Retailul în tranziție: cum pot fi valorificate oportunitățile comerțului online

Revoluția digitală are un impact profund asupra industriei de retail, iar pe măsură ce comerțul online devine principalul canal de vânzare pentru mulți consumatori, transformarea digitală creează deopotrivă oportunități, dar și provocări în 2021 și în anii ce urmează. Retailul în tranziție: cum pot fi valorificate oportunitățile comerțului online

Retailerii de succes pot fi caracterizați ca fiind acele companii care întâmpină nevoile consumatorului în momentul și locul potrivit. A rămâne relevant și a-ți deservi clienții într-o anumită locație sau într-o perioadă precisă de timp nu a fost niciodată mai dificil, dată fiind digitalizarea rapidă impusă de pandemia de COVID-19. Noi modele de business au câștigat rapid teren și au schimbat complet peisajul comerțului, care a devenit tot mai fragmentat în ultimii ani și a început să ridice provocări retailerilor și brandurilor din FMCG, care încearcă să-și mențină audiența cât mai conectată.

Pandemia de COVID-19 a accelerat semnificativ această transformare digitală în industria de retail. Potrivit unui studiu Euromonitor, 72% dintre companii consideră că planurilor lor digitale au fost accelerate cu cel puțin un an sau doi, în timp ce o cincime dintre respondenți au declarat că pandemia a grăbit digitalizarea în companii cu cel puțin 3 ani, iar 3% dintre ei consideră că digitalizarea a accelerat cu un avans de 5 ani.

Pe măsură ce COVID-19 a devenit o realitate globală, retailerii s-au văzut nevoiți să navigheze într-un nou normal, regândindu-și operațiunile și strategiile. Chiar dacă pandemia a dus la modificări ale comportamentului de consum pe termen scurt, criza determinată de noul coronavirus a accelerat schimbările digitale care erau deja în mișcare. Un studiu Euromonitor identifică trei astfel de trenduri determinate de modificările impuse de pandemie:

  • Noua eră a comerțului contactless: în urma îngrijorărilor legate de sănătate, COVID-19 a dus la o creștere accentuată a plăților contactless, ce s-au extins și în alte domenii, precum comenzile și livrările online;
  • Virtual în detrimentul mainstream: în timpul crizei, afacerile au experimentat, oferind tot mai multe experiențe virtuale;
  • Lansarea serviciilor de livrare de tip last mile: preocuparea pentru mediul înconjurător, gestionarea creșterii comerțului online au forțat retailerii să exploreze noi metode de colectare și livrare.

Însă cel mai important trend accentuat de COVID-19 în industria de retail a fost ascensiunea e-commerce-ului, o tendință în creștere cu mult dinaintea pandemiei. Astfel, în ultimii cinci ani procentul produselor cumpărate online s-a dublat și a ajuns la 16% din totalul pieței în 2020.Tot anul trecut, comerțul online a crescut cu până la 26% și a reprezentat lumina de la capătul tunelului pentru mulți jucători, mai ales într-o perioadă în care vânzările din retailul fizic au scăzut considerabil.

Citește în continuare AICI. 

Feliciu Paraschiv, proprietariul lantului de retail independent Paco Supermarkets, despre industria de retail si tendinte. Afla mai multe pe revistaprogresiv.ro.
Feliciu Paraschiv, Paco Supermarkets: Digitalizarea este cu siguranță cheia
Într-o piață în care comerțul modern câștigă tot mai mult teren, Feliciu Paraschiv, proprietarul lanțului de retail independent Paco...
Adina Craciunescu, DIANA: Frontierele dintre online și offline se estompează, iar clienții caută o experiență integrată
Adina Crăciunescu, DIANA: Frontierele dintre online și offline se estompează, iar clienții caută o experiență integrată
Personalizarea experienței de cumpărare va deveni din ce în ce mai importantă, iar companiile vor trebui să utilizeze datele și tehnologiile...
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Adrian Ariciu, METRO România: Transformarea înseamnă să adopți o cultură organizațională care încurajează inovația
Viitorul cash&carry este reprezentat de dezvoltarea multicanal, cu procese integrate și automatizate, consideră Adrian Ariciu, CEO METRO...
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Roxana Manolescu, Caroli: Orientarea spre inovație și calitate, atribute la care companiile trebuie să se alinieze
Pe o piață cu o dinamică precum cea a retailului și a bunurilor de larg consum orientarea spre inovație, calitatea produselor oferite și...
Trendurile care marchează industria de retail & FMCG în acest an
Trendurile care marchează industria de retail & FMCG în acest an
În 2022, cel de-al treilea an de pandemie de COVID-19, lumea își continuă efortul de a reveni la normal și de a ieși din blocaj. Deși mai...