Primii 10 retaileri independenți realizează vânzări de 1,3 miliarde de lei

Progresiv a realizat, în premieră, top-ul celor mai mari 10 retaileri independeți din România, pe baza vânzărilor raportate de aceștia pe 2015 pentru rețelele de magazine deținute. Clasamentul arată că 2015 a fost un an bun pentru marii jucători din comerțul independent care au demonstrat nu doar că pot supraviețui, ci și că au în continuare resurse pentru modernizarea businessului sau chiar expansiune. Primii 10 retaileri independenți realizează vânzări de 1,3 miliarde de lei

Un număr de 327 de magazine operează, în total, primii 10 retaileri autohtoni din piață, conform datelor disponibile la finalul lunii iunie a.c. Cele mai mari rețele, în funcție de numărul de locații acoperite, sunt Unicarm, Ana&Cornel și Annabella.

Până anul trecut, clasamentul era condus de Succes Nic Com, cu peste 150 de magazine operaționale și vânzări estimate la nivelul rețelei de aproape 100 mil. lei, însă după intrarea în insolvență – la începutul lui 2015 – compania și-a redus dramatic numărul de unități. Astfel că, de anul trecut, Unicarm a devenit cea mai extinsă rețea locală, cu 87 de magazine amplasate în partea de nord-vest și centru a Transilvaniei și în nordul Moldovei.

Aceeași rețea ocupă primul loc și în funcție de valoarea vânzărilor, având rulaje de 322,7 milioane de lei (circa 73 mil. euro) pe 2015. Suma reprezintă însă doar 50% din afacerile derulate de Unicarm pe piață – conform datelor comunicate de Vasile Lucuț, proprietarul acesteia. Compania deține în Satu Mare mai multe fabrici de alimente, cea mai mare fiind o unitate de procesare a cărnii.

Jumătate din clasament este ocupat de rețele cu mai puțin de 20 de magazine, în condițiile în care vorbim de companii cu o istorie chiar și de peste 20 de ani pe piață. De altfel, niciuna dintre rețelele românești nu a reușit să ajungă până acum la o acoperire națională. Toate acestea arată că retailerii independenți au mers pe o strategie precaută de expansiune, preferând mai degrabă să-și dezvolte activitățile în sectoare conexe, precum distribuția sau HoReCa, decât să câștige teritorii sau regiuni noi.

august 2016 retail independent

Anul revenirii pe creștere
Dacă în 2014, clasamentul era dominat de scăderi ale cifrelor de afaceri, anul trecut s-au înregistrat creșteri pe linie, cu două excepții: Unicarm și Elan-Trio. În cazul retailerului Elan-Trio, declinul cifrei de afaceri a fost determinat de închiderea unui magazin cash&carry din Gheorghieni (județul Harghita), în 2015. Însă în același an, în noiembrie, compania a inaugurat un supermarket Merkur într-un parc de retail din Târgu Mureș.

Trebuie menționat că rezultatele financiare publicate pe site-ul Ministerului de Finanțe includ cifre de afaceri nete, fără TVA. Astfel, ele reflectă impactul diminuării TVA-ului doar prin prisma efectelor avute asupra consumului.
Pentru anumite rețele din clasament, 2015 a fost anul expansiunii, ceea ce s-a reflectat și în cifra de afaceri. Miza acestora în extindere este creșterea puterii de negociere în relația cu furnizorii, dar și securizarea zonelor de influență care, în lipsa unor investiții locale, ar putea ajunge pe mâna retailerilor cu capital străin.

Annabella, care rămâne cea mai puternică rețea din județul Vâlcea, a deschis anul trecut patru magazine, ajungând la finele anului la 52 de unități operaționale. În acest timp, vânzările raportate de retailer s-au majorat cu 12%. Tot în Vâlcea, rețeaua producătorului de mezeluri Diana a deschis șapte magazine în 2015, ajungând astfel la 40 de unități operaționale la finalul anului. Expansiunea nu s-a văzut însă în cifra de afaceri a companiei, care a rămas la nivelul din 2014. Trebuie menționat însă că cifra de afaceri cuprinde atât vânzările în magazinele proprii, cât și cele realizate prin alte canale de distribuție. Și Danemar Company, care operează magazinele EuroMarket, și-a continuat expansiunea anul trecut, cu 3 unități nou inaugurate. Ritmul de expansiune i-a permis să raporteze cea mai mare rată de creștere a afacerilor din clasament, de 23%.

La rândul său, rețeaua Darina a deschis anul trecut două magazine în Târgu Mureș și a raportat astfel o creștere a vânzărilor de 15%, cât și un profit de nouă ori mai mare decât în 2014. În județul Vrancea, retailerul Zanfir a inaugurat două magazine anul trecut, prin investiții totale de circa un milion de euro. O surpriză plăcută vine de la rețeaua de supermarketuri Paco din Focșani care, deși nu a inaugurat niciun magazin nou pe parcursul anului trecut, a raportat o creștere a vânzărilor de 19% față de 2014, cât și o creștere de aproape patru ori a profitului net.

Per ansamblu, 2015 a fost un an bun pentru rețelele locale de magazine, în ciuda faptului că, pe parcursul anului, marile lanțuri internaționale prezente în România și-au majorat afacerile cu două miliarde de euro, o mare parte din această sumă venind din declinul comerțului tradițional (după cum arată o analiză publicată în ediția de iunie a revistei).

Mai mult, faptul că pe parcursul anului trecut nu a existat nicio tranzacție de preluare a unei rețele locale de către un retailer internațional este un alt semn al rezistenței acestui segment de piață greu încercat în ultimii ani.

Viitorul pieței de retail independent, încotro?
Viitorul pieței de retail independent, încotro?
Deși numărul jucătorilor independenți din retailul local care au o poveste de peste 30 de ani nu este deloc neglijabil, experiența nu mai este...
2023, anul consolidării retailului modern din România
2023, anul consolidării retailului modern din România
După ce timp de câțiva ani consecutivi marile rețele de magazine s-au remarcat prin investiții susținute în expansiune și remodelare, 2023 a...
Topul marilor rețele de retail: 2022, un an considerabil mai bun și mai profitabil
Topul marilor rețele de retail: 2022, un an considerabil mai bun și mai profitabil
Cu un plus de 14 miliarde de lei în cont la finalul lui 2022, marile lanțuri de retail active pe piața locală au reușit să bifeze o creștere...
Vremea creșterilor în retailul independent
Vremea creșterilor în retailul independent
Sunt deja câțiva ani buni de când se vorbește despre declinul retailului independent și, dacă din perspectivă numerică, anul trecut nu a...