Legumele Vesele, un business cultivat pe puterea parteneriatului

Povestea businessului Legumele Vesele a început cu un IT-ist și un buyer achiziții echipamente petroliere. Niciunul dintre ei nu avea experiență în domeniul agricol, doar o copilărie petrecută la țară. Au avut însă curajul necesar să investească într-un domeniu complet nou, ba chiar să acceseze fonduri europene pentru a pune pe picioare o seră în care legumele sunt produse corect. Proiectul european a avut o valoare de 1,3 milioane de euro peste care s-au adăugat investiții din capitaluri proprii de 900.000 de euro. Legumele Vesele, un business cultivat pe puterea parteneriatului

Pornită de la ideea unui business sustenabil, care ajută comunitatea și aduce în fața consumatorilor posibilitatea de a consuma legume cu gust și cu o calitate de necontestat, compania Legumele Vesele reprezintă povestea a doi tineri antreprenori români care au riscat totul pentru visul lor.

Sunt consumatori de legume bio, așa că și-au dorit o afacere în această direcție pentru că știu că, la nivel național, această nișă nu este dezvoltată la potențial maxim. Au pornit de la faptul că aveau deja terenul din satul Moara Mocanului, comuna Leordeni, județul Argeș, care știau că este fertil. Le rămânea doar să îl valorifice. Între timp, au obținut și certificarea ecologică prin compania Ecocert și, începând din 2022, sunt acreditați Global GAP.

„A fost pur și simplu o dorință de a face ceva cu niște economii. Am plecat în căutarea necunoscutului, și partenerul meu de viață și de business a venit cu propunerea să facem o seră de legume bio. Asta după ce a consultat mai mulți consultanți pe fonduri europene. Trebuie să recunosc că am fost puțin neîncrezătoare. Lucram în corporație la acel moment, știam că e foarte greu să faci agricultură pentru că eu am crescut la țară”, își amintește Angela Arva.

Economiile nu erau însă de ajuns pentru un astfel de business, așa că au obținut fondurile necesare printr-un proiect pe fonduri europene în cadrul Submăsurii 4.1 a Programului Național de Dezvoltare Rurală (PNDR), care a fost declarat eligibil în 2017, când au pornit și amenajarea serii. Au finalizat proiectul în 2021 și tot atunci au început și primele culturi în seră, de test. Valoarea totală a investiției a fost de 1,3 milioane, dar după implementare au depășit bugetul și au ajuns la 1,8 milioane, suma suplimentară fiind  îndreptată către achiziția de echipamente, utilaje, construcții și montaj.

Angela a renunțat la jobul său din corporație și s-a dedicat integral antreprenoriatului. În plus, a ales să se înscrie și Facultatea de Agronomie pentru a înțelege mai bine industria și a făcut și un master în același domeniu.

Feliciu Paraschiv, proprietariul lantului de retail independent Paco Supermarkets, despre industria de retail si tendinte. Afla mai multe pe revistaprogresiv.ro.
Feliciu Paraschiv, Paco Supermarkets: Digitalizarea este cu siguranță cheia
Într-o piață în care comerțul modern câștigă tot mai mult teren, Feliciu Paraschiv, proprietarul lanțului de retail independent Paco...
Freshful by eMAG: legumele și fructele românești, mai ieftine cu până la 15% comparativ cu cele importate
Freshful by eMAG: legumele și fructele românești, mai ieftine cu până la 15% comparativ cu cele importate
Deși sezonul căpșunelor și al cireșelor este abia la început, Freshful, primul hypermarket 100% online, a livrat deja peste 4.000 de kilograme...

„Partenerul meu a rămas în continuare în IT pentru că e nevoie de susținere în primii ani, iar noi am fost conștienți de lucrurile acestea de la bun început. Eu m-am dedicat 100% proiectului. Nu ne-am gândit foarte mult și nu ne-am așteptat că o să fie atât de greu. Au fost piedici la fiecare pas”, declară Angela.

Amintirea primelor culturi

Pentru început, în 2019, cum sera nu era încă gata, cei doi au început să cultive în câmp deschis o suprafață de 5.000 mp cu sfeclă și dovleac plăcintar. Cum au ales aceste legume? Angela își amintește că a găsit un număr de telefon de la Carrefour pe internet, i-a sunat, le-a spus că are 5.000 mp pe care își dorește să îi cultive, iar sugestia retailerului a fost să înființeze culturi de dovleac și păstârnac.

„Păstârnac era prea târziu să cultivăm, dar am decis să înlocuim cu sfeclă și să plantăm și dovleacul plăcintar. A fost primul an în care am avut livrări, Carrefour fiind primul nostru client”, își amintește fondatoarea Legume Vesele.

Situația s-a repetat în 2020, sera nefiind gata. Au avut din nou cultură de sfeclă, dovleac plăcintar, de data aceasta și păstârnac, dar și pepene galben. Din 2021, sera a fost gata construită și a început, practic, primul an de test.

„Așa ne-am dat seama ce putem cultiva, care este cererea din piață și cum ne putem noi adapta la aceste cerințe. Anul 2022 a fost mult mai bun, s-a simțit trendul de creștere pe care ne aflăm. Astfel, am reușit să realizăm nouă tone de ardei Kapia (din 6.000 de plante), zece tone de roșii Cherry prunișoare, șapte tone de tomate roz (din 2.500 de plante) și două tone de castraveți Cornichon. Cu aceste produse ne-am dus către retaileri – Freshful by eMAG, Auchan, Carrefour și Froopt”, detaliază Angela.

Anul acesta, producătorul s-a concentrat mai mult pe cerințele partenerilor lor și au cultivat o suprafață mai mare de ardei, s-au orientat și mai mult către roșii, unde au adaptat și soiurile plantate în așa fel încât să răspundă cererii.

Bilanț Freshful by eMAG după primul semestru: vânzări de fructe și legume de trei ori mai mari față de 2022
Bilanț Freshful by eMAG după primul semestru: vânzări de fructe și legume de trei ori mai mari față de 2022
În primele șase luni ale acestui an, interesul românilor pentru fructe și legume proaspete a fost în creștere comparativ cu anul precedent....
Teren fertil pentru scumpiri în categoria de fructe și legume
Teren fertil pentru scumpiri în categoria de fructe și legume
Cu o creștere de 16,7% în termeni valorici și o scădere de 1,1% în termeni volumici, categoria fructelor și a legumelor pare să fi rămas în...

Puterea parteneriatului

Pentru a dezvolta un business sustenabil în timp, parteneriatele cu retailerii sunt cele care fac diferența pentru că, în lipsa unei distribuții directe, depinde de ei ca produsele să ajungă în atenția clienților. De altfel, producătorul și-a propus să vândă și direct, prin intermediul site-ului propriu, dar au avut probleme cu distribuția.

„Acesta este și motivul pentru care, în 2022, am procesat câteva tone de roșii ca să le putem valorifica. Programele de sprijin pentru producători nu asigură și distribuția și atunci se fac tot felul de blocaje pe lanțul de distribuție”, declară Angela. Iar aici intervine puterea parteneriatelor și comunicării deschise cu retailerii. În cazul Legume Vesele, cu unii dintre comercianți, comunicarea și parteneriatul este mult mai flexibil, așa cum este cazul Freshful by eMAG, pentru care anul acesta au plantat roșii roz, pe care le vând exclusiv către ei.

„Roșiile roz sunt un produs cu o cerere foarte bună în platforma Freshful. În cazul acestor roșii, discutasem să le punem la vânzare în caserole de 500 de grame, însă primele legume din producția din acest an au avut o greutate mult mai mare – doar o roșie cântărea aproximativ 400 – 450 de grame și nici nu încăpeau în caserolă. Astfel, pentru că depășeam cantitatea prevăzută pentru ambalare, împreună că cei de la Freshful, am luat decizia de a vinde roșiile la bucată. Această flexibilitate și deschidere din partea lor a fost extraordinară pentru noi, pentru că am putut să ne vindem în continuare produsele, fără să întâmpinăm dificultăți”, povestește Angela.

În mod normal, din partea unui retailer clasic nu avea o astfel de deschidere și, spune fondatoarea, nu ar accepta din partea lor legumele care cresc la calibru atât de mare plus că ar fi dificil să se adapteze atât de repede la nevoile fermierului.

„Noi suntem mulțumiți și fericiți că aceste legume „imperfecte” ajung pe masa oamenilor, care se pot bucura de gustul și savoarea lor, chiar dacă nu arată perfect”, adaugă fondatoarea Legume Vesele.

De altfel, una dintre cele mai mari provocări pe care le-au avut până acum se referă la standardele de calitate care sunt destul de mari. Drept urmare, pentru Legumele Vesele, cel mai avantajos este comerțul online pentru că ajung mai repede la consumatori.

„Acesta este modelul ideal pentru că legumele ajung foarte repede pe mesele clienților. Datorită lanțului foarte scurt de aprovizionare, produsele ajung și în cinci ore de la recoltare la clienți. Produsele rămân proaspete, iar clienții se pot bucura de ele mai mult timp”, susține Angela.

Despre beneficiile tehnologizării și modul în care a fost securizată dezvoltarea financiară a businessului Legumele Vesele veți putea citi pe larg în paginile revistei Progresiv. 

Freshful by eMAG introduce în sortimentația ultra-fresh legumele “Din Grădină”
Freshful by eMAG introduce în sortimentația ultra-fresh legumele “Din Grădină”
  În contextul așteptării formei finale a strategiei europene „From farm to fork” pentru România, producătorii de legume din Dâmbovița...
Legumele bio, „teren fertil” pentru businessul Letca
Legumele bio, „teren fertil” pentru businessul Letca
Cu o investiție de patru milioane de euro și un proces care s-a întins pe o perioadă de șapte ani, producătorul de legume bio Letca a ajuns în...