Mircea Moga, CEO Mega Image România: În contextul actual trebuie să fii o mașină performantă de retail
2023 va rămâne în istoria retailului drept anul în care Ahold Delhaize, proprietarul Mega Image, a plătit 1,3 miliarde de euro pentru preluarea Profi. „Dezvoltare” rămâne cuvântul de bază și în 2024, miza retailerului fiind aceea de a se concentra și de a investi simultan în toate zonele care pot face diferența în această piață competitivă, de la expansiune până la digitalizare, extinderea sortimentației sau strategia de preț, spune Mircea Moga, CEO Mega Image România.
În primele nouă luni ale lui 2023, Ahold Delhaize a raportat o creștere de 7,4% în Europa. Este România în linie cu rezultatul regional?
Rezultatele grupului la nivelul Europei au fost bune, dar dacă ne uităm la performanța locală, în România avem o rată de creștere mai bună. Am raportat o creștere double digit și aș putea spune că am fost un driver al performanței în Europa. 2023 a fost un an cu provocări multiple din zona geopolitică și legislativă. Presiunea venită din inflație a schimbat comportamentul de cumpărare. Prin comparație cu anul anterior, a existat o contracție a volumelor și acest lucru arată că am avut în față un cumpărător mult mai atent la produsele pe care le pune în coșul de cumpărături. Clienții au încercat cumva să își raționalizeze cumpărăturile, s-au orientat mai mult către produse mai ieftine și toate acestea au dat o dinamică mediului de business. Noi, la fel ca și ceilalți jucători din piață, am încercat să ne adaptăm contextului. Am încercat să fim agili și flexibili.
Care sunt pilonii pe care v-ați bazat evoluția anul trecut și ce rol a jucat expansiunea în ecuația de creștere?
Avem un driver constant în performanța noastră și acesta este expansiunea. Anual investim în dezvoltarea rețelei de magazine și 2023 nu a făcut excepție de la regulă. Am încheiat anul cu 971 de magazine, după 36 de deschideri. În paralel cu expansiunea, am investit în remodelarea magazinelor. Anul trecut am remodelat aproximativ 90 de magazine. Avem un nou format de magazin pentru brandurile Mega Image și Shop&Go, mai funcțional, mai ușor de navigat și care mizează pe transparență. În plus, în contextul în care am investit foarte mult în prețuri și promoții, am încercat să aducem toate aceste promoții în zonele cu vizibilitate. Deci, pe lângă expansiune, magazinele remodelate au jucat un rol important în ecuația de creștere, pentru că, după remodelare, atât frecvența de cumpărare, cât și coșul de cumpărături au fost pe un trend ascendent. În momentul în care am reamenajat magazinele, am regândit și portofoliul de produse și am încercat să adaptăm sortimentația cât mai bine comunității în care se află magazinul.
Totuși, ritmul de expansiune a fost mai lent, prin comparație cu anii precedenți.
Există o diferențiere între magazinele care sunt deschise și magazinele în care investim. Bugetul de investiții alocat expansiunii a rămas acelaşi, chiar dacă numărul de magazine nou-deschise a fost mai lent. Avem spații care sunt contractate, amenajate și așteaptă autorizarea. Deci este un proces complex pe care nu îl putem controla în totalitate. Există o diferență între momentul în care investești și momentul în care deschizi magazinul. În plus, așa cum spuneam, în paralel cu expansiunea, am investit în remodelări.
Cum performează magazinele din teritoriile noi și cum arată strategia de expansiune în contextul preluării Profi de către Ahold Delhaize?
În București, care este o piață matură pentru Mega Image, ne bucurăm de notorietate și de o cotă de piață foarte bună. Cu toate acestea, focusul nostru s-a mutat către teritorii noi și am dezvoltat magazine în diverse zone din țară – Timiș, Iași, Cluj, Bihor, Sibiu, Bacău, Vrancea, Iași. Am fost foarte bine primiți cu ambele branduri și avem o evoluție foarte bună în toate piețele noi în care am intrat în ultimii ani. Continuăm dezvoltarea în toate aceste zone. În România suntem reprezentați de brandurile Mega Image și Shop&Go, dar care nu au acoperire națională. Tranzacția a fost un pas natural și obiectivul grupului Ahold Delhaize este să fie relevant în piețele în care activează. În România a apărut oportunitatea de a prelua Profi, un brand puternic, complementar cu businessul Mega Image. Este un parteneriat benefic pentru ambele companii, dar și pentru producătorii locali, în condițiile în care ambele branduri au parteneriate solide cu producătorii locali.
Care sunt provocările ce vin la pachet cu această tranzacție și cum arată lista de priorități pentru 2024?
În acest moment nu văd provocări extraordinare. Fiecare entitate – Mega Image și Profi – are planurile sale și vor exista în continuare două branduri chiar și după momentul T-zero. Nu există nicio influență din zona tranzacției în strategiile celor două companii. Vorbim despre o tranzacție care nu are acordul Consiliului Concurenței încă, iar finalizarea va mai dura, cu siguranță. În plus, cumpărătorul este grupul Ahold Delhaize. Astfel că Mega Image își continuă dezvoltarea în linie cu strategia noastră internă. Activăm într-o piață foarte competitivă și niciun retailer nu cred că își permite să pună frână strategiei de dezvoltare. Vom continua să oferim experiențe complete în magazine prin specificul și formatul lor, prin concepte unice, prin mărci proprii și produse locale care susțin un stil de viață sănătos. Mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate, adaptând sortimenția oferită în funcție de comunitățile deservite, în promoții personalizate, în offline, cât și online. În plus, vom investi în continuare în tot ce înseamnă digitalizare.
Dacă ne oprim la expansiune, vă uitați și către mediul rural sau urbanul mic?
Ruralul nu a fost, în principiu, în focusul nostru. Avem două branduri, Mega Image si Shop&Go, care se adresează mediului urban, avem câteva piețe noi unde ne-am extins și unde ne vom concentra eforturile de creștere și dezvoltare. În acest moment, expansiunea în rural nu intră în strategia noastră.
Cum arată strategia din punctul de vedere al percepției de preț? Veți avea un focus mai mare pe preț pentru a alinia cele trei branduri de retail?
Mega Image va avea în continuare focus pe preț și cred că a fost evident în ultimii ani faptul că am lucrat la acest capitol. Monitorizăm percepția de preț, dar și poziționarea noastră în piață, și am investit mult în sortimentație, în produse competitive din perspectiva prețului, am investit în zona promoțională și performanța noastră a crescut. În acest moment, ponderea vânzărilor promoționale în total vânzări este la același nivel cu media pieței, ceea ce este un indicator bun. Ne-a ajutat și programul de loializare Connect, care acum reunește aproximativ 1,2 milioane de utilizatori.
Ce rol au jucat mărcile private în strategia de schimbare a percepției de preț?
Noi am dezvoltat foarte mult segmentul de mărci proprii și, în momentul de față, 25% din vânzările Mega Image provin din private label. Am mizat pe dezvoltarea de produse marcă proprie în parteneriat cu producători locali, am dezvoltat o gamă ce reunește peste 800 de SKU-uri marcă privată care au un raport preț–calitate foarte bun și care ating cam toate zonele unui coș de bază. În plus, am dezvoltat portofoliul de produse sănătoase și am lansat Nature Promise, iar anul trecut am atins un record din perspectiva numărului de producători locali cu care colaborăm pentru brandul Gusturi Românești.
Ce așteptări aveți pentru 2024? Este fezabil un ritm de creștere similar celui din 2023?
Cuvântul anului 2024 pentru businessul Mega Image este performanță. Sunt multe schimbări care au loc în piață și nu aș defini performanța printr-o evoluție double digit sau single digit. Avem modificări legislative, creșteri de TVA, sistemul SGR. Toate acestea vin cu un impact, dar important este să te adaptezi. 2024 vine cu multe necunoscute, dar sunt optimist pentru că în ultimii ani imaginea României la nivel european s-a schimbat în bine. Eu sper să găsim soluțiile potrivite pentru toate provocările și cred că poți face asta prin disciplină. În contextul actual, trebuie să fii o mașină performantă de retail. Suntem într-o piață care promite, iar preluarea Profi de către Ahold Delhaize este o confirmare că merită să investești în România.