Retailul independent în era transformărilor

Nu e deloc ușor pentru retailerii independenți să țină pasul cu marile rețele de magazine, iar alinierea la ceea ce denumim generic „comerț modern” este unul dintre factorii care pot face diferența pe termen lung. Ionuț Gligăneanu, antreprenorul din spatele rețelei Prima Market, a înțeles că vremea în care poate întoarce roata este acum și a pariat pe un nou concept care redefinește magazinul de cartier.

Drumul până la acum. Povestea magazinelor Prima Market își are începutul în 2005, când, după câțiva ani buni în care a activat în retailul cu piese auto, Ionuț Gligăneanu a văzut o oportunitate în a se dezvolta pe zona de food. .Primul magazin a fost deschis în 2005, în Topoloveni, într-un spațiu propriu, iar începând cu anul 2011 a început extinderea în chirie. În acest moment retailerul deține șase magazine Prima Market, dintre acestea trei în Topoloveni, două în Pitești și unul în comuna Priboieni. „Pentru că spațiile nu au fost similare, operăm concepte diferite de magazine. În Topoloveni avem un market, un magazin non-stop și un concept de discount”, explică proprietarul rețelei.

Cea mai recentă deschidere a retailerului a fost acum doi ani, în luna noiembrie, în Pitești, într-un spațiu în care funcționase anterior un supermarket Mega Image. „În momentul în care cei de la Delhaize au anunțat că se retrag de pe piața din Pitești, am preluat contractul de chirie pentru că este un spațiu cu un vad comercial foarte bun. Mai mult decât atât avem și avantajul de a nu avea niciun competitor în apropiere, așa că a fost o oportunitate foarte bună pentru noi”, susține Ionuț Gligăneanu.

Noua generație de magazine. Situat pe bulevardul I.C. Brătianu, chiar în centrul orașului Pitești, supermarketul Prima este cea mai mare unitate comercială din rețea. Drept urmare nu este deloc surprinzător că în momentul în care s-a luat decizia dezvoltării unui nou concept de magazin, testul a fost în magazinul etalon. „Această unitate ne aduce un plus de imagine și, pentru că este cea mai mare unitate, a fost oarecum firesc să regândim layoutul și designul aici și apoi să-l adaptăm pentru spațiile mai mici”, punctează antreprenorul.

Cât despre schimbările pe care le aduce noul concept, pe scurt ar fi vorba despre un design modern, crearea unui spațiu cât mai primitor și regândirea categoriilor-cheie. Dincolo de dorința de schimbare, unul dintre factorii care au cântărit mult în decizia de a investi în remodelare a fost expansiunea marilor rețele de magazine. „Suntem obligați să ținem pasul cu ei dacă vrem să ne uităm la viitor. Concurența este din ce în ce mai acerbă și asta te obligă să ții pasul dacă vrei să reziști pe termen lung. Ca să fiu mai explicit, în 2005 când am deschis noi primul magazin, nu era niciun supermarket, niciun magazin cu autoservire. Apoi a deschis Jam Supermarket, apoi Plus (acum Lidl n.r.) și în 2013 a venit și Profi. Toți retailerii investesc în dezvoltare și atunci încercăm să ne fidelizăm clienții”, explică Ionuț Gligăneanu.

Regândirea sortimentației.Așa cum era firesc, nici gama de produse nu a rămas fără modificări. În acest moment magazinul are o gamă de 25.000 de SKU-uri, într-un spațiu de vânzare de 800 de metri pătrați. Dintre acestea mai mult de 55% reprezintă alimentele, iar tendința este de a dezvolta zona de food. „Pentru că suntem un magazin care se adresează clienților de proximitate am încercat să răspundem nevoilor acestora. Astfel, am extins sortimentația pentru produsele proaspete, am încercat să aducem cât mai multe sortimente din zona de «healty food» și, nu în ultimul rând, am pus accentul pe produsele naturale și bio”, precizează antreprenorul.

Și gama de produse non-food este bine reprezentată la raft. „Cosmeticele sunt în topul celor mai vândute categorii. Un alt element de diferențiere în ceea ce privește sortimentația este zona de pet-food, unde am ales să dezvoltăm un store-in-store ca să nu mai existe transfer al mirosurilor”, completează acesta. Nu în ultimul rând, merită menționat și faptul că retailerul mizează pe parteneriatele cu producătorii locali, produsele din zonă având o pondere importantă în business.

Încotro în viitor? Antreprenorul are un plan bine pus la punct și la acest capitol, iar pe listă se află extinderea noului concept la nivelul întregii rețele, dar și deschiderea unor noi unități comerciale. „Următorul proiect este inaugurarea celui de-al șaptelea magazin Prima Market, tot în mediul rural. Consider că există potențial pentru dezvoltarea în zonele limitrofe orașelor, dar și în rural. Apoi, până la finalul anului următor vrem să finalizăm remodelările”, mai punctează proprietarul Prima Market.

Bugetul de investiții pentru perioada următoare? Cel mai probabil este vorba despre aproximativ 100.000 de euro dacă avem în vedere că vorbim despre o deschidere de magazin, dar și despre cinci remodelări. „În magazinul din Pitești am investit în jur de 20.000 de euro, astfel că am bugetat o valoare de 10.000-15.000 de euro pentru fiecare remodelare”, estimează managerul. Cât despre rezultatele care au venit la pachet cu remodelările, Ionuț Gligăneanu spune ce e greu de cuantificat, mai ales că modificările s-au făcut pe parcurs, de la o zi la alta. „Nu ne-am putut permite să închidem magazinul, așa că am lucrat noaptea. În acest moment însă avem undeva la 2.500 de clienți, iar valoarea medie variază în jurul sumei de 20 de lei”, precizează acesta.

În ceea ce privește așteptările pentru 2017, antreprenorul estimează o creștere de 15% versus anul anterior, până la 12 milioane de euro. „Vorbim despre o creștere organică, ceea ce ne face să credem că suntem în direcția potrivită. Încercăm să jucăm de la același nivel cu marile rețele și să ținem pasul cu noua generație de magazine. Dincolo de asta, avem și alte atuuri care pot face diferența:  proximitatea și apropierea de client”, conchide Ionuț Gligăneanu.

Mircea Moga, CEO Mega Image România: În contextul actual trebuie să fii o mașină performantă de retail
Mircea Moga, CEO Mega Image România: În contextul actual trebuie să fii o mașină performantă de retail
2023 va rămâne în istoria retailului drept anul în care Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image, a plătit 1,3 miliarde de euro pentru preluarea...
2023, anul consolidării retailului modern din România
2023, anul consolidării retailului modern din România
După ce timp de câțiva ani consecutivi marile rețele de magazine s-au remarcat prin investiții susținute în expansiune și remodelare, 2023 a...
Ionuț Ardeleanu, CEO Auchan: Creșterea în retail este garantată dacă există o strategie bună
Ionuț Ardeleanu, CEO Auchan: Creșterea în retail este garantată dacă există o strategie bună
După cinci ani de transformare și regândire a businessului, Auchan România pariază pentru acest an pe trei proiecte strategice – intrarea pe...
Top, retailerul care privește competiția IKA ca pe o șansă de reinventare
Top, retailerul care privește competiția IKA ca pe o șansă de reinventare
Pe o piață care se contractă de la un an la altul, antreprenorii din spatele magazinelor Top au ales să privească cu încredere în potențialul...