Cum abordează retailul noua generație de antreprenori?
Modern, diferit și relaxat – ar fi răspunsul, dacă ne uităm la Meat Concept Store, o carmangerie din Iași deschisă la începutul lui 2014, în spatele căreia se află Răzvan Harabagiu, un tânăr de 28 de ani. De altfel, carmangeria este doar prima fază a proiectului său de business. Și în cazul în care vă întrebați dacă funcționează această abordare, ei bine, anul trecut, antreprenorul a inaugurat și un mic restaurant stradal, iar pentru anul acesta are în plan deschiderea unei noi carmangerii.
Un nou început. În general, atunci când spui carmangerie, nu te gândești neapărat la un spațiu prietenos, modern, cu o sortimentație exclusivă, în care omul din spatele tejghelei nu este doar vânzător, ci și consultant culinar. Însă, în momentul în care s-a hotărât să investească într-un business în retailul specializat, Răzvan și-a propus să aibă o abordare cu totul diferită de cea a locațiilor tadiționale, mai ales că avea exemplul părinților săi care au fost nevoiți să renunțe la supermarketurile pe care le operau în Iași din cauza competiției acerbe din piață generate de descinderea rețelelor de hypermarketuri în interiorul orașelor.
De unde i-a venit însă ideea de a dezvolta un magazin în care carnea este la loc de cinste? „Prima interacțiune cu domeniul acesta a fost după ce părinții mei au închis magazinele pe care le dețineau și, pentru că dispuneam de utilaje, am făcut carne de burgeri pentru niște prieteni care aveau un restaurant. Apoi, m-am gândit de ce să nu merg mai departe și să deschid o carmangerie”, își amintește proprietarul Meat Concept Store.
Inițial, Răzvan și-a dorit să construiască un magazin specializat pe carne de vită, dar pentru că în Iași cultura consumului de carne de vită nu este atât de dezvoltată, la scurt timp a extins sortimentația pentru a le oferi clienților și carne proaspătă de porc, cât și preparate din carne de porc, vinuri și alte produse complementare. „În acest moment avem câteva sute de SKU-uri. Și am ajuns la acest număr din dorința de a acoperi cât mai bine nevoile clienților. De ce spun asta? Pentru că oamenii vor să găsească în magazinul tău tot ceea ce au nevoie ca să pregătească o masă, ceea ce înseamnă că nu era suficientă doar carnea”, explică antreprenorul.
Sortimentație nișată, dar variată.Pe lângă specialitățile de vită precum antricotul de Argentina, Noua Zeelandă sau Uruguai, New York steak-ul de Italia sau ceafa de Black Angus, clienții pot găsi la Meat Concept Store și o gamă variată de produse preparate chiar în carmangerie: hamburgeri, coaste de porc marinate, frigărui de vită, mici, cârnăciori.
Totodată, când a alcătuit sortimentația, principalele aspecte pe care Răzvan le-a avut în vedere au fost diferențierea și unicitatea. „Dacă vă uitați cu atenție în carmangerie, nu veți regăsi niciun produs care să fie la vânzare și în marile lanțuri de retail. Aceasta a fost politica după care m-am ghidat atunci când am ales să listez un produs. Și cel mai bun exemplu este la vinuri, unde avem exclusiv produse din HoReCa. Poate vă întrebați de ce am ales să fac asta. E vorba despre percepția pe care o creezi clientului. Cu siguranță eu nu aș putea obține același preț ca un retailer internațional, și atunci oamenii ar fi etichetat Meat Concept Store ca o locație scumpă, doar pentru că nu avem aceleași prețuri.”
Și în cazul celorlalte categorii de produse listate în magazin de-a lungul timpului, proprietarul Meat Concept Store a avut grijă ca acestea să fie „altceva”. Spre exemplu, carmangeria este ambasada oficială a produselor „Doamne ferește”, un brand local de sosuri și muștar picant, cu rețete inspirate din gastronomia internațională. În plus, de curând Răzvan a încheiat un parteneriat cu un producător de brânzeturi din Botoșani, astfel că pe rafturile carmangeriei au apărut și primele produse Milk Concept Store, o gamă proprie ce reunește zece sortimente.
Implicare totală. Răzvan este un exponent al noii generații de antreprenori. Petrece toată ziua la carmangerie pentru că vrea să interacționeze cu clienții săi. „Mi se pare important să vrei să-ți cunoști. clienții. Prin această atitudine am reușit să creăm un obicei de consum în zonă. Avem mulți clienți care, dacă nu găsesc produsul pe care îl vor, se întorc peste câteva ore sau în ziua următoare.”
De altfel, Meat Concept Store are clienți din tot orașul, fiind într-o zonă cu vad bun, la doar cinci minute de Copou – una dintre zonele premium din Iași. „Inițial am deschis magazinul într-o altă zonă a Iașiului, însă vadul comercial nu s-a ridicat la înălțimea așteptărilor. Astfel, după nouă luni am relocat magazinul. Diferențele s-au văzut din primul moment. În locația actuală avem clienți din toate categoriile de consumatori. Chiar am rămas uimit să văd că vin din ce în ce mai mulți oameni mai în vârstă care pun accentul mai mult pe calitate și care, în ziua în care își iau pensia, cumpără un steak de vită din dorința de a se răsfăța cu ceva special. Însă eu sunt de părere că aceste produse, dacă ar fi în vitrina unui retailer internațional, nu ar avea același succes. Doar dacă pui niște produse într-o vitrină, nu înseamnă că le vei vinde. Oamenii au nevoie de povești, de o experiență de cumpărare. Și noi asta știm să facem foarte bine. Încercăm să aflăm mai multe despre clienții noștri și să le oferim sfaturi despre cum ar trebui să gătească carnea, ce tip de garnitură s-ar potrivi cel mai bine sau ce sortiment de vin.”
Când l-am întrebat pe Răzvan dacă această abordare dă rezultate, răspunsul lui a fost scurt: da. Chiar dacă cel mai scump sortiment de carne ajunge până la 250 de lei kilogramul, proprietarul Meat Concept Store este mulțumit de evoluția businessului. Cu o medie de 60-70 de clienți pe zi, în primele cinci luni ale anului vânzările s-au triplat față de aceeași perioadă a lui 2014. În plus, pe lângă vânzările din carmangerie, antreprenorul a încheiat parteneriate cu 15 restaurante cărora le livrează carne proaspătă, ceea ce reprezintă circa 35% din vânzările totale. De asemenea, deoarece carnea de hamburger este în topul vânzărilor, ajungând în weekenduri chiar la 600 de bucăți vândute, Răzvan Harabagiu a inaugurat anul trecut, în octombrie, și un mic restaurant stradal, specializat pe produse de carmangerie. „Am fost inspirat de street food-urile din New York. Desigur, nu ne putem compara cu ei, pentru că în America există o cultură în această direcție. Ne dorim în primul rând să le demonstrăm oamenilor că și la noi se poate mânca un burger sănătos, așa cum l-ar face ei acasă – cu carne și legume proaspete”.
Ca orice business din România, nu totul merge ca pe roate. Principala problemă cu care se confruntă proprietarul Meat Concept Store o reprezintă furnizorii. „Pentru că nu merg pe principiul «lasă că merge și așa», ne-a fost destul de dificil să ne selectăm furnizorii. Într-un business din domeniul alimentar este important să oferi calitate tot timpul, pentru că altfel clientul te taxează.”
Teoria pașilor mărunți. Răzvan este adeptul dezvoltării în etape și, pentru că această afacere are potențial din punctul lui de vedere, are planuri serioase pentru Meat Concept Store. Primul pas este remodelarea carmangeriei, unde antreprenorul vrea să extindă suprafața de vânzare cu 30 de metri pătrați și să introducă două categorii noi de produse: legumele proaspete și produsele de panificație.
În plus, Răzvan speră ca până la finalul anului să deschidă a doua carmangerie, la ieșirea din oraș spre localitatea Bucium. „Acesta va fi un proiect mai complex pentru că, pe lângă zona de magazin, ne dorim să amenajăm și o zonă de servire. Vreau să ne aliniem la trendurile internaționale și în plus, astfel venim în întâmpinarea nevoilor clienților noștri care nu au timp să gătească acasă, dar vor să încerce preparatele noastre. Cât despre investiție, vorbim despre circa 70.000 de euro, cu tot cu echipamente”.
Pe termen lung, proprietarul Meat Concept Store nu exclude nici posibilitatea de a duce brandul Meat Concept Store în afara Iașiului, cea mai bună opțiune, din punctul său de vedere, fiind orașul Constanța.