Retailul independent, surpriza plăcută din 2016

Strategie, consolidare, expansiune, investiții și dezvoltare sunt cuvintele cheie care descriu cel mai bine cum a fost anul 2016 pentru retailerii independenți. Mai mult decât atât, anul trecut s-au făcut pași importanți spre alinierea la ceea ce denumim generic „comerț modern” pentru ca lupta cu marile rețele de magazine să fie purtată de la egal la egal, comercianții independenți dovedindu-se a fi o concurență deloc de neglijat pentru retailerii internaționali. Retailul independent, surpriza plăcută din 2016

2016 va rămâne în istorie drept anul în care s-au inversat rolurile de vânător-pradă în retail: pentru prima dată, două rețele independente au preluat magazine ale marilor lanțuri internaționale, ceea ce demonstrează că există un potențial real în comerțul local pentru businessurile solide, indiferent că sunt cu capital străin sau autohton. La jumătate lunii decembrie, rețeaua vrânceană Zanfir, deținută de soții Lilieana și Vasile Zanfir, a preluat cele două supermarketuri Market din Brăila la care Carrefour s-a angajat să renunțe în momentul cumpărării supermarketurilor Billa. Carrefour a cesionat activitatea (magazinul, echipamentul și personalul) celor două unități după data de 9 ianuarie a.c., după transfer magazinele urmând să fie închise în vederea reamenajării și rebrandingului.

Și rețeaua vânceană Annabella a împușcat doi iepuri dintr-o lovitură anul trecut: a preluat trei spații deținute de Mega Image, intrând astfel în comerțul alimentar din București. Mișcarea a fost una surprinzătoare, dacă avem în vedere poziția dominantă pe care rețeaua Mega Image o deține în Capitală – retailerul având o cotă de piață de 28% – dar și faptul că, pe lângă cele două unități pe care le-a inaugurat în 2015 în Curtea de ARgeș (Argeș), cele trei supermarketuri sunt singurele unități pe care Annabella le mai deține în afara județului Vâlcea.

De cealaltă parte, singura rețea locală scoasă la vânzare anul trecut a fost retailerul Adivin’95 din Constanța. Înființată în anul 1995 de către antreprenorul Adrian Vintilă, aceasta numără trei supermarketuri cu o suprafață de vânzare cuprinsă între 400 și 1.000 de metri pătrați, iar principalul motiv care a stat la baza acestei decizii a fost legat de concurența marilor rețele. „Este dificil să rămâi competitiv din punct de vedere prețuri și să continui să investești ca să ții pasul, mai ales că și trendul la nivel de cumpărător este de a-și muta achiziția în marile magazine”, declara la momentul anunțului omul de afaceri Adrian Vintilă.

Impactul extinderii retailerilor internaționali

În perioada 2013-2015, universul de magazine independente a pierdut nu mai puțin de 8.000 de locații. De dragul jocului statistic, în același interval rețelele moderne de retail au bifat nu mai puțin de 694 de unități comerciale noi, ceea ce ne atrage atenția asupra faptului că deschiderea unui magazin al rețelelor străine a dus la închiderea a 11 unități deținute de retaileri locali. În 2016, în ciuda faptului că marile rețele de magazine și-au continuat planurile de extindere bifând nu mai puțin de 250 de magazine noi – ceea ce înseamnă închiderea a aproximativ 2.750 de magazine independente, dacă ne raportăm la calculul de mai sus – s-a remarcat o temperare a declinului numeric pentru comerțul tradițional. Mai mult decât atât, chiar dacă vorbim despre o scădere cantitativă, din punct de vedere calitativ retailerii independenți au adus plus valoare în piața de retail.

Pentru câteva rețele autohtone, 2016 a fost chiar anul expansiunii. Care este miza? Creșterea puterii de negociere cu furnizorii, dar și securizarea zonelor de influență, diminuând astfel oportunitățile retailerilor cu capital străin de a se extinde în acele zone. Iar cel mai bun exemplu în acest sens este județul Vâlcea, unde trei rețele independente reușesc să țină piept cu brio extinderii marilor lanțuri internaționale. După numărul de locații, Annabella este cea mai puternică rețea locală din județul Vâlcea, ajungând la finalul anului trecut la 60 de unități operaționale, după ce a bifat șase deschideri noi. De asemenea, și rețeaua producătorului de mezeluri Diana din județul Vâlcea a apăsat pedala de accelarație în 2016. Retailerul a deschis patru magazine în 2016, ajungând astfel să dețină o rețea de 43 de unități comerciale distribuite în patru județe: Argeș, Gorj, Olt și Vâlcea. „Ne-am propus ca în anul 2016 să dezvoltăm rețeaua de magazine Diana și să remodelăm și să extindem magazinele existente. În parale, am pregătit pentru 2017 inaugurarea unui nou concept. Este vorba despre o investiție totală de aproximativ 500.000 de euro, din resurse proprii”, a declarat Adina Crăciunescu, Marketing Manager al rețelei Diana.

La rândul său, rețeaua Maya și-a continuat planurile de extindere, retailerul din Prahova deschizând pe parcursul anului trecut patru magazine la Ploiești, Plopeni, Brazi și Moreni (Dâmbovița) ajungând astfel la un total de 14 unități comerciale. Odată cu deschiderea din Moreni, retailerul a bifat prima descindere în afara județului Prahova, dar și primul magazin cu program non-stop. „În mare, vorbim despre o investiție de 300.000 de euro, asta în condițiile în care toate magazinele deschise funcționează în spații închiriate. Planul era să inaugurăm 5 locații noi, însă nu am reușit în luna decembrie să finalizăm și magazinul din localitatea Aricești, așa că cel mai probabil îl vom inaugura luna aceasta”, a precizat Lucian Maxim, Directorul Comercial al rețelei Maya.
La cinci ani de la deschiderea primului supermarket al rețelei, Sergiana, rețeaua de magazine a producătorului cu același nume din Brașov, a mai deschis anul trecut două supermarketuri în județul Brașov, la Zărnești și Ghimbav. Cele două inaugurări marchează o schimbare a strategiei, compania extinzându-se până acum în retail cu magazine denumite prăvălii și care comercializează aproape exclusiv produse proprii. La finalul anului trecut, rețeaua Sergiana număra 51 de magazine.

Conceptele premium, pariul retailerilor independenți

206-analiza-TT-02Nevoia de diferențiere este un factor care cântărește din ce în ce mai mult în retailul tradițional, așa că, anul trecut, dincolo de extindere, am văzut și câteva concepte care ne-au atras atenția și care se ridică la standardele comerțului modern. Motivată de competiția cu retailerii internaționali care mizează tot mai mult pe diferențiere și pe formate de retail modern care să atragă cumpărătorii, la finalul lunii septembrie 2016 Lilieana Zanfir, antreprenoarea din spatele rețelei Zanfir, a lansat în piața din Focșani un nou concept – Zanfir Premium Market (foto 1). Rezultatul? Un spațiu modern care se ridică la înălțimea investiției de 1,5 milioane de lei.

206-analiza-TT-03Tot nevoia de diferențiere a stat la baza conceptului Bertis Gold (foto 2), un exponent al noii generații de magazine operate de omul de afaceri Tibor Berszany. Magazinul a fost inaugurat la începutul lunii octombrie în centrul orașului Sfântu Gheorghe și îl putem descrie fără rezerve ca fiind o locație premium. Și pentru că tot ce e frumos costă, investiția în magazinul de circa 200 de metri pătrați a fost de peste 100.000 de euro.

Chiar dacă anul trecut nu a bifat nicio deschidere, retailerul Praxis din Pitești a finalizat modernizarea celei mai vechi unități pe care o deține (foto 3).

206-analiza-TT-04

„Vorbim practic despre o remodelare completă care a presupus, pe lângă un nou design interior, și extinderea spațiului de vânzare”, explică Florin Arsene, proprietarul companiei. Proiectul a dus și la eliminarea capatelor de raft și reorganizarea categoriilor și a spațiului de vânzare. De altfel, proprietarul Praxis este unul dintre antrepreneorii locali care mizează în dezvoltarea businessului pe modernizarea magazinelor, având în vedere cerințele tot mai ridicate ale clienților.

Mediul rural, o nouă carte câștigătoare

Dacă în tabăra marilor lanțuri străine de magazine, Profi este singurul retailer care a mizat anul trecut pe mediul rural, comercianții independenți au migrat mult mai mult către această zonă care ar putea reprezenta cartea câștigătoare pe termen mediu, dacă avem în vedere faptul că în acest moment, la nivel național, sunt multe zone în care comerțul se rezumă la buticuri și magazine cu vânzare la tejghea.
Compensând lipsa investițiilor în expansiune în 2015, Paco Supermarkets a inaugurat anul trecut trei supermarketuri de proximitate, valoarea investițiilor depășind peste 700.000 de euro. Mai mult decât atât, retailerul a făcut primii pași spre mediul rural, două dintre cele trei magazine fiind localizate în comunele Jariștea și Vidra.

Și rețeaua Darina din Târgu Mureș și-a continuat extinderea în zonele limitrofe municipiului Târgu Mureș, deschizând prima sa unitate comercială din localitatea Cristești. „Zonele rurale reprezintă un potențial important pentru noi, ca retailer independent, cu condiția să alegem cu grijă locația, potențialul de trafic, accesul la locație și sortimentația magazinului”, explică Daniela Gorea, Directorul General al rețelei. Pe lângă această deschidere, retailerul a investit și în remodelarea a trei unități comerciale, punând accentul mai mult pe zonele de produse proaspete (legume-fructe, mezeluri și brânzeturi). Mai mult, pentru un plus de confort și pentru a reduce timpul de așteptare la case, au fost înlocuite casele de marcat fixe cu unele cu bandă transportatoare. „Investițiile în extindere și modernizarea magazinelor au fost de peste 200.000 de euro”, mai precizează managera.

Și Danemar Company, compania care operează magazinele Euro Market din Vâlcea, și-a continuat expansiunea în mediul rural anul trecut, dezvoltând chiar un nou concept dedicat acestei zone. „Am deschis trei magazine, iar unul dintre acestea funcționează sub un nou concept. Este vorba despre magazine cu suprafață de 200-300 de metri pătrați prin care încercăm să aducem comerțul modern și în zonele rurale, fiind un concept modern, în care am pus accentul pe crearea unei experiențe plăcute de cumpărare”, a declarat Daniel Munteanu, Directorul General al companiei. De altfel, retailerul a investit constant în ultimii trei ani în extinderea rețelei la nivelul județului Vâlcea, în acest moment operând nu mai puțin de 45 de unități.

Francizele, într-un con de umbră în 2016

Dacă în 2015 Metro anunța lansarea în piață a noii generații de magazine La Doi Pași, cu scopul revitalizării acestei rețele, anul trecut compania a evitat să dea detalii despre implementarea acestui proiect. Cu toate acestea, dacă avem în vedere faptul că în 2015 La Doi Pași a cunoscut o reducere a numărului de magazine cu 160 de unități, ajungând la 440 de magazine, se pare că noul concept a adus o stabilizare a partenerilor, anul trecut La Doi Pași pierzând doar trei magazine.

În cazul magazinelor Express și Contact – francizele deținute de Carrefour – pe parcursul anului trecut au fost reluate timid planurile de extindere. În aceste condiții, rețeaua Express a mai adăugat o unitate comercială, ajungând la 44 de magazine, în vreme ce rețeaua Contact, dezvoltată pentru mediul rural, a crescut de la 10 la 12 magazine.

Și CBA Nord-Vest, singura franciză din comerțul alimentar deținută de antreprenorii locali, a încheiat parteneriate noi anul trecut, ajungând de la 140 de magazine CBA și 70 Privat, la 168 de unități CBA, respectiv 72 sub brandul Privat. De altfel, tot pentru a facilita relația cu francizații și pentru a atrage noi parteneri, CBA Nord-Vest a inaugurat cea de-a treia unitate cash& carry a rețelei, la Oradea, iar pentru anul acesta are în plan să bifeze o nouă deschidere, la Cluj.

Expansiune și consolidare și în 2017

În ceea ce privește planurile pentru anul acesta, retailerii independenți vorbesc la unison despre extinderea rețelelor, dar și despre consolidarea businessurilor. Spre exemplu, începând cu luna februarie, rețeaua Diana vrea să demareze proiectele noi pentru 2017. „Deja purtăm discuții pentru deschideri de magazine, direcțiile expansiunii fiind foarte bine trasate și planificate.  Încă de la înființare, extinderea rețelei s-a realizat concentric, în jurul capitalei de județ Râmnicu Vâlcea, dezvoltarea realizându-se atât în orașe, cât și în mediul rural, iar noi credem în acest culoar de dezvoltare. În plus, vom lansa un nou concept – Diana Gourmet – un concept store cu produse atent selecționate ce va oferi atât preparate din carne Diana, cât și produse premium”, a precizat Adina Crăciunescu.

Și Danemar Company are planuri ambițioase pentru anul acesta, targetul fiind de 12 magazine noi. „În 2017 vrem să recuperăm ceea ce nu am reușit să finalizăm în 2016. Vizăm în principiu tot zona rurală și să continuăm extinderea noului concept, tot în județul Vâlcea, iar investițiile le estimez la 2 milioane de euro”, a declarat Daniel Munteanu, proprietarul magazinelor Euro Market.

La rândul său, rețeaua Maya și-a setat cel puțin două deschideri, prima dintre ele urmând să se realizeze chiar în ianuarie în localitatea Aricești, iar una înainte de Paște. „Noi suntem în permanență în căutare de spații, însă vizăm în principal locații care să fie pe zona noastră pentru că așa ne e mult mai ușor din punct de vedere logistic. Astfel încercăm, cel puțin în Prahova, să ținem piept expansiunii marilor rețele prin identificarea spațiilor cu potențial. Și aici, marea amenințare vine de la Profi, pentru că avem aceeași politică de preț și de promoții, iar clienții țintă sunt aceiași”, a explicat Lucian Maxim.

Tot pe aceeași direcție merge și strategia rețelei Darina pentru anul acesta: deschiderea unui magazin, cel puțin, și consolidarea vânzărilor și a imaginii în locațiile existente. „Pentru 2017 studiem cu atenție expansiunea retailerilor internaționali, dar ne concentrăm în totalitate asupra clienților noștri pe care dorim să îi păstrăm și să le oferim ceea ce își doresc, adică sortimentul potrivit, ambient plăcut, preț corect și servicii la cel mai ridicat standard”, susține Daniela Gorea.

Chiar dacă în acest moment nu are în plan nicio deschidere pentru 2017, retailerul vrâncean Paco intenționează să deschidă un depozit logistic cu o suprafață mai mare. Cu toate acestea, Feliciu Paraschiv nu exclude cu totul extinderea. „Dacă găsim o locație bună și evaluările noastre ne spun că investiția promite profit, putem lua decizia în timp extrem de scurt. Nu vom deschide în zone fără potențial doar ca să ne creștem gradul de acoperire sau numărul de magazine”, mai spune antreprenorul.

Cu toate acestea, presiunea în retail crește de la an la an. Ce va asigura succcesul în viitor al rețelelor locale? „Comerțul independent e plafonat la un număr limitat de jucători, în scădere de la an la an. Probabil că declinul va continua și în perioada următoare, pe piață rămânând doar comercianții extrem de serioși, combatanți și plasați în poziții cheie”, mai atrage atenția Feliciu Paraschiv.

Vremea creșterilor în retailul independent
Vremea creșterilor în retailul independent
Sunt deja câțiva ani buni de când se vorbește despre declinul retailului independent și, dacă din perspectivă numerică, anul trecut nu a...
2021, o lecție de maturizare pentru retailul independent
2021, o lecție de maturizare pentru retailul independent
Deși în 2021 retailul local a dus în spate moștenirea grea a lui 2020, finalul de an a venit cu semne pozitive. Astfel, chiar dacă numeric...