Carnea, o categorie care se luptă cu conservatorismul în consum
Carnea se bucură de o incidență ridicată în consum, însă clienții rămân în zona de confort, carnea de pui și cea de porc fiind alese de mai bine de nouă din zece români din mediul urban. Interesant este faptul că, deși carnea proaspătă domină de departe achizițiile, pe fondul creșterii prețurilor, urmărirea promoțiilor și reducerea volumelor sunt principalele măsuri adoptate de români, potrivit unui studiu iSense Solutions realizat pentru Progresiv.
Carnea este unul dintre alimentele care își fac loc ușor în meniu, însă consumul rămâne în zona „conservatoare”, carnea de pui fiind lider detașat, 95% din români consumând acest tip de carne în ultima lună. De un consum ridicat se bucură și carnea de porc (91%), clasamentul celor mai consumate tipuri de carne fiind completat de pește (73%) și vită (61%). De cealaltă parte, carnea de curcan, de oaie și cea de rață au o incidență mai mică în consum, în timp ce vânatul ocupă ultima poziție în preferințele consumatorilor, doar 9% din românii din mediul urban optând pentru acest tip de carne.
La o privire mai detaliată, se pare că femeile manifestă o preferință mai mare pentru carnea de pui și cea de curcan, în timp ce bărbații consumă într-o pondere mai mare decât femeile carne de porc, vită și de oaie. Totodată, carnea de rață și cea de vită au fost consumate mai mult de persoanele cu venituri mai mari, în cadrul gospodăriilor cu venituri ridicate portofoliul tipurilor de carne fiind mai divers – curcan, vită, pește, oaie.
Incidența de consum din ultima lună se corelează cu frecvența de consum, suma cheltuită și cantitatea achiziționată a tipurilor de carne. Astfel, carnea de pui și cea de porc sunt cel mai des consumate dacă ne raportăm la consumul săptămânal. Concret, potrivit datelor iSense Solutions, 96% din românii din mediul urban consumă cel puțin o dată pe săptămână carne de pui, în timp ce 12% declară un consum zilnic. Dacă privim spre carnea de porc, 89% includ acest tip de carne cel puțin o dată în meniul săptămânal, în timp ce peștele este consumat cel puțin o dată pe săptămână de 67% din respondenți. La polul opus, peste șapte din zece români spun că aleg carne de rață, vânat sau carne de oaie o dată la două-trei săptămâni sau chiar mai rar. „Frecvența de consum și cantitatea achiziționată pot fi influențate și de prețul acestor produse. Astfel, în ultima lună, bugetul mediu alocat de români pentru carnea de pui (134 de lei) și de porc (137 de lei) a fost sub bugetul mediu alocat de consumatori pentru achiziția de carne de vânat (144 de lei)”, explică Mirela Enache, Quantitative Researcher iSense Solutions.
Supermarketurile și hipermarketurile, canalele care domină achiziția de carne
Indiferent de tipul de carne, supermarketurile și hipermarketurile sunt preferate de români, dacă ne referim la achizițiile din ultima lună. Supermarketul a fost ales de 60% din români pentru cumpărarea de carne de pui, în linie cu procentajul celor care au achiziționat carne de porc din acest canal. Dacă ne raportăm însă la celelalte sortimente, hipermarketul are un ușor avans, unul dintre factorii care influențează locul de achiziție fiind sortimentația extinsă din magazinele tip hipermarket. De altfel, cu excepția cărnii de vânat și de oaie, circa un client din doi a cumpărat carne din hipermarketuri în ultima lună, potrivit studiului iSense Solutions.
Ceea ce merită menționat la acest capitol este interesul în creștere pentru magazinele specializate și măcelării în cazul cărnii de porc, vită și vânat, circa o treime din consumatori alegând să-și cumpere carnea din acest tip de magazine. Totodată, piețele locale sunt canalul preferat când vine vorba despre carnea de oaie, 33% din români declarând că au cumpărat din aceste locații. În ciuda creșterii notorietății comerțului online, maximum 4% din consumatori aleg această variantă.
Sub ce formă cumpără românii din mediul urban carne? Răspunsul e cât se poate de simplu: proaspătă. „Indiferent de tipul de carne, 91% din românii din mediul urban spun că achiziționează carne proaspătă, ceea ce poate însemna că, cel puțin în momentul de față, carnea congelată nu reușește să câștige încrederea consumatorilor, singura categorie unde procentajul consumatorilor care cumpără carne congelată depășește 20% fiind cea de pește”, punctează Mirela Enache, Quantitative Researcher iSense Solutions. Totuși, când vine vorba de modalitatea de achiziție, aceasta diferă de la un tip de carne la altul. Carnea de pasăre și cea de vânat sunt mai des achiziționate ambalate, în timp ce carnea de porc, vită, pește și oaie este cumpărată la vrac.
Consumatorii, tot mai sensibili la oferte și prețuri reduse
Deși carnea proaspătă de pui și carnea proaspătă de porc au intrat sub incidența Ordonanței de Guvern de plafonare a adaosului comercial pentru produsele alimentare din coșul de bază, 43% din respondenți au declarat că simt că plătesc mai mult pentru achizițiile de carne prin comparație cu perioada anterioară, în timp ce doar 3% spun că au impresia că plătesc mai puțin. S-a schimbat comportamentul de cumpărare în acest context? 78% din români spun că și-au schimbat comportamentul când vine vorba de achiziția de carne. Cum? Principalele mecanisme de apărare în fața majorărilor de preț sunt orientarea către promoții și reducerea volumelor achiziționate. Mai exact, 48% din cei din mediul urban au declarat că fac achiziții când sunt promoții, în timp ce 38% cumpără o cantitate mai mică. 25% spun însă că au redus consumul de carne, iar 24% susțin că se orientează către magazine „mai ieftine”.
Deși ponderea este mică, 6% din românii din mediul urban spun că au început să exploreze produsele pe bază de plante, alternative la carne. „Deși aceste produse își fac simțită prezența în piață, produsele plant-based alternative la carne au un drum lung în față, încrederea și atragerea de consumatori în categorie făcându-se în timp. În acest moment, 51% din consumatori spun că sunt dispuși într-o măsură foarte mică să introducă în alimentația lor produse vegetale care imită gustul și textura cărnii”, concluzionează Mirela Enache, Quantitative Researcher iSense Solutions.
Studiul privind consumul de carne în România a fost efectuat online, în perioada 17-19 octombrie 2023, pe un eșantion de 510 respondenți din mediul urban, cu o marjă maximă de eroare +/- 4%, la un nivel de încredere de 95%.