Sănătos, un trend care naște concepte de magazine

Fără doar și poate, trendul de sănătos prinde tot mai mult contur și pe piața românească și implicit din ce în ce mai mulți antreprenori găsesc în categoriile de legume și fructe o oportunitate de business. Un astfel de exemplu este cel al soților Cochinescu care au deschis în 2016 Grădina Verde, un concept prin care au transformat aprozarul tradițional într-un spațiu modern și primitor. Chiar dacă primul an nu a fost deloc roz, proiectul nu se oprește aici, cei doi antreprenori având deja stabilite câteva direcții de dezvoltare.

Prima interacțiune. Sunt mai bine de nouă ani de când soții Cochinescu au luat contact cu industria fructelor și legumelor din postura de antreprenori, preluând aprozarul deținut de părinții Ecaterinei în localitatea Popești Leordeni, din județul Ilfov. „Primul magazin a fost deschis acum 20 de ani și era un aprozar cu suprafață mică de vânzare, în care, pe lângă legume și fructe, sortimentația includea și câteva produse de băcănie . Anul trecut, pornind de la acest trend din piață de orientare a consumatorilor către produse mai sănătoase, am luat decizia să mai deschidem un magazin”, spune antreprenoarea. Și pentru că nu au vrut să se îndepărteze prea mult de zona în care erau deja cunoscuți, proprietarii aprozarului Grădina Verde au ales să deschidă magazinul chiar la intrarea în cartierul rezidențial din Popești Leordeni, în ansamblul Gama Residence. Cât despre conceptul de magazin, pe scurt, acesta s-ar traduce în aprozarul secolului nostru. De ce spun asta? Pentru că spre deosebire de aprozarele clasice, cei doi antreprenori au încercat să creeze un spațiu primitor și luminos, care să pună cât mai bine în valoare produsele.

Având în vedere că spațiul a fost dat la cheie, investiția a fost de până în 10.000 de euro – poate una dintre cele mai mici despre care am scris la această rubrică. „În linii mari a fost vorba despre rafturi, pe care le-am făcut pe comandă, dispenserele pentru vracuri, spoturile de iluminat, dar și alte obiecte pe care le-am folosit pentru a aduce un strop de creativitate – tablourile, desenele, coșurile, instrumentele muzicale etc.”, completează Ecaterina.

Produsele de bază, esența sortimentației. În ceea ce privește sortimentația, cei doi antreprenori au pornit de la produsele de bază, adăugând tot mai multe sortimente în funcție de sezon, dar și de preferințele consumatorilor. Spre exemplu, în categoria de legume, clienții pot găsi în principal sortimentele clasice – ceapă, morcov, cartofi, păstârnac, țelină sau roșii. Pentru acestea din urmă însă, cred că am numărat nu mai puțin de 7-8 sortimente diferite printre care monterosa sau kumato.

Lucrurile nu sunt foarte diferite nici dacă vorbim despre fructe, unde, pe lângă sortimentele clasice, gama a fost construită în jurul produselor de sezon. „Avem deja la vânzare cireșe, pepene, caise, nectarine sau afine. Într-adevăr, este vorba și despre produse de import, dar întotdeauna am avut în vedere gustul, chiar dacă prețul a fost mai ridicat”, subliniază proprietara Grădina Verde.

Un alt aspect pe care soții Cochinescu au mizat atunci când au construit sortimentația au fost produsele locale. „Încercăm să avem cât mai multe produse românești și asta nu este deloc ușor. În timp am construit un parteneriat cu mai mulți producători din județul Ilfov și ne aprovizionăm de la ei cu sortimentele de sezon. În plus, avem și produse din producție proprie: roșii, castraveți, usturoi verde, leuștean și ardei iute”, mai spune aceasta.

Momente de cumpănă. Chiar dacă la prima vedere un astfel de business are toate șansele de reușită, pentru cei doi antreprenori lucrurile nu au fost chiar roz. „Deși aveam experiență în acest domeniu, a fost un an foarte greu. Și marea problemă este spațiul pentru că zona nu este încă foarte dezvoltată și sunt o mulțime de lucrări în derulare. În plus, este o zonă cu tineri, ceea ce poate fi un avantaj, dar și un dezavantaj pentru că ei vin seara târziu de la serviciu, nu mai gătesc și, mai mult decât atât, sunt chibzuiți la cheltuielile pe care le fac pentru că mulți și-au luat apartamentele prin credite imobiliare. Prin urmare, când ies la cumpărături își iau un kilogram de cartofi, legume pentru o ciorbă și câteva fructe. Este o diferență foarte mare între cele două magazine, chiar dacă vorbim despre mai puțin de patru kilometri distanță între ele”, mai spune antreprenoarea.

Pe lângă problema locației, nu este pentru nimeni un secret faptul că un business cu legume și fructe proaspete vine la pachet cu riscul unor pierderi financiare importante. „Este un domeniu foarte greu pentru că spre deosebire de haine sau de alte alimente, legumele și fructele nu pot sta prea mult la raft. Dacă nu se vând tot ce poți face e să le arunci pentru că se veștejesc, pierd în greutate, își schimbă aspectul și românului îi plac doar produsele care arată bine. Însă ne-am asumat acest lucru și oricum, având experiența celuilalt magazin, am învățat să apreciem destul de bine care este necesarul de marfă”, precizează Ecaterina. În luna aprilie însă, după un an în care și-au cheltuit economiile pentru a susține magazinul, proprietarii Grădina Verde se hotărâseră să închidă aprozarul. „În fiecare lună trebuia să aducem bani de acasă. Așa că într-o seară am tras linie și am zis că cel mai bine e să spunem stop. Apoi vânzările au început să meargă mai bine de la o zi la alta. Nu pot să zic că lucrurile stau extraordinar însă, pe o scală de la 1 la 10, de la 3-4 a ajuns undeva la 7-8”, mai precizează tânăra.

Statusul actual.Chiar dacă primul an de funcționare a fost dificil, în momentul de față businessul se îndreaptă în direcția bună. Cu o medie de 200 de clienți pe zi și o valoare a coșului de cumpărături de 40 de lei, proprietarii Grădina Verde spun că au început să vadă luminița de la capătul tunelului. „La capitolul vânzări începutul a fost departe de așteptările noastre, erau zile în care vindeam de 1.000 de lei. Însă cred că a fost vorba în principal despre zonă pentru că până de curând nu mai funcționa niciun alt magazin. Am fost primii care am închiriat spațiul. Recent, Mega Image a inaugurat un Shop & Go și trebuie să mărturisesc că magazinul a atras clienți noi și asta ne-a ajutat”, spune aceasta.

În ceea ce privește planurile de viitor, principalele direcții sunt introducerea unor sortimente bio și extinderea producției proprii. Cât despre inaugurarea unor noi locații, proprietarii Grădina Verde spun că cel puțin pentru moment nu vor mai investi în extindere pentru că sarcinile sunt împărțite în familie și, în ciuda eforturilor, nu reușesc să găsească o persoană de încredere care să mai preia din atribuțiile lor și să îi ajute să dezvolte businessul.

Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...
Andrei Popescu, Freshful: În ciuda provocărilor, ținta pentru 2023 este dublarea businessului
Andrei Popescu, Freshful: În ciuda provocărilor, ținta pentru 2023 este dublarea businessului
Cu 73.000 de mii de clienți unici la finalul lui 2022, Freshful pariază în continuare pe cartea creșterii, miza pentru anul acesta fiind una...
Sănătos, un trend care naște concepte de magazine
Sănătos, un trend care naște concepte de magazine
Fără doar și poate, trendul de sănătos prinde tot mai mult contur și pe piața românească și implicit din ce în ce mai mulți antreprenori...