Transfer de business și focus pe exporturile de alternative vegetale, pariul Verdino Green Foods
După trei ani în care companiile fondate de antreprenorul român Raul Ciurtin au dezvoltat alternative vegetale la produsele din carne sau pește, 2022 aduce o nouă direcție de business, prin transferul unor branduri ale Prefera Foods către Verdino Green Foods. Miza Verdino Green Foods devine astfel dublarea afacerilor pentru 2022, până la zece milioane de euro, și creșterea exporturilor până la 80% din business în următorii ani, după cum a explicat Raul Ciurtin, fondatorul celor două companii.
Cum au fost primele luni ale anului pentru companiile Prefera Foods și Verdino?
În urmă cu trei ani am început să dezvoltăm prin Verdino alternative vegane la produsele din carne pentru că este o categorie cu perspective, care credem că va crește foarte mult în perioada următoare, dar și pe termen lung. În condițiile în care resursele sunt limitate, iar comportamentul consumatorului este în continuă schimbare, industria alimentară se dezvoltă de ceva vreme în această direcție, a produselor alternative care să înlocuiască laptele, carnea sau peștele. După trei ani de Verdino, mi-am dat seama că ar trebui să căutăm să facem același tip de produse și în cadrul Prefera Foods. Începând cu anul trecut, am dezvoltat o linie nouă de producție în cadrul acestei companii, cu brandurile Unfished pe partea de pește și Green Course pe partea de mâncare gătită. Această nouă linie de business din Prefera se va transfera către compania Verdino Green Foods în perioada următoare. Prefera Foods trece astfel printr-un proces de restructurare, își va „sparge” businessul în două: produsele tradiționale, adică brandurile de conserve consacrate la nivel de piață, precum Capricii și Delicii sau De Azi, și produsele plant-based. În perioada următoare ar trebui să finalizăm acest transfer de business dinspre Prefera Foods către Verdino Green Foods.
Ce se întâmplă cu portofoliul Prefera în contextul focusului asupra Verdino? Pregătiți noi lansări?
Anul trecut am avut o restructurare de portofoliu din care am scos acele produse pe care le-am considerat fără valoare sau fără importanță strategică, am păstrat doar Capricii și Delicii și brandul De Azi în portofoliul Prefera care, pe lângă poziționare, reprezintă și volume importante în piață. Anul acesta nu vom dezvolta portofoliul Prefera, îl rulăm fără să vizăm o extindere în zona de produse tradiționale. Toate eforturile, cheltuielile și investițiile care au avut loc în Prefera au avut legătură cu portofoliile noi care acum sunt transferate în Verdino Green Foods. Pe zona de portofolii vegane, Verdino este un brand în cadrul companiei Verdino Green Foods, care va deține în scurt timp și brandurile Unfished și Green Course, care vin din transferul de business de la Prefera. Sub brandul Verdino ne pregătim să lansăm o gamă de produse vegetale panetate, alternative la pui, cum ar fi nuggets, șnițel, burger crocant, fresh, dar și congelate. Credem în potențialul categoriei de produse plant-based ready to eat, care oferă avantajul unei mese ce necesită un timp scurt de preparare. Prin preluarea brandului Unfished, consolidăm portofoliul de produse vegane în categoria de pește din plante și lansăm produse în segmente noi de piață, atât în varianta fresh, cât și congelată: file de somon, file de pește alb, sashimi pentru sushi, batoane și fileuri de pește panetate, toate vegetale. Sunt produse inovatoare care oferă o gamă largă de aplicații delicioase în bucătarie, ușor de preparat de către oricine. Green Course este marca de produse vegetale ready to eat sub care am dezvoltat 17 produse în subcategoriile: maioneză vegană (simplă și aromatizată), mâncaruri vegane de-a gata, sosuri pentru paste și alternativă vegetală la carne și luncheon meat. Fasole cu cârnăciori vegetali, chifteluțe vegetale în sos tomat, chifteluțe vegetale în sos curry și crenvurști vegetali în sos curry sunt produse gata făcute, după rețete locale și internaționale, soluții simple și ușoare de a mânca vegan și gustos în același timp. Produsele sunt ambalate în conserve sau borcane și se depozitează la temperatura ambientală. Noile produse plant-based din cadrul Verdino Green Foods vor fi lansate în acest an, cele mai multe în Germania, în timp ce în România vom lansa doar o parte din ele.
Citește și: Verdino atrage un nou investitor și vizează extinderea la nivel global
Lansarea limitată în România are de-a face cu diferența de consum? Cum ați caracteriza comportamentul local?
Da, din cauza potențialului de consum. În Germania, raftul de produse vegane este aproape cât raftul de mezeluri din carne. În România, probabil în 5-7 ani se va întâmpla același lucru.Evoluția va avea la baza scăderea raftului de mezeluri și produse din carne, dar și dezvoltarea noastră și apariția altor jucatori care vor pune la raft produse similare. Automat, consumatorul va avea o ofertă mai variată, va fi mai expus și va începe, ușor-ușor, să asimileze. În România este un consum accentuat și asociat cu perioada de post, foarte sezonier, dar noua generație este mult mai conștientă și atentă la problemele de mediu și la grija față de animale. Ei devin principalul nostru client și așteptăm, pe măsură ce tinerii cresc și își fac singuri cumpărăturile, să crească consumul local pe alte principii decât cele de până acum. Noi considerăm clientul nostru principal acel consumator care are disponibilitatea, din diverse rațiuni, ca o parte din alimentație să fie înlocuită cu produse pe bază de proteine din plante. Ne adresăm flexitarienilor în mod special.
Anul trecut Prefera Foods a trecut pe pierdere. În lumina acestui transfer de business, cum ați traduce performanța financiară a companiei?
În Prefera anul trecut am crescut zona de cheltuieli de dezvoltare de produse noi ale brandurilor Unfished și Green Course. Din această cauză am trecut pe pierdere pentru că am investit foarte mult, pierderea nu a venit din activitatea curentă a portofoliului Prefera. Am investit peste 1 milion de euro pe dezvoltarea noilor produse și ambalaje. Anul acesta, bugetul de investiții este de aproape 2 milioane de euro, consolidat între Verdino și Prefera, pe portofoliile noi, care au inclus și investiții punctuale ca să punem la punct tehnologia de care avem nevoie. Credem foarte mult în această categorie și încercăm să creăm oportunități de a merge în piață către diverse canale cu aceste produse noi.
Care sunt cele mai performante canale de vânzare și unde plănuiți să vă extindeți cu portofoliile noi din Verdino?
În România deocamdată vindem în retail. Vom începe în scurt timp colaborarea cu un distribuitor HoReCa și ne propunem să fim în meniurile multor restaurante locale. Suntem prezenți doar în retailul modern, comerțul tradițional nu are potențial și devine din ce în ce mai mic. Suntem prezenți aproape în toate marile rețele de retail, putem spune doar că în unele avem un portofoliu mai mare, în timp ce în altele unul mai redus. Cât despre mediul online, ceea ce facem în acest canal este de a fi mai aproape de consumatori, în special de cei vegani și flexitarieni, care vor să încerce o gamă mai mare față de ceea ce există în retail. Dar nu este un canal pe care să îl considerăm strategic.
Care sunt cele mai achiziționate produse din cadrul companiei Verdino?
În prezent, avem în portofoliul Verdino în jur de 60 de sortimente, din care cele mai vândute sunt crenvurștii vegetali, mortadella vegetală cu fistic, salamul vegetal crud-uscat, feta vegetală și cheeseburgerul vegetal. Din portofoliul Unfished, conservele de ton vegetal PlanTuna natur în apă la 150g, PlanTuna în ulei de măsline la 150g și salatele gata de consum, California și Mexicana la 240g, sunt cele mai apreciate și cu cel mai mare rulaj.
Vezi și: Verdino Foods, un business gândit pentru „export”
Ce rezultate financiare v-ați propus pentru acest an pentru Verdino Green Foods?
Rezultatele Verdino sunt în linie cu ce ne-am propus. Consolidat, vânzările brandurilor plant-based au însumat 5 milioane de euro, iar anul acesta ținta este de a ajunge la 10 milioane de euro. Dacă acum doi ani această categorie era inexistentă, noi am început să o dezvoltăm, anul acesta am lucrat foarte mult pentru a o crește, am investit în portofolii noi și sperăm că alături de portofoliul nou de la Unfished, Verdino Green Foods să aducă în continuare inovație pe piață, care ulterior să dezvolte și mai mult segmentul.
Dar cel mai important lucru pentru Verdino Green Foods este ambiția de a merge cu produsele și în alte țări unde această categorie este foarte puternic reprezentată la nivel de consumator. Un focus în mod deosebit îl acordăm pieței germane, unde am creat o firmă proprie și am început să punem produsele la raft. În Germania, această categorie este una foarte clar definită, cu rafturi mari, în creștere permanentă, și cu un consumator mult mai avizat și mai receptiv în a consuma acest tip de produse.
Cât reprezintă exporturile din totalul businessului Verdino și care sunt mizele în această direcție?
Acum reprezintă undeva în jur de 15%. Avem ambiții mari, dar în funcție de ce vom reuși să facem, respectiv de abilitatea de a ne lista în rețelele de retail din Germania, vizăm ca în câțiva ani exporturile, în special cele în Germania, să reprezinte peste 80% din businessul Verdino Green Foods. Alte țări unde ne uităm să facem lucruri semnificative începând cu acest an sunt Marea Britanie, Elveția și Olanda. Dublarea businessului ar veni din extinderea categoriei și intrarea pe piețele din Europa, dar acest lucru depinde de cât de repede reușim să ne listăm în rețelele străine. Vorbim de o muncă și resurse semnificative în spate. Doar în ultimii ani, pe portofoliile vegane, am investit peste 3 milioane de euro în dezvoltarea produselor pe care acum începem să le punem în piață. Trebuie să investim în marketing, să le arătăm consumatorilor, chiar și restaurantelor sau retailerilor, cum pot fi integrate produsele noastre.
Cum s-a tradus dezvoltarea acestei categorii în extinderea capacităților de producție?
Până anul trecut în august, produsele Verdino s-au produs în fabrica de la Mediaș, ulterior am mutat producția într-o capacitate nouă, în Oiejdea, lângă fabrica Prefera Foods. Am finalizat un ciclu de investiții, iar acum suntem pregătiți să susținem o creștere a producției pe toate produsele din portofoliul Verdino Green Foods.
Care a fost impactul ultimelor luni în aprovizionare și ce estimări aveți privind creșterea prețurilor produselor din portofoliu?
A existat o perturbare foarte puternică la nivel de lanțuri de aprovizionare, pe care începem să o simțim, ceea ce se traduce prin lipsa unor materii prime sau costuri exagerate pentru unele. Importăm materie primă din mai multe țări, dar în special din Europa. Costurile au crescut, unele materii prime chiar au dispărut. Aceste creșteri ale materiilor prime și toate provocările ce vor veni în zona de business se vor reflecta în creșterea prețurilor produselor.Aici va trebui să găsim un balans în a susține în anumite momente prețurile pentru ca produsele să devină accesibile consumatorilor și să nu creăm o barieră de preț. Fiind o categorie la început de drum, unul dintre elementele importante rămâne prețul. Creșterile vor fi totuși la nivel cu piața, discutăm într-un context în care absolut tot se scumpește.
Pe lângă plant-based și consum sustenabil, ce alte trenduri vedeți în piața FMCG?
Văd o puternică înclinație a consumatorului către zona de ready meals, atât prin partea de delivery, care a fost puternic impulsionată de pandemie, cât și prin schimbarea de comportament la nivel de retail. Mulți consumatori cred că preferă deja să se uite înspre mâncarea gata sau ușor de preparat decât să-și cumpere ingrediente pentru a o pregăti acasă. Aici văd o schimbare puternică de comportament.