Senapan sau povestea unui brand „dospit” în familie

Senax Prod și Agrosemcu - două firme din Prahova și o singură familie care le administrează de aproape trei decenii. Senax Prod se axează pe agricultură, iar Agrosemcu se dedică segmentului de panificație și patiserie și vinde sub brandurile Senapan, SenaDélice și SenaVit. Senapan sau povestea unui brand „dospit” în familie

Dezvoltarea s-a bazat pe fonduri europene, iar târgurile de profil le-au deschis antreprenorilor prahoveni calea spre piețele externe. Care este povestea dulciurilor comercializate în peste 300 de magazine, aflăm din interviul acordat revistei Progresiv.

Businessul din spatele brandului Senapan are o istorie de 28 de ani, timp în care a evoluat de la o fermă agricolă la o fabrică aproape complet automatizată care produce lunar zeci de tone de produse. Dacă în 1992 afacerile antreprenorilor prahoveni se limitau la agricultură, în 1994 a fost deschisă o unitate de producție, o brutărie mică, tradițională, care producea cu ajutorul unui cuptor pe vatră. La acea dată, firma avea doar 10 salariați.

Familia Semcu a reinvestit însă tot profitul obținut în acei ani și a apelat la credite bancare pentru a se extinde treptat. În 2003 apărea deja cea de-a doua firmă a familiei, Agrosemcu, din dorința de a separa zona de agricultură de cea de panificație. Partea de agricultură a rămas activitatea de bază pentru Senax Prod, iar Agrosemcu a preluat toate activitățile de panificație și patiserie.

Anul trecut, Agrosemcu a înregistrat o cifră de afaceri de 3,7 milioane de euro, după o creștere anuală constantă de aproximativ 15%. Dacă nu ar fi existat pandemia, anul acesta compania ar fi atins pragul de cinci milioane de euro, spun cei doi acționari, Alexandru și Bogdan, fii familiei Semcu. Cei doi frați sunt absolvenți ai Facultății de Administrare a Afacerilor cu Predare în Limbi Străine din cadrul ASE și au decis să se implice 100% în afacerea familiei în urmă cu opt ani.

Au avut de ales între a merge la Wirtschaftsuniversität Wien, universitate de studii economice din Austria, sau de a rămâne acasă pentru a crește businessul pus pe picioare de părinții lor. Au ales să dezvolte afacerile familiei și să pună în practică toate cunoștințele acumulate la facultate.

Când ei încă erau studenți, părinții lor făceau pași importanți pentru modernizarea activității de producție. La doar un an după ce România a intrat în Uniunea Europeană și a apărut posibilitatea atragerii fondurilor europene, Agrosemcu aplica deja pentru prima finanțare comunitară.

Dezvoltare cu fonduri europene

„Primul proiect european a fost depus în 2008 și viza achiziția de utilaje. Era vorba de circa 150.000 de euro, fonduri accesate pentru creșterea capacității de producție. Concret, unele dintre utilajele folosite în brutărie au fost înlocuite”, spune Bogdan Semcu.

Doi ani mai târziu, un alt proiect european oferea familiei de antreprenori șansa unei noi unități de producție. Proiectul s-a ridicat la 4,6 milioane de euro, însă doar jumătate din sumă a fost reprezentată de fonduri nerambursabile. Contribuția proprietarilor companiei a fost asigurată printr-un credit bancar.

„Acest proiect a presupus construcția unei fabrici de la zero, plus linia industrială de panificație și alte utilaje artizanale. Linia industrială este utilizată pentru producția franzelei de 300 de grame, în continuare produs tractor în zona noastră. Este o linie complet automatizată, pe care producem trei mii de franzele pe oră”, detaliază Alexandru Semcu.

Al treilea proiect european a fost demarat în 2016 și încheiat la începutul acestui an. Este vorba de o finanțare de 1,94 de milioane de euro, prin care s-a diversificat activitatea și a fost finanțată linia de producție pentru biscuiți și fursecuri. „Sunt două linii de producție în cadrul fabricii inaugurate în cadrul proiectului din 2010. Aveam un spațiu disponibil la etajul fabricii pe care l-am extins până la 1.000 de metri pătrați. Practic, cele aproape două milioane de euro au fost investite în amenajarea spațiului și în utilajele necesare pentru linia de biscuiți și linia de prăjituri”, povestesc antreprenorii prahoveni.

Este vorba despre biscuiții SenaVit lansați la începutul acestui an, prăjiturile SenaDélice, dar și fursecurile vândute sub brandul Senapan, ambalate la cutii de 500 de grame și un kilogram. Pe perioada verii, Agrosemcu produce în jur de 10 tone de produs finit pe lună, sub brandurile SenaDélice și Senapan. În cazul SenaVit, un brand nou lansat într-o perioadă complicată ca cea generată de pandemie, producția lunară se ridică la aproximativ 1,5 tone. Pentru cei doi antreprenori, gama de biscuiți are potențial de creștere, așa că își doresc să dezvolte producția pe această gamă. Altfel, lunile de vârf pentru businessul Agrosemcu sunt cele cu sărbători, când producția chiar se triplează.

„Avem șase tipuri de prăjituri, două tipuri de fursecuri pe SenaDélice, precum și salam de biscuiți, lansat recent. Pe SenaVit avem momentan două produse, biscuiții cu cereale integrale și ciocolată și cei cu cereale integrale și merișoare”, declară frații Semcu. Businessul condus de ei este însă activ și pe segmentul de private label, atât în țară, cât și pe piețele externe. Din estimările celor doi, producția de marcă privată nu depășește 5% din total. Dar și aici există planuri de extindere având în vedere negocierile purtate cu retailerii.

Listarea în comerțul modern

Listarea în comerțul modern s-a întâmplat în 2017, Profi fiind primul partener al companiei prahovene. În prezent, colaborarea cu Profi acoperă județele Prahova și Dâmbovița, dar și un magazin în Ialomița. După Profi a urmat un parteneriat cu Artima și Columbus, companii care operează magazinele Carrefour Market. Pe lângă retailerii internaționali, Agrosemcu livrează și către jucătorii independenți. În total, firma livrează către trei sute de parteneri.

„Pe partea de dulciuri, ne-am listat în 2019 cu două tipuri de prăjituri în Profi, dar acum vindem și către comercianții independenți, cum ar fi Diana sau Paco Supermarket. Ne-am dorit întotdeauna să promovăm produsele și în mediul online, așa că ne-am orientat către eMag, s-a potrivit cu planurile noastre. Am început discuțiile despre listare la finalul anului trecut și de la începutul acestui an suntem prezenți în marketplace. Vânzările sunt peste nivelul așteptărilor, dar eMag ne oferă vizibilitate și acest lucru se simte în fața concurenței. Noi am listat produsele la bax, nu ne așteptam să cumpere nimeni la bucată. În timpul pandemiei, comenzile s-au majorat și am primit cereri inclusiv din Maramureș. Iar în ziua în care am primit patru comenzi, ne-am dat seama că nu eram pregătiți pentru o așa evoluție pozitivă”, își amintește Bogdan Semcu.

Cele mai bune rulaje ale companiei vin din comerțul modern pentru că „acolo se fac volumele”, spun cei doi antreprenori. Pe categoria de prăjituri și biscuiți, retailul modern este pe primul loc în topul importanței pe canale de vânzare, apoi comerțul tradițional și ulterior  piețele externe. La momentul actual, Agrosemcu are clienți în Marea Britanie, Spania, Franța și Polonia. „La un moment dat am livrat și către SUA, datorită unui contract pe care l-am obținut în 2017, când am participat la Anuga”, spune Alexandru Semcu.

Experiența târgurilor internaționale de profil

Primul târg din istoria Agrosemcu a fost Anuga, în 2017 la Köln, în Germania. Pentru companie, acel târg a reprezentat poarta spre piețele externe. „Noi ne-am dorit întotdeauna să exportăm, să fim la curent cu tendințele de consum și să ne pliem oferta în funcție de acestea. Ne-am înscris în Asociația pentru Promovarea Alimentului Românesc și cu ajutorul asociației am reușit să participăm la târgurile internaționale. De la ei am aflat că Guvernul României susține unele programe de promovare a exportului și acordă sprijin pentru participările la târguri”, povestesc antreprenorii prahoveni.

După experiența din 2017 ei au luat decizia să participe anual la cel puțin patru târguri internaționale de profil, adică la toate cele organizate de Guvern sub pavilion național.

„Pentru partenerii de business contează foarte mult că te văd, că pot discuta cu tine, pot gusta produsele.Interacțiunea umană contează enorm. Mulți dintre cei cu care avem contracte în derulare sunt români plecați din țară, de exemplu în Spania, care cumpără en-gros și livrează la rândul lor către comunitățile de români. Avem însă și un client în Marea Britanie pentru care facem private label și care nu este român. Pe unii dintre ei i-am cunoscut la târguri, iar alții au venit pe bază de recomandări”, completează Alexandru.

Cei doi frați merg și în România la târguri, cum este Indagra. Spun că nu le pot compara cu cele externe, care sunt etalon pentru industrie, dar contează și cele organizate pe plan local. Au șansa să se întâlnească cu distribuitori cu care deja lucrează, să le arate ce produse noi au, ce planuri au, să discute despre ce ar trebui îmbunătățit. Obțin însă și contacte noi, distribuitori pe care nu îi știau și cu care dezvoltă relații de business la târg.

Planuri de extindere

Acționarii Agrosemcu au planuri mari în privința extinderii activității, chiar dacă acest lucru nu presupune automat și noi investiții. „Nu am planificat investiții noi pentru că ne dorim să diversificăm gama de produse folosind utilajele pe care deja le avem. De exemplu, linia de biscuiți este versatilă, poate să facă biscuiți, fursecuri, fursecuri umplute, fursecuri glazurate și biscuiți de tip sandwich, turtă dulce.

Această linie poate susține extinderea gamei, ne dorim să lansăm noi produse și sub brandul SenaDélice, dar și în zona de panificație. Este o oportunitate pentru noi să extindem gama de produse pentru a răspunde noilor tendințe de consum. Ne gândim la specialități cu maia, fără drojdie, cu noi mixuri de semințe”, susțin cei doi. Iar lansarea unui produs nou, de la idee la produs ambalat și gata de livrare, durează în medie șase luni.

Când vine vorba de provocări, acționarii Agrosemcu spun că pe primul loc stă concurența acerbă la nivel local pe categoria produselor de panificație. Marja de profit este mică pe acest segment, iar consumul de pâine scade, așadar profitul poate fi asigurat doar prin volume mari. Atuul celor doi stă în serviciile conexe. „Noi suntem printre singurii producători din Prahova care mai au încă patiserie proaspătă. Produsele de patiserie, cum ar fi covrigii, pateurile, ștrudele, brânzoaică, cozonac, chec, se regăsesc în multe dintre magazinele Profi, în special în cele din mediul rural, pe lângă tot ce înseamnă locațiile din comerțul tradițional”, susține Alexandru Semcu.

Când vine vorba de resursă umană, avantajul celor doi antreprenori e reprezentat de automatizarea liniei de producție. „La nivelul anului 2019, ne confruntam cu o problemă mare de personal, inclusiv fluctuația acestuia. Agrosemcu avea atunci 142 de angajați. Acum, în contextul pandemiei, nu putem să spunem că suntem asaltați de cereri de angajare, dar cei pe care îi avem sunt mult mai stabili”, completează proprietarii Agrosemcu.

Biscuiții, o categorie în care puterea brandurilor își spune cuvântul
Biscuiții, o categorie în care puterea brandurilor își spune cuvântul
Dacă pentru categoria de biscuiți 2023 a fost un an bun nu același lucru se poate spune despre anul care urmează. Chiar dacă biscuiții au fost...
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...