Analiză. Consumul privat, esențial pentru viteza de recuperare a sectorului de retail

„Scăderea bruscă a cheltuielilor consumatorilor din primul semestru al acestui an a depășit-o cu mult pe cea din timpul Marii Crize Financiare și din timpul Crizei Datoriilor din Zona Euro, iar fără o revenire semnificativă a consumului privat, perspectivele de redresare economică vor rămâne destul de reduse” este concluzia unei analize Euler Hermes. Analiză. Consumul privat, esențial pentru viteza de recuperare a sectorului de retail

Acest lucru explică entuziasmul generalizat cu privire la aparenta recuperare în formă de V a vânzărilor retail în Europa, concretizată din momentul în care guvernele din întreaga regiune au ridicat restricțiile la sfârșitul lunii aprilie, arată aceeași analiză.

Când vine vorba de România, datele publicate recent de Institutul Național de Statistică arată că, în al doilea trimestru din acest an, scăderea economiei românești a fost cauzată de o reducere cu 8,5% a consumului populației, fiind vorba despre lunile afectate atât de starea de urgență, cât și de starea de alertă. Cele mai mari probleme rămân în zona comerțului nealimentar.

„În România, în ultimele luni s-a putut observa o revenire a comerțului cu amănuntul care a înregistrat o creștere de peste 4% în luna iulie comparativ cu aceeași lună a anului trecut, recuperând treptat scăderea de aproape 19% din aprilie. În timp ce trendul consumului alimentar rămâne într-o zona de confort, se remarcă o contribuție accentuată din partea produselor de folosință îndelungată, pentru care cererea este susținută doar de un context volatil, respectiv necesitatea adaptării stilului de viață la condițiile create de pandemie. În ceea ce privește carburanții și serviciile, cele din urmă pierzând mai mult de 40% din nivelul anului anterior, ne putem aștepta la un trend de revenire mai lent, pe fondul mobilității limitate și a unui indice de încredere a consumatorilor puțin probabil să depășească 80% în 2020. Somajul în creștere, deși încă nu departe de 5%, dar cu potențial sigur de a mai urca în prima parte a anului următor, tendința spre o gestiune mai conservatoare a veniturilor gospodăriilor precum și valul așteptat de insolvențe de la începutul lui 2021 sunt și ele de natură să contribuie negativ la disponibilitatea pentru consum”, susține Mihai Chipirliu, CFA, Risk Director Romania.

La nivel european, o redresare în formă de V a comerțului cu amănuntul în perioada imediat următoare crizei nu înseamnă o redresare în formă de V a consumului privat. Potrivit analizei Euler Hermes, există trei motive pentru care redresarea consumului în Europa va fi diferită de tendința comerțului cu amănuntul.

1. Vânzările cu amănuntul ≠ consumul privat.De fapt, vânzările cu amănuntul nu reprezintă un indicator foarte bun pentru pulsul consumului. Acestea reprezintă doar aproximativ 45% din consumul privat, restul fiind alcătuit majoritar din cheltuieli legate de locuință precum și din servicii. Acestea din urmă (aproximativ 25% din total) vor fi  în mod disproporționat mai afectate în contextul crizei actuale deoarece „cheltuielile sociale” sunt reduse din cauza persistenței temerilor legate de riscul contaminării. Un indicator mai bun pentru perspectivele consumului privat este așadar încrederea consumatorului care rămâne încă destul de scăzută, sub media pe termen lung în toate economiile europene, alături de intențiile ridicate de economisire.

2. Bunurile de folosință îndelungată - pregătiți-vă pentru o revenire în formă de W în comerțul cu amănuntul. Revenirea bruscă a comerțului cu amănuntul a fost ajutată de un impuls temporar în cererea de bunuri de folosință îndelungată, care este puțin probabil să continue. De exemplu, cererea pentru mobilierul și bunurile de recreere și cultură a persistat în trimestrul II, întrucât consumatorii au cheltuit mai mult din veniturile disponibile pentru înfrumusețarea caselor și grădinilor și amenajarea de birouri virtuale în timpul restricțiilor. În plus, reducerea temporară a TVA-ului în Germania a dat un avânt suplimentar. Cu toate acestea, nu credem că cheltuielile pentru bunurile durabile (aproximativ 11% din consumul privat total), care tind să fie strâns legate de ciclul crizei, pot rămâne prea mult timp imune la declinul generat de Covid-19. Acest lucru este valabil mai ales în condițiile în care ne așteptăm la o creștere a șomajului în lunile următoare, întrucât schemele de sprijinire a veniturilor sunt pe sfârșite iar insolvențele urmează să crească. De fapt, este timpul să ne dăm seama că și în lipsa unui al doilea val de infecție semnificativ, revenirea în formă de V în comerțul cu amănuntul se va dovedi a fi doar prima etapă a unei recuperări în formă de W.

3. Atenție la tendințele de consum specifice perioadei de pandemie Covid. Pe lângă victimele recesiunii obișnuite, cum ar fi bunurile de folosință îndelungată dar și textilele sau încălțămintea, particularitățile recesiunii Covid-19, de exemplu preocupările continue legate de riscul de contaminare, vor continua să pună presiune și asupra componentelor consumului. Cheltuielile vulnerabile la criza Covid-19 sunt cele de tipul „cheltuielilor sociale” și, prin urmare, au impact asupra serviciilor de transport, a restaurantelor si hotelurilor precum și asupra serviciilor de recreere și cultură. Aceste componente vulnerabile reprezintă aproximativ un sfert (23%) din consumul privat total din Zona Euro. Revenirea la obiceiurile de consum anterioare crizei depinde, prin urmare, de disponibilitatea la scară largă a unui vaccin.

Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Cât de scump este „ieftinul” din statistică
Cât de scump este „ieftinul” din statistică
Statistic, România este țara cu cele mai ieftine alimente la nivel european. Doar că tot statistic, România este țara cu una dintre cele mai...
Inflația și temerile legate de lanțurile de aprovizionare se estompează, dar rămâne incertitudinea
Inflația și temerile legate de lanțurile de aprovizionare se estompează, dar rămâne incertitudinea
Perspectivele economiei globale au luat o turnură pozitivă în prima parte a anului 2023, pe măsură ce presiunile inflaționiste au început să...
Trendurile care marchează industria de retail & FMCG în acest an
Trendurile care marchează industria de retail & FMCG în acest an
În 2022, cel de-al treilea an de pandemie de COVID-19, lumea își continuă efortul de a reveni la normal și de a ieși din blocaj. Deși mai...