Albert Davidoglu, Macromex: Cred că de acum începe consolidarea pieței locale de retail

Deși ultimii 25 de ani au fost marcați de o evoluție spectaculoasă pentru piața FMCG, atât din punctul de vedere al dimensiunii pieței, dar și ca diversitate și opțiuni de cumpărare, în prezent, piața stă sub semnul consolidării, consideră Albert Davidoglu, CEO Macromex, lider în industria locală de produse alimentare pe segmentul de produse congelate. Albert Davidoglu, Macromex: Cred că de acum începe consolidarea pieței locale de retail

Cum vedeți piața bunurilor de larg consum dacă vă raportați la ultimii 25 de ani?
Evoluția a fost una spectaculoasă atât din punctul de vedere al dimensiunii pieței, dar și ca diversitate și opțiuni de cumpărare. În acești 25 de ani, PIB-ul României a crescut de nouă ori. Evoluția retailului modern a fost una explozivă, cu foarte multe magazine deschise, formatului fizic adăugându-i-se și canalul de comerț online. Cred că de acum începe consolidarea pieței locale de retail, vedem acest lucru și din ultima tranzacție din retailul modern.  Ce s-a schimbat ireversibil? În primul rând asistăm, cum era normal după 25 de ani, la o schimbare de generație. Millenials și Gen Z sau iGen vin acum din urmă. În al doilea rând, bombardați de informație,  suntem mult mai constienți, atenți la ce consumăm, la cum au fost produse, ce conține și care este efectul produselor pe cale le consumăm asupra sănătății.

Care sunt cuvintele cheie pe care le-ați folosi pentru a descrie piața bunurilor de larg consum în 2024 versus 1999? 
Concentrare și schimbare. Retailul modern începe să se concentreze, apar noi concepte care „aruncă mănușa" și provoacă marii retaileri. Aici aș menționa retailerii grocery online (de exemplu Freshful, Sezamo, Glovo), primul local key account deținut de un antreprenor român care a depășit un miliard de lei. LaCocoș  vine cu un concept nou, totul la o marjă de 10%. Și tot în această categorie, încă în faza de prezentare,  Zabka promite să aducă un concept nou pe piața locală de convenience.

Care au fost cele mai mari provocări întâlnite în ultimii cinci ani și cum ați încercat să transformați aceste provocări în oportunități de creștere pentru business?
Au existat și există multe provocări din punct de vedere politic, economic, social, tehnologic și mediu. Dacă ar trebui să mă opresc la două provocări majore pentru industrie, aș puncta digitalizarea și dezvoltarea segmentului de e-commerce și focusul pentru convenience: ușor de procurat, preparat și de folosit pentru consumator. Am transformat aceste provocări lansând pe piață două platforme de e-commerce: Mercadi.ro pentru comerțul tradițional și Bocado.ro pentru HoReCa și am dezvoltat produse ready meal congelate în brandul Edenia, dar am lansat și Food & Glory, un brand nou cu produse ready meals chilled care își propune să aducă restaurantul acasă la consumator.

A fost pandemia un punct de cotitură pentru industrie? În ce zone ale businessului a avut cel mai mare impact?
Cred că pandemia a adus două tendințe în industrie: localizare versus globalizare și online versus offline. Când mă refer la localizare spun produs, procesat și/sau ambalat în Romania și vedem această tendință atât politic, legislativ, dar și în preferințele consumatorilor. Apoi observăm o creștere semnificativă a platormelor on line atât B2C, cât și B2B, dar și proiecte de digital transformation în multe companii din România. Procesul a început, fie că vorbim de noul cadrul legislativ: e-factura, e-transport precum și platformele de grocery online care încep să capteze cotă de piață, însă suntem departe de a vorbi de o transformare. Cred că procesul este ireversibil, iar digitalizarea și inteligența artificială vor deveni elemente indispensabile pentru a fi competitiv.

Ce trenduri vor dicta dinamica pieței de retail&FMCG în Romania, în următorii 5 de ani?
Cred că putem vorbi despre trei maco-trenduri. Convenience: ușor și rapid de obținut, folosit și preparat astfel încât să economisim timp, dar și pentru a ne ușura și  imbunătăți viața. Sănătos: produse mai bune, cu mai puțin zahăr, sare și grăsimi, echilibrate nutrițional care să nu ne pună sănătatea în pericol. Și ultimul, dar nu cel din urmă,  local: produs, procesat și/sau ambalat în România.

Cum arată cumpărătorul de astăzi și ce rol va juca inovația în decizia de cumpărare dacă ne raportăm la următorii cinci ani?
Cumpărătorul este bombardat de informații, este influențat de social media. Fiecare are o realitate proprie, un adevăr personal, din acest motiv comunicarea clasică așa cum o știm, nu mai funcționează. Inovația a jucat și va juca un rol foarte important atât timp cât va rezolva problemele, dorințele și nevoile lor: ușor și rapid de folosit, gustos, mai sănătos și local.

Adina Craciunescu, DIANA: Frontierele dintre online și offline se estompează, iar clienții caută o experiență integrată
Adina Crăciunescu, DIANA: Frontierele dintre online și offline se estompează, iar clienții caută o experiență integrată
Personalizarea experienței de cumpărare va deveni din ce în ce mai importantă, iar companiile vor trebui să utilizeze datele și tehnologiile...
Silvia Sticlea, Nestlé România: Tabloul complex al consumatorului român ne obligă la foarte multă inovație
Silvia Sticlea, Nestlé România: Tabloul complex al consumatorului român ne obligă la foarte multă inovație
Pe o piață în continuă schimbare, Nestlé România pariază pe cartea adaptabilității, pregătindu-se întotdeauna cu mai multe scenarii pentru...
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Pe o piață cu o dinamică precum cea a retailului și a bunurilor de larg consum orientarea spre inovație, calitatea produselor oferite și...