Ilie Găgeatu, Mars: E critic să se cultive încrederea în exprimarea liberă

Într-o piață în care schimbarea este cuvântul de ordine, Ilie Găgeatu, managerul care este responsabil de vânzările Mars în România, susține cu tărie încrederea și autenticitatea în echipă. Ceea ce l-a format însă ca jucător de echipă au fost cei șapte ani de sport de performanță în care, pe lângă bucuria câștigului, a învățat reziliența și importanța de a merge mai departe în ciuda înfrângerii. Ilie Găgeatu, Mars: E critic să se cultive încrederea în exprimarea liberă

Cu o experiență de 25 de ani în industria bunurilor de larg consum, traseul lui Ilie Găgeatu a fost ghidat în primul rând de curiozitate. „Profesional, am activat în două companii mari și late – Ursus Breweries și Mars România. Deci din punctul acesta de vedere am fost foarte stabil. Am schimbat însă foarte multe roluri pentru că întotdeauna am vrut să aflu mai multe și să pun lucrurile în ordine”, spune managerul Mars.

De altfel, curiozitatea este cea care l-a adus în FMCG, dublată de puțin noroc. „Am fost foarte bun la limba engleză și, pentru că în timpul liceului nu au fost și alte lucruri care să mă atragă, am ales simplu și foarte pragmatic să merg la Facultatea de Limbi Moderne Aplicate de la Cluj. În ultimul an, CEO-ul Ursus Breweries și-a anunțat o vizită la noi în facultate, de unde voia să-și recruteze asistent managerial. Iar eu, cu mama învățătoare și tata muncitor, am vrut să văd cum arată CEO-ul unei companii cu o cifră de afaceri de sute de milioane de euro. M-am dus la întâlnire și, oltean fiind, m-am băgat în seamă, iar câteva zile mai târziu am fost invitat la fabrică. Nu aveam niciun gând să mă angajez, dar am acceptat invitația și, mai mult decât atât, am primit și o ofertă pentru poziția de Asistent Manager”, își amintește Ilie.

Alice în Țara Minunilor, varianta FMCG

Experiența a fost un soi de Alice în Țara Minunilor pentru că Ilie nu avea nicio idee despre ce înseamnă un business, însă era extrem de curios. „Recunosc că la acel moment nu știam nimic în afară de două limbi străine și de faptul că vreau să învăț. Însă, dincolo de curiozitatea mea, am avut avantajul de a mă bucura de încrederea oamenilor din echipă și am fost implicat într-o mulțime de proiecte, așa că preț de doi ani am învățat enorm”,
susține managerul.

Din poziția de „mână dreaptă” a CEO-ului, Ilie a avut oportunitatea să înțeleagă ce înseamnă să conduci o companie, să motivezi oamenii, dar și să ceri performanță de la ei. „Mai mult, am înțeles ce înseamnă să iei decizii rapide pentru companie, dar și pentru oameni”, adaugă el.

Și, dacă prima experiență a fost una plină, care a marcat practic traseul său, și-a dorit să încerce ceva nou, astfel că a trecut prin diverse poziții, ajungând să petreacă 21 de ani în cadrul Ursus Breweries. „Am fost manager de planificare, apoi mi-am dorit să devin manager de oameni. Aveam 27 de ani când am fost numit manager de operațiuni la Cluj, având o echipă de 100 de oameni. Aceasta a fost cea mai grea experiență pentru mine ca manager și cea care m-a format ca lider. Totul era în continuă mișcare, erau extrem de multe constrângeri, multe cerințe de la clienți și rotițele trebuiau să meargă în fiecare zi.

Însă cea mai mare provocare a fost că erau foarte multe zone pe care nu le cunoșteam”, povestește Ilie. Pentru că își setase însă că eșecul nu este o opțiune, a adoptat o strategie cât se poate de simplă, dar eficientă – a cerut ajutorul. „Multinaționalele îți asigură platforma și resursele pentru a-ți pune energia și ideile în practică. În plus, am fost înconjurat de oameni care mi-au dat încredere și lucrul acesta m-a responsabilizat”, spune managerul.

Un nou început

După 21 de ani în echipa Ursus Breweries, Ilie se simțea cumva ca acasă și, deși nimeni nu credea că va avea curajul necesar să schimbe direcția, curiozitatea a avut câștig de cauză. Astfel, în 2019, a acceptat provocarea de a se alătura echipei Mars România. „Am simțit nevoia să intru în teritorii noi și chiar dacă aveam experiență în vânzări, acum aveam în față categorii noi de produse.

În plus, Mars este o companie globală, dar aș spune că este mult mai globalizată prin prisma proceselor, a strategiei și a brandurilor pe care le comercializăm. M-a ajutat însă faptul că eram în același univers FMCG. În ultimii 10 ani ocupasem poziția de director de vânzări, fie în IKA, fie în TT, și atunci nu a fost un salt într-un ocean complet necunoscut. Cunoșteam retailul din România și mi-a fost ușor să mă adaptez. În plus, în Mars este o cultură extrem de deschisă și umană și acest lucru a făcut tranziția mai ușoară”, spune Ilie.

A fost schimbarea în linie cu așteptările? Răspunsul este, fără doar și poate, da. „În cei trei ani am făcut ce cred eu că știu mai bine. Adică am contribuit la construcția, motivarea și conducerea echipei de vânzări Mars spre performanță. Întotdeauna am căutat la oamenii din echipă acele lucruri în care eu cred foarte tare, respectiv să fie prieteni buni cu munca, să aibă respect pentru muncă, companie, colegi și partenerii de business și, nu în ultimul rând, să fie curioși”, susține reprezentantul Mars.

În cadrul Mars, Ilie are un rol dublu, fiind responsabil de componenta de vânzări pe canalul modern trade, dar este și membru în echipa de conducere Mars România. „Privind în urmă, aș spune că anul 2020 a fost unul foarte greu pentru că șapte luni am fost și Director General Interimar și momentul a coincis cu pandemia, când nimeni nu știa care sunt cele mai potrivite decizii. A fost însă un an plin de învățăminte. A fost o perioadă în care am ales conștient și fără ezitare să punem sănătatea și siguranța asociaților pe primul loc, fără a dezechilibra însă businessul”, spune acesta.

Leadershipul = responsabilitate față de echipă

Acesta ar fi, foarte pe scurt, crezul lui Ilie și modul în care se raportează la echipă. „Cred că în relația cu echipa m-a ajutat întotdeauna un lucru în care nu foarte multă lume crede și anume a avea o viziune pentru și împreună cu echipa pe care o ai.

Articolul complet poate fi citit aici

Gabriela Ionescu, Perla Harghitei & Apemin Tușnad: „Prefer îndrăzneala în locul fricii de a greși”
Gabriela Ionescu, Perla Harghitei & Apemin Tușnad: „Prefer îndrăzneala în locul fricii de a greși”
Un om curios, Gabriela Ionescu, Marketing Director al Grupului de firme Perla Harghitei și Apemin Tușnad, și-a construit traseul profesional în...
Raluca Răschip, Teamology Institute: Există o nevoie a leadershipului de a-și redefini rolul și de a crește echipe autonome
Raluca Răschip, Teamology Institute: Există o nevoie a leadershipului de a-și redefini rolul și de a crește echipe autonome
După o serie de ani în care ne-am schimbat felul în care muncim și modul în care ne raportăm la viața profesională, liderii se confruntă cu...
Ioana Boghenco sau definiția unui macromanager
Ioana Boghenco sau definiția unui macromanager
Există o linie fină între a cita fragmente din cărți de leadership și a fi un lider real și autentic. Experiența de peste 20 de ani în...
Ziua Internațională a Femeii: Cum pot companiile să sprijine femeile să își atingă potențialul maxim la locul de muncă
Ziua Internațională a Femeii: Cum pot companiile să sprijine femeile să își atingă potențialul maxim la locul de muncă
Ziua Internațională a Femeii este o ocazie excelentă de a analiza ce pot face companiile pentru a sprijini femeile să își atingă potențialul...