane de lei, ferma din județul Dâmbovița îi are în spate pe Ionuț Bădică și Alex Tudose, al căror obiectiv comun a fost să facă bine. „Cred că aceasta a fost motivația principală, dar și elementul care ne încarcă cu energie, pentru că, spre deosebire de multinaționale, unde programul este de la nouă la cinci, noi lucrăm pe câmp de la cinci la nouă și uneori pare că nu este suficient”, a explicat Alex Tudose, managerul fermei.

Deși ferma Sol și Suflet se întinde pe șase hectare, Ionuț și Alex au pornit la drum cu circa 50 de soiuri diferite de legume, printre care verdețuri, ceapă verde, țelină, păstârnac, varză Kale, mangold, gulii, dovlecei, roșii, obiectivul pe termen lung fiind unul cât se poate de ambițios – 200 de culturi diferite. „Ne-am dorit să avem un portofoliu extins, însă nu am reușit să avem succes cu toate soiurile cultivate. Spre exemplu, nu știm să creștem bine broccoli, conopidă, la porumb dulce cred că mai avem lucruri de învățat. Însă dincolo de lecțiile pe care le învățăm este important faptul că am reușit să creștem constant baza de clienți”, a explicat Alex Tudose.

Și chiar dacă programul este opusul celui din multinațională, rețeta reușitei este practic un triunghi care implică know-how, tehnologie și manoperă. Astfel, producția este gândită și ajustată în funcție de numărul de clienți pentru a reduce coeficientul de pierderi. „Acum producem pentru aproximativ 200 de clienți. Încercăm să avem mai mult decât mai puțin pentru că tendința este de creștere a cererii pentru produsele noastre. Astfel, dacă acum avem un hectar cultivat, sperăm ca până la finalul anului să avem două hectare și să introducem culturi noi, precum dovleac ghindă, pepene verde, pepene Piel de Sapo și alte legume pe care ne dorim să le avem pe o durată cât mai mare din an”, explică acesta.

Pe lângă extinderea suprafeței și a culturilor, una dintre priorități este obținerea cât mai timpurie a legumelor. „Obiectivul este să avem dovleceii gata de recoltat în mai, roșiile în iunie și așa mai departe”, mai punctează Alex Tudose. În plus, pe lângă cunoștințele pe care le-au acumulat, succesul fermei se bazează și pe indicatorul randament pe om. Practic este vorba despre timpul pe care îl alocă un om pentru fiecare activitate din fermă. „Ideea merge dincolo de modul în care crești legumele. E important să înveți cum să faci, de exemplu, o legătură de mărar astfel încât să ai gata 250 de legături la ora 13:30 când pleacă duba pentru livrare. Este o lume care se manifestă în câmpul fizic. 30% din timpul petrecut în fermă ca manoperă este dedicat recoltării și condiționării”, a mai explicat acesta.

Provocările creșterii fermei Sol și Suflet

Deși în momentul de față ferma este autosustenabilă, în cei trei ani de la momentul zero parcursul creșterii nu a fost lipsit de provocări. Cele mai mari provocări în procesul de dezvoltare? Know-how-ul, costurile investițiilor, deschiderea unei piețe de desfacere și, desigur, riscurile naturii. „Până acum noi suntem mai lenți decât clienții. Cererea este mai mare decât capacitatea de producție. Sunt și sortimente care nu se vând la nivelul pe care ni-l dorim, însă, în general, am putea vinde mai mult. Tocmai de aceea anul acesta vom renunța la câteva culturi și, din 50, vom rămâne cu 43, dar acestor 43 li se vor adăuga culturi noi”, au punctat cei doi.

În ceea ce privește listarea produselor, fondatorii proiectului au pariat pe dezvoltarea în pași mici, așa că în septembrie 2022 au lansat magazinul online care le-a oferit clienților, încă din primul moment, mai multe opțiuni pentru achiziție. Astfel, pe lângă achiziția la bucată, în shopul solsisuflet.ro au fost disponibile trei variante de abonamente, dar și vouchere, prin care consumatorii cumpără o parte din recoltă în avans, cu reduceri considerabile, iar ferma câștigă stabilitate. Parte din teoria pașilor mărunți a fost și selecția orașelor pentru livrare, în acest moment livrările fiind disponibile pentru București și Brașov. „Ne dorim să ajungem și în Ploiești, dar logistic nu am ajuns la un punct foarte bun. Clienții dau comanda până miercuri dimineața pentru București și până joi dimineața pentru Brașov și noi facem livrările în șase puncte fixe”, a explicat Ionuț.

Cum arată statusul actual, din punctul de vedere al segmentării clienților? Din cei 170–180 de clienți, 30 au abonamente, 30 au achiziționat vouchere și restul sunt comenzi de sine stătătoare. „Valoarea medie a coșului este de 90 de lei. Obiectivul pentru anul acesta este să ne dublăm numărul de clienți, iar media comenzilor să fie între 70 și 110 lei”, a adăugat Alex.

Pe lângă creșterea numărului de clienți, obiectivul celor doi antreprenori este creșterea suprafeței de cultivare. „Ferma are o capacitate limitată și nu o putem crește doar din manoperă. Așa că avem nevoie de investiții – climatizare în solarii, o dronă agricolă, un tractor articulat, un iaz, sistem de irigare etc. Probabil vorbim despre o investiție de 80.000 de euro. Dar noi visăm la mai mult întrucât credem că se poate”, au subliniat cei doi specialiști. Astfel, până la finalul lui 2025 aceștia sunt încrezători că pot ajunge la pragul de 800 de clienți. „Până la finalul anului vom cultiva două hectare de teren și vom putea ajunge la 400 de clienți, iar pentru anul viitor obiectivul este dublarea producției și, implicit, a clienților”, au punctat aceștia.

Cât despre listarea în retail, ferma nu și-a permis să facă acest pas pentru că există presiunea cantității. „Primul pas ar fi să ajungem la o producție care să satis­facă un magazin. Dar nu suntem încă în acest punct”, a concluzionat Ionuț Bădică.

Transavia: Estimăm dublarea cifrei de afaceri și a profitului până în 2026
Transavia: Estimăm dublarea cifrei de afaceri și a profitului până în 2026
După cel mai bun an din istoria companiei de aproape 33 de ani, cu venituri de peste 1 miliard de lei și un profit record pentru sector, și cu o...
Legumele Vesele, un business cultivat pe puterea parteneriatului
Legumele Vesele, un business cultivat pe puterea parteneriatului
Povestea businessului Legumele Vesele a început cu un IT-ist și un buyer achiziții echipamente petroliere. Niciunul dintre ei nu avea experiență...
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...
Sol și Suflet, prima fermă regenerativă din România, lansează magazin online
Sol și Suflet, prima fermă regenerativă din România, lansează magazin online
Sol și Suflet, prima fermă regenerativă, fondată de Institutul de Cercetare în Permacultură din România (ICPR) cu sprijinul Kaufland...