Retailul în tranziție: cum pot fi valorificate oportunitățile comerțului online
Revoluția digitală are un impact profund asupra industriei de retail, iar pe măsură ce comerțul online devine principalul canal de vânzare pentru mulți consumatori, transformarea digitală creează deopotrivă oportunități, dar și provocări în 2021 și în anii ce urmează.
Retailerii de succes pot fi caracterizați ca fiind acele companii care întâmpină nevoile consumatorului în momentul și locul potrivit. A rămâne relevant și a-ți deservi clienții într-o anumită locație sau într-o perioadă precisă de timp nu a fost niciodată mai dificil, dată fiind digitalizarea rapidă impusă de pandemia de COVID-19. Noi modele de business au câștigat rapid teren și au schimbat complet peisajul comerțului, care a devenit tot mai fragmentat în ultimii ani și a început să ridice provocări retailerilor și brandurilor din FMCG, care încearcă să-și mențină audiența cât mai conectată.
Pandemia de COVID-19 a accelerat semnificativ această transformare digitală în industria de retail. Potrivit unui studiu Euromonitor, 72% dintre companii consideră că planurilor lor digitale au fost accelerate cu cel puțin un an sau doi, în timp ce o cincime dintre respondenți au declarat că pandemia a grăbit digitalizarea în companii cu cel puțin 3 ani, iar 3% dintre ei consideră că digitalizarea a accelerat cu un avans de 5 ani.
Pe măsură ce COVID-19 a devenit o realitate globală, retailerii s-au văzut nevoiți să navigheze într-un nou normal, regândindu-și operațiunile și strategiile. Chiar dacă pandemia a dus la modificări ale comportamentului de consum pe termen scurt, criza determinată de noul coronavirus a accelerat schimbările digitale care erau deja în mișcare. Un studiu Euromonitor identifică trei astfel de trenduri determinate de modificările impuse de pandemie:
- Noua eră a comerțului contactless: în urma îngrijorărilor legate de sănătate, COVID-19 a dus la o creștere accentuată a plăților contactless, ce s-au extins și în alte domenii, precum comenzile și livrările online;
- Virtual în detrimentul mainstream: în timpul crizei, afacerile au experimentat, oferind tot mai multe experiențe virtuale;
- Lansarea serviciilor de livrare de tip last mile: preocuparea pentru mediul înconjurător, gestionarea creșterii comerțului online au forțat retailerii să exploreze noi metode de colectare și livrare.
Însă cel mai important trend accentuat de COVID-19 în industria de retail a fost ascensiunea e-commerce-ului, o tendință în creștere cu mult dinaintea pandemiei. Astfel, în ultimii cinci ani procentul produselor cumpărate online s-a dublat și a ajuns la 16% din totalul pieței în 2020.Tot anul trecut, comerțul online a crescut cu până la 26% și a reprezentat lumina de la capătul tunelului pentru mulți jucători, mai ales într-o perioadă în care vânzările din retailul fizic au scăzut considerabil.
Citește în continuare AICI.