Magazinul Nasti&Co, în căutarea unor noi canale de vânzare

Nasti%26Co casetaÎntr-un oraș cu o concurență puternică venită din partea retailerilor internaționali, proprietarii rețelei Nasti&Co din Cluj-Napoca au înțeles că nu este suficient doar să îmbunătățească imaginea și eficiența operațională a magazinelor, cel mai recent proiect al comerciantului fiind intrarea în retailul online.

Magazinul Nasti&Co de pe strada Septimiu Albini este unul dintre cele cinci magazine pe care distribuitorul de băuturi alcoolice și răcoritoare Nasticom Impex le deține în Cluj-Napoca. Aflat la parterul complexului comercial Hermes și în apropierea pieței agroalimentare cu același nume, magazinul este situat într-un cartier mixt de case și blocuri, unde locuiesc atât familii tinere, cât și persoane aflate la pensie.

Deschis în 2011, Nasti&Co Hermes a trecut recent printr-un proces de reamenajare. Cu o suprafață de vânzare de 300 de metri pătrați, aceasta este cea mai mare unitate a rețelei. Procesul de reamenajare nu a fost finalizat în întregime, în prezent ocupându-se de acesta Maria Biji, fiica proprietarei businessului, Nastaca Biji.

Maria Biji, care s-a alăturat echipei Nasticom Impex în urmă cu patru ani, vrea să dezvolte rețeaua de magazine în linie cu noile tendințe din retail. În acest sens, în urmă cu doi ani a început implementarea unui software de gestiune a vânzărilor, finalizat odată cu informatizarea activității magazinului din complexul Hermes. Investiția a fost acoperită parțial din fonduri europene destinate IMM-urilor.

În cadrul proiectului de modernizare, fațada magazinului a fost transformată pentru a permite afișarea celor mai importante oferte și campanii desfășurate de retailer. În interiorul magazinului, mai multe raioane au primit o înfățișare nouă, fiind create zone noi, precum cea de cadouri din apropierea caselor de marcat sau zona cu produse sezoniere sau tematice.

În plus, în magazin au fost aduse și produse vrac, acestea fiind amplasate într-o zonă cu trafic ridicat, în apropierea raionului de panificație. De asemenea, a fost adusă și o vitrină caldă, cu produse preparate în restaurantul de la etaj. „Încă mai sunt multe de făcut. Mai avem de lucrat la zona de lactate și brânzeturi și vrem să schimbăm înfățișarea raionului de legume și fructe proaspete”, adaugă Maria Biji.

Planurile proprietarilor Nasticom pentru magazinul Nasti&Co Hermes nu se opresc doar la reamenajarea acestuia. „Clujul este un oraș în plină dezvoltare, unde se stabiliesc din ce în ce mai mulți tineri și există deja o comunitate puternică de specialiști IT. Pentru a rămâne în pas cu noua generație de cumpărători, ne-am gândit să dezvoltăm afacerea din retail și în direcția comerțului online”, susține Maria Biji.

Pentru a putea intra pe acest nou segment de piață, tânăra antreprenoare pregătește în prezent partea logistică a proiectului, urmând ca un depozit aflat în incinta magazinului Hermes să fie utilizat pentru livrări la domiciliul clientului. Procesul de dezvoltare a platformei online este, de asemenea, în derulare, urmând să fie disponibile o mare parte dintre produsele prezente în magazin. Perioada de livrare va fi de două până la 48 de ore, iar aria de acoperire va fi întregul oraș Cluj-Napoca.

Un start timid pe segmentul mărcilor private

Nasti&Co mizează pe parteneriate cu producătorii locali și regionali. Retailerul lucrează,  de exemplu, cu producătorii de paste făinoase Arpis, Hutton și Novita, cu producătorul de ulei vegetal Luna Solai sau cu cel de cosmetice Farmec, care beneficiază de expuneri dedicate de produse în magazin. Un parteneriat solid este și cel cu distribuitorul de conserve și condimente Home Garden din Cluj.

„Avem o relație foarte bună cu partenerii noștri de la Home Garden pentru că deciziile legate de proiectele speciale sau promoțiile din magazin sunt luate mult mai ușor și mai repede decât în cazul unei multinaționale, de exemplu”, menționează Maria Biji.

Pe de altă parte, una dintre cele mai bine mercantizate zone din magazin este raionul de băuturi alcoolice și răcoritoare, unde se văd cu ochiul liber avantajele generate de faptul că rețeaua aparține unui distribuitor de băuturi.

În plus, retailerul vrea să se dezvolte și pe segmentul de mărci proprii cu brandul Nasti&Co, unde focusul va fi mai degrabă pe calitate decât pe preț. Primul produs lansat pe acest segment este ciocolata de casă, în două variante – simplă și cu vanilie.

”Ciocolata ne este furnizată de un producător din județul Cluj care anterior semnării parteneriatului cu noi livra exclusiv la export. Nu ne grăbim să ne extindem portofoliul de mărci proprii deoarece vrem ca brandul Nasti&Co să fie unul cu produse atent selecționate, cu nivel de preț peste medie, prin care să ne diferențiem față de concurență”, afirmă Maria Biji.

Deficit de vânzători cu experiență

Nu numai în cazul rețelei Nasti&Co, dar și la nivelul întregului oraș Cluj-Napoca există un deficit de lucrători comerciali calificați. „Avem vânzătoare și șefe de magazin cu multă experiență, care lucrează în magazinele Nasti&Co încă dinainte ca acestea să fie preluate de noi, astfel că își cunosc foarte bine clienții. Pe de altă parte, unele dintre angajatele cu vechime mare au ieșit de curând la pensie, iar altele urmează să se pensioneze, iar pentru noi înlocuirea acestor persoane reprezintă o provocare”, susține proprietara Nasticom Impex.

În ciuda acestei probleme, Nastaca Biji spune că nu dorește să recruteze persoane de la alți retaileri din Cluj. „Ca distribuitor de băuturi și produse alimentare, Nasticom are numeroși parteneri în comerțul de proximitate din Cluj-Napoca, astfel că magazinele independente din oraș ne sunt, în același timp, parteneri și concurenți. Din acest motiv, ne consultăm întotdeauna cu partenerii noștri înainte de a angaja pe cineva care a lucrat la ei”, explică antreprenoarea.

Cum a început businessul

Nastaca Biji, proprietara Nasticom Impex, a intrat în afaceri în anul 1993, cu un magazin alimentar în satul părinților săi din Maramureș, pe care l-a administrat continuând în același timp să lucreze la o altă companie. Antreprenoarea a decis ulterior să se dedice exclusiv afacerilor și a deschis un depozit angro la Cluj-Napoca.

Din 2001 a început distribuția băuturilor alcoolice, primul client fiind producătorul de vinuri și băuturi spirtoase Vincon Vrancea. De altfel, Nasticom s-a specializat în distribuția băuturilor alcoolice și răcoritoare, având printre clienți companiile Zarea, Carlsrom Beverages, Valvis Holding sau Tușnad. Compania distribuie, de asemenea, produse alimentare, printre furnizori numărându-se Pambac, Home Garden, Atifco și Croco.

„Cu portofoliul combinat de băuturi răcoritoare și alcoolice reușim să ne echilibrăm mai bine vânzările pe întreaga perioadă a anului. Dacă iarna băuturile spirtoase și vinurile merg mai bine, scăderea vânzărilor înregistrate de aceste categorii în perioada verii este compensată de bere, băuturi răcoritoare și apă minerală”, declară Nastaca Biji.

Prima unitate Nasti&Co a fost inaugurată în anul 2005 într-un spațiu cedat de fostul proprietar al magazinului din cauză că nu mai putea să îl administreze. „Toate spațiile noastre comerciale au fost preluate de la foștii administratori ai magazinelor operate în aceste locații. Din diferite motive, retailerii respectivi au decis să cedeze spațiile”, adaugă Nastaca Biji.

Nasticom Impex a înregistrat în anul 2014 o cifră de afaceri de 29,9 milioane de lei, în scădere cu 5% față de anul precedent, încasările magazinelor reprezentând circa 50% din afacere.

Auchan pariază pe schimbarea la față a formatului de hipermarket. Cum arată Auchan Berceni, magazinul de test al noului concept?
Auchan pariază pe schimbarea la față a formatului de hipermarket. Cum arată Auchan Berceni, magazinul de test al noului concept?
După ce în ultimii ani și-a focusat extinderea și investițiile pe formatul de proximitate și de supermarket, Auchan își întoarce fața...
Ghassan Shakhshir, Home Garden Supermarket: „Poți să trăiești în această piață aglomerată, însă nu e o luptă ușoară”
Ghassan Shakhshir, Home Garden Supermarket: „Poți să trăiești în această piață aglomerată, însă nu e o luptă ușoară”
Sunt deja mai bine de cinci ani de când retailul independent pierde rapid teren în fața lanțurilor internaționale, însă jucătorii care...