Remodelarea MCA Comercial, upgrade necesar pentru fidelizarea cumpărătorilor tineri
Pornit în urmă cu 23 de ani, businessul MCA Comercial este în prezent unul dintre principalii jucători din piața de retail din Râmnicu Sărat. Pentru a se menține în top, retailerul a demarat în urmă cu un an și jumătate un amplu proces de remodelare, ajuns în prezent la borna cu nr. 9 dintr-un total de 13 locații. O decizie care s-a dovedit inspirată, având în vedere că numărul cumpărătorilor tineri a crescut considerabil pe o piață în care se simte accentuat competiția marilor lanțuri de magazine.
Magazinul de 220 metri pătrați, situat pe Bulevardul 1 Decembrie din Râmnicu Sărat, a fost remodelat într-un timp-record – patru zile – în luna august a acestui an. Investiția de aproximativ 30.000 de euro a fost direcționată în mare parte spre achiziția de agregate frigorifice și a presupus înlocuirea vitrinelor cu produse din carne cu servire asistată cu vitrine verticale cu autoservire. Practic, această investiție a permis o reașezare și o mărire a spațiului de vânzare. Totodată, remodelarea a generat și o schimbare pe partea de sortimentație.
„Am dezvoltat partea de produse ready-to-eat, semipreparate, dar și zona de carne proaspătă și congelată. Prin vitrina asistată pe care am eliminat-o, am pierdut categoria de carne proaspătă, în care noi nu mai performam conform așteptărilor. Motivul? Noi am achiziționat magazinul în 2012, prima remodelare a fost făcută după deschidere, în 2018, am schimbat vitrinele asistate și am gândit zona spre carne proaspătă și gastro. În 2021 a fost deschis lângă noi un magazin Penny, pe formatul mare, care are și acel corner de carne proaspătă. Pentru că nu puteam concura cu ei, am renunțat la vitrina de carne proaspătă”, povestește Maria Cruceru, Director General și Cofondator al businessului MCA Comercial.
Sortimentația este compusă din 6.000 de SKU-uri, accentul fiind pus pe categoriile de impuls și produse semipreparate, în condițiile în care clienții ce făceau cumpărături de stocare s-au îndreptat spre oferta Penny.
„În categoriile de top sunt țigările, biscuiții, băuturile și apoi lactate și preparate. Nucleul de clienți îl reprezintă în continuare tinerii. În plus, odată cu deschiderea Penny s-a închis un magazin micuț de proximitate, cu focus mare pe produsele de impuls și atunci am reușit să atragem cumpărători noi. Traficul pe această categorie de clienți a crescut, beneficiem și de o parcare mare și astfel magazinul a devenit și un loc de întâlnire. În plus, oamenii din blocurile vecine vin în continuare la noi, dar îi simt mult mai atenți la cumpărături; vin cu listă exactă și sunt foarte atenți la prețuri și la ce achiziționează. Ceea ce, într-un fel, mă bucură, întrucât noi avem un atu imens: prețuri foarte bune datorită complexității businessului”, mai spune Maria Cruceru.
Odată cu remodelarea, magazinul de pe Bulevardul 1 Decembrie ocupă poziția a treia în topul locațiilor deținute de MCA Comercial din punctul de vedere al vânzărilor, având un număr mediu de bonuri de 7.000 pe săptămână, respectiv 28.000 lunar. Chiar dacă vorbim de un număr de bonuri mai mare, valoarea coșului de cumpărături a înregistrat o scădere ca efect al inflației și reducerii puterii de cumpărare, păstrându-se însă în linie cu media națională pe formatul de proximitate într-un oraș de provincie. „În legătură cu acest aspect, am făcut o analiză a numărului de bonuri la nivel de lună, comparând primele luni ale anului (ianuarie și februarie) cu lunile din a doua jumătate a anului, și am constatat tocmai acest lucru – a crescut numărul de clienți, timp în care a scăzut valoarea medie a coșului de cumpărături. În general, ca mesaj, valoarea de vânzare nu are un impact semnificativ, crescându-ne numărul de bonuri. Ne ajută și complexitatea businessului – avem divizia de distribuție, avem produse de import la care lucrăm cu producătorii direcți și rețeaua proprie de magazine, care este sursa noastră de cashflow, iar aici avem niște prețuri bune. Avem o politică de preț avantajoasă, însă ne trebuie probabil o perioadă mai mare și o comunicare mai intensă în care să transmitem clienților avantajul pe preț, față de competitorii noștri care au avantajul sortimentației și al suprafețelor mari”, explică Maria Cruceru.
Remodelarea și expansiunea, direcții strategice
MCA Comercial a demarat proiectul remodelărilor în anul 2022 și își propune să îl continue. Magazinul din Bulevardul 1 Decembrie este a noua locație remodelată dintr-un total de 13. Această nevoie a fost acut resimțită la nivel de business, în condițiile în care retailerul s-a concentrat în perioada 2016–2021 pe construirea depozitului logistic. „După lansarea în piață, în 2000, am adăugat treptat bretele de business – partea de retail, partea de distribuție, partea de produse importate, partea de consumuri colective și partea de comerț online. Cam acestea sunt liniile pe care funcționăm și cochetăm cu ideea să deschidem și altele. Am decis în 2011 ca partea de retail să fie reprezentată de o altă companie, MCA Dinamic Retail. Magazinele ce se vor deschide de acum înainte vor fi pe MCA Dinamic și vrem să aducem toate unitățile comerciale sub această entitate. Dar o vom face extrem de atent pentru că piața ne analizează pe MCA Comercial. Cele două companii rămân parte din același grup și am luat decizia de a muta divizia de retail pe o companie separată din considerente pur financiare – indicatori, controlul costurilor, analiza productivității”, adaugă Maria Cruceru.
În acest an compania a accesat programe de investiții dedicate IMM-urilor și a achiziționat un nou supermarket, cu o suprafață de 300 mp, pe care îl va inaugura în luna februarie a anului viitor, în zona rurală.
„Mergem foarte mult pe achiziția spațiilor în care funcționăm. Ne mai dorim, în funcție de buget, o altă locație pe care să o deschidem anul viitor. Totodată, prin programul IMM Invest, activăm în zona de catering și vom produce în spațiul fostului nostru depozit logistic. Vrem să oferim celor 170 de angajați și prânzul, să încercăm să vindem la vitrinele calde din magazinele noastre și mâncare gătită. În plus, vrem să facem și o zonă de preambalare de produse, pentru că importăm în prezent macrou sau pulpe de pui cu tirul. Avem magazine în care clienții vor doar produse preambalate, nu doar vrac”, spune Maria Cruceru.
Pentru acest an retailerul vizează atingerea pragului de afaceri de 100 de milioane de lei, dintre care ponderea cea mai mare va fi deținută de MCA Comercial (88 milioane de lei), restul fiind generat de MCA Dinamic Retail.