Sud-Muntenia, o regiune polarizata | Progresiv

Regiunea Sud-Muntenia reuneste consumatori complet diferiti din punct de vedere al nivelului de trai, fenomen care si-a pus amprenta asupra retailului: daca Prahova este unul dintre judetele cu cea mai buna acoperire a lanturilor internationale, judetele de la Dunare sunt, in schimb, printre cele mai slab dezvoltate zone din punct de vedere al comertului modern. Sud-Muntenia, o regiune polarizata

O analiza comparativa a Regiunii Sud-Muntenia, care cuprinde judetele Arges, Calarasi, Dambovita, Giurgiu, Ialomita, Prahova si Teleorman, fata de celelalte regiuni de dezvoltare din tara, ar plasa-o intre zonele mai putin dezvoltate, fara insa a iesi in evidenta. Aceasta este o zona preponderent rurala, peste 60% din cele trei milioane de locuitori locuind in comune. Lipsa unor centre urbane mari poate fi justificata si de faptul ca in mijlocul regiunii se afla Bucurestiul, insa acesta face parte dintr-o regiune de dezvoltare distincta. Cel mai mare oras din Muntenia este Ploiestiul, cu aproape 200.000 de locuitori, urmat de Pitesti, cu aproape 150.000 de locuitori, in vreme ce restul oraselor au sub 75.000 de locuitori.

Pornind de la gradul de dezvoltare economica, nivelul de trai si puterea de cumparare, diferentele sunt foarte mari in interiorul regiunii. Principalul pol economic este Ploiestiul, care s-a dezvoltat de-a lungul timpului in primul rand datorita industriei petroliere. Aici exista trei rafinarii si un numar mare de producatori de componente si echipamente industriale. Datorita pozitiei geografice privilegiate, la intersectia drumurilor spre Bucuresti, Transilvania si Moldova, retailerii germani Kaufland si Lidl si-au amplasat aici principalele lor centre logistice din Romania. Din acelasi motiv, Ploiestiul gazduieste numeroase unitati de productie ale multinationalelor din FMCG. Aici se afla cea mai mare unitate Coca-Cola din Romania, fabrica de bere a Bergenbier, cea de bauturi alcoolice Alexandrion sau fabrica de tigarete a British American Tobacco. Tot la Ploiesti si-a mutat baza operationala si unitatile de productie grupul Unilever, in timp ce Procter&Gamble a deschis in urma cu cativa ani o fabrica de sampoane, la Urlati, care produce in principal pentru pietele externe. In Prahova se afla si podgoria Dealu Mare,  cu numerosi producatori de vinuri, precum si principala fabrica de mezeluri Cris-Tim.

Al doilea pol economic important al regiunii este Pitestiul si orasele mai mici din judetul Arges, uzina de autovehicule Dacia din Mioveni fiind cel mai mare exportator al Romaniei. La Pitesti se afla si fabrica de preparate din carne a Caroli Foods Group, iar cativa kilometri mai la sud, in orasul Costesti, este amplasat si producatorul de lactate Lactag.
In privinta celorlalte judete, principalii agentei economici sunt, cu preponderenta, fabrici operationale dinainte de 1990, iar in privinta unitatilor din industria alimentara ar fi de amintit fabricile de ulei Ultex Tandarei si Expur Urziceni din judetul Ialomita sau fabrica de mezeluri Aldis si unitatea de productie a uleiului vegetal Prio Foods din judetul Calarasi.


Retail modern, mai degraba in Ploiesti si Pitesti

Gradul diferit de dezvoltare economica s-a reflectat in strategia de expansiune a retelelor internationale in regiune. In judetul Prahova sunt 36 de magazine, acesta fiind urmat de judetul Arges, cu 26 de unitati comerciale. De cealalta parte, judetele cu cea mai slaba prezenta a lanturilor internationale sunt Calarasi, cu 6 magazine, si Ialomita, cu 7 unitati comerciale.
Potrivit GeoStrategies, 80% din populatia regiunii traieste la o distanta de circa 20 km de un discounter, de aproximativ 40 km distanta de un supermarket si un hypermarket si la aproape 100 km distanta de un cash&carry.

Desi toate retelele internationale sunt prezente in regiune, doar cinci dintre acestea (Penny Market, Lidl, Profi, Mega Image si Kaufland) au o pozitie puternica, acoperind 80% din numarul total de unitati din segmentul IKA. In conditiile in care majoritatea locuitorilor din Muntenia traiesc in mediul rural si au un nivel de trai destul de scazut, cele mai extinse retele de magazine sunt cele de discount. Rewe Romania opereaza in 21 de unitati comerciale, Lidl detine 18 magazine, iar reteaua de hypermarketuri cu discount Kaufland are 13 magazine. Bine reprezentate sunt si retelele Profi, cu 17 magazine de proximitate, si Mega Image, cu 16 supermarketuri. In cazul Mega Image, jumatate din magazinele sale din regiune se regasesc in judetul Prahova.
Desi in Muntenia exista in continuare zone slab dezvoltate din punct de vedere al retailului modern, este de asteptat ca in continuare retelele de discount sa acopere zonele albe, data fiind puterea redusa de cumparare. Pe de alta parte, Mega Image, care si-a stabilit ca tinta extinderea pe o raza de 200 de kilometri in jurul Bucurestiului, va continua cu siguranta extinderea in localitatile din apropierea Capitalei.


Retelele independente, dominate de producatori

Nici retelele independente nu sunt bine reprezentate in Muntenia. Cel mai important retailer din zona a fost Pic, care insa a intrat in faliment. Doua dintre hypermarketurile sale, cel din Pitesti si cel din Craiova, au fost preluate de compania Succes Nic Com, care in acest moment este singura companie romaneasca prezenta pe formatul hypermarket. Printre retelele care merg bine in regiune se numara cele ale producatorilor din industria alimentara. Un exemplu este lantul  de magazine cu servire asistata Ferma Baraganu al producatorului de mezeluri Carman din Urziceni. Compania opereaza 14 magazine, dintre care 11 sunt localizate in Regiunea Sud-Muntenia (cinci magazine  in judetul Ialomita, patru in judetul Prahova si cate unul in judetele Calarasi si Dambovita). In prezent, in magazine sunt comercializate numai preparate din carne produse de Carman, asigurand astfel desfacerea pentru jumatate din volumul produs in fabrica.
La randul sau, producatorul de lactate Lactag din Costesti (judetul Arges) a deschis primele magazine proprii sub brandul „Pe gustate!” in decembrie 2012. Pana la finele lunii mai, compania va avea operationale 26 de magazine, 13 dintre acestea fiind localizate in Muntenia, mai exact in Arges. Chiar daca magazinele vor comercializa o gama larga de bunuri de larg consum, focusul va ramane pe produsele proprii (lactate si mezeluri) fabricate in unitatile Lactag.
In privinta magazinelor independente intrate in reteaua La Doi Pasi dezvoltata de Metro, numarul acestora in regiunea analizata este de 80 de unitati comerciale (43 se regasesc in mediul rural, iar 37 de magazine sunt deschise in regiunea urbana).

Florina Dobre, CEO Bringo
Florina Dobre, managerul pentru care flexibilitatea și învățarea sunt esențiale
După o experiență de aproape două decenii în telecom, Florina Dobre a intrat într-o industrie nouă, iar patru ani mai târziu a ajuns să...
Mia Karimzadeh, Vicepreședinte Prodal ’94
Prodal ’94, în căutarea mixului perfect pentru creștere
După trei ani consecutivi de creștere, 2024 a adus provocări multiple pentru Prodal ’94. Compania a trebuit să găsească o strategie...
Annabella Retail Park
Businessul Annabella, pași mărunți în drumul spre o prezență națională
Pentru Annabella, 2024 a fost un an bun din perspectiva dezvoltării, proiectul emblematic fiind inaugurarea celui de-al doilea parc de retail în...
unilever_16
Unilever reușește să iasă de pe piața din Rusia după vânzarea operațiunilor
Gigantul britanic Unilever a anunțat finalizarea vânzării operațiunilor din Rusia către Arnest Group, un producător local de parfumuri,...
Raftul bunatatilor locale Timisoara Profi Via Profi
Profi extinde programul Raftul cu Bunătăți Locale și în județul Timiș
Profi extinde programul de susținere a producătorilor locali „Raftul cu Bunătăți Locale” în județul Timiș, în magazinele selectate din...
angajati generatii diferite
Angajații tineri vor un job lipsit de stres, generațiile mai mature caută un sentiment de apartenență
În timp ce reprezentanții generației Z pun mai mare accent pe lipsa presiunii și a stresului, pentru angajații din generația Baby Boomers e mai...