Léber László, CBA Nord-Vest: Comerțul independent rămâne un canal important la nivelul pieței locale
Consumatorul român se maturizează și își dorește tot mai mult să aibă parte de aceleași produse și servicii ca în Vest, consideră Leber Laszlo, Director de Vânzări CBA Nord-Vest. Iar comerțul independent rămâne un canal important la nivelul pieței locale, în unele locuri chiar cu posibilități de dezvoltare. Mizând pe această dezvoltare, CBA Nord-Vest își lărgește în acest an capacitatea logistică cu un depozit de 5000 mp și ia în calcul și alte deschideri de magazine C&C în următorii ani.
Cum vedeți piața locală de retail dacă vă raportați la ultimii 25 de ani?
Așa cum este firesc, odată cu dezvoltarea economică a României, și piața locală de retail s-a dezvoltat iar acum este în cel mai evoluat și mai „așezat” moment, dar și în continuă transformare. E drept că sunt mulți comercianți mici care nu au ținut pasul cu vremurile așa că au închis magazinele. Dar, totodată, magazinele care aparțin LKA sunt tot mai moderne și, chiar dacă la prima vedere contextul economic nu este cel mai propice, sunt antreprenori care au curaj să investească în magazine noi.
Ce s-a schimbat ireversibil în acești ani și de unde a venit cel mai mare plus pentru industrie, dar și pentru businessul CBA Nord-Vest?
Deschiderea granițelor și, mai apoi, aderarea la UE au adus cu ele, pe lângă creștere economică, lărgirea orizonturilor atât a comercianților, cât și a consumatorilor. Produsele de import și-au făcut loc piață, prin urmare și producătorii autohtoni au fost forțați să investească în modernizarea activității și, totodată, să înțeleagă utilitatea marketingului. Cum cererea devenea din ce în ce mai mare, a crescut exponențial și numărul magazinelor în toate formele posibile. În acest context comercial „tumultuos”, CBA Nord Vest a început în 2002 cu vânzare en gros și distribuție, apoi francizare în zona de Nord-Vest a țării. În 2010 a avut loc un punct de cotitură în istoria firmei, o infuzie masivă de capital și construirea depozitului logistic. Noile condiții au permis o dezvoltare în pași mai repezi, s-au deschis pe rând magazinele C&C și astfel, în prezent, suntem în contact direct cu peste 1.500 de parteneri din Transilvania și nu numai. Acest lucru ne confirmă că extinderea în piață a fost o decizie bună, dar ne și responsabilizează în relația pe termen lung cu partenerii noștri, clienți și furnizori.
Care au fost cele mai mari provocări întâlnite în ultimii ani și cum ați încercat să transformați aceste provocări în oportunități de creștere?
După un proces de dezvoltare bine gândit, firma a ajuns la o „maturitate” din toate punctele de vedere. Resursele umane, cele financiare, logistice, politicile comerciale adecvate, toate acestea ne-au ajutat să trecem peste multiplele provocări ale ultimilor ani. Printre acestea se numără problemele cauzate de pandemie și de războiul de la graniță și, mai ales, starea de incertitudine care domina piața. Privind în urmă, putem vedea că majoritatea firmelor „sănătoase” a ieșit cu bine și chiar întărită în urma acestor evenimente. Recent, deși cu multe bătăi de cap, dar având un stadiu de digitalizare avansat, am reușit să implementăm programul SGR și să fim cu un pas înaintea concurenței.
Cum a transformat extinderea accelerată a marilor lanțuri de retail peisajul pieței locale de retail? Cum vedeți viitorul pentru retailerii independenți și unde vedeți businessul dumneavoastră în urmatorii cinci ani?
Extinderea IKA la nivel național a venit și cu plusuri, și cu minusuri. Această expansiunea a provocat dispariția sau reorientarea multor firme din retailul local, dar a și „forțat” transformarea, uneori radicală, a magazinelor ai căror administratori au decis că merită să rămână în această piață. Așa a apărut canalul LKA din care face parte și CBA Nord-Vest. Pe lângă extindere numerică și modernizarea magazinelor, s-a investit în depozitare, transport, digitalizare. Cu toate că IKA și-au luat partea leului din total retail FMCG, comerțul independent rămâne un canal important la nivelul pieței locale, în unele locuri chiar cu posibilități de dezvoltare. Mizând pe această dezvoltare, ne lărgim în acest an capacitatea logistică cu un depozit de 5000 mp și luăm în calcul și alte deschideri de magazine C&C în următorii ani.
Care sunt cele mai mari atuuri pe care le are acest canal de vânzare și cum încercați să atrageți noi cumpărători?
Consumatorul român se maturizează și își dorește tot mai mult să aibă parte de aceleași produse și servicii ca în Vest. Tot din această zonă vine și orientarea spre hard discount. Contextul economic a forțat oarecum reducerea risipei și o cumpătare în achiziții. Chiar dacă pentru piața este un recul, consider că este benefic pentru societate în general. Trebuie să ne adaptăm acestei noi realități și, pentru că magazinele noastre sunt privite ca și hard discounter de către consumatori, prin mărcile noastre proprii și cu un marketing mai agresiv, vom putea atrage noi clienți. În paralel, punem accent permanent și pe relația cu partenerii noștri din retail.
Ce trenduri vor dicta dinamica pieței de retail&FMCG în România, în următorii cinci de ani?
Odată renunțarea la risipă, cumpătarea în achiziții va deveni normalitate. Schimbarea de generații va aduce cu ea și schimbarea profilului cumpărătorului. Consider că ne vom confrunta cu un cumpărător orientat mai mult spre experiențe decât spre marfă în sine, mai orientat spre magazinele unde experiența de cumpărare este la nivel ridicat, dar și spre canalul online. Marketingul agresiv pe care marii retaileri internaționali îl fac pe mai multe planuri, concomitent cu expansiunea, cred că vor face ca IKA să ajungă la o cotă de 85% din piața locală de retail. Se ridică ștacheta și, astfel, mai învățăm și noi.