Despre viitor și digital de la Retail Business Technology Expo 2016

Rapid, accesibil, experimental, prietenos, transparent, personalizat, dar mai ales tehnologizat. Așa arată retailul în viitor dacă ar fi să ținem seama de mesajele transmise la Retail Business Technology Expo, ce a avut loc la Londra între 9 – 10 martie. Cu alte cuvinte, vorbim de un fel de supererou al timpurilor moderne, capabil să țină ritmul cu piața, cumpărătorul și competiția, și care la final de zi mai trebuie să facă și profit. Despre viitor și digital de la Retail Business Technology Expo 2016

‘’Schimbarea nu mai este o opțiune, iar tehnologia trebuie să fie acel instrument care să simplifice schimbarea de orice fel pentru retaileri. Inovația și digitalul încep să pătrundă în sistemul circulator al retailerilor, dar în următorii ani este esențial ca aceste două elemente să devină parte din ADN-ul lor’’, spune Tim Denison, Director Retail Intelligence, Ipsos, unul dintre cei peste 150 de speakeri de top prezenți la Retail Business Technology Expo 2016. Evenimentul, organizat la Londra la începutul lunii martie, a venit și cu câteva răspunsuri interesante la una dintre cele mai mari dileme ale industriei aflate deja de ceva vreme pe agenda retailerilor: cum trebuie utilizată tehnologia pentru a aduce cele mai bune rezultate de business.

Și ca să nu vă pierd vremea, iată cinci direcții pe care retailerii trebuie să le înțeleagă pentru a rămâne relevanți în anii ce urmează:

1. Retailul omniprezent, în toate locurile în care consumatorii își doresc să cumpere
La fel cum internetul oferă acces instant la informația dorită, consumatorii vor aștepta de la retaileri același tip de promptitudine. Consumatorii sunt în control, cumpără doar acele produse pe care și le doresc, din mediile din care își doresc să cumpere. Din acest motiv, pentru a rămâne relevanți, este important ca ’’retailerii să ofere un proces de cumpărare simplificat, rapid și accesibil, în toate mediile din care consumatorul vrea să cumpere’’, afirmă Jason Tyldesley, CEO-ul Sofology (una dintre cele mai populare platforme de e-commerce din Marea Britanie).

Astfel, online-ul va căpăta o anvergură din ce în ce mai mare, chiar și pentru retailerii tradiționali,  odată cu popularizarea serviciilor de tip Click & Collect. Din acest motiv, în anii ce urmează nu vom mai vorbi despre strategii multicanal sau omnicanal, ci despre echipe de marketing și IT care își unesc forțele către același obiectiv – retailul omniprezent, la îndemâna consumatorului, oriunde s-ar afla acesta.

2. Storytellingul din social media, în magazine cu noile inovații digitale
Tot reprezentantul Sofology, Jason Tyldesley, este cel care a subliniat importanța storytelling-ului, respectiv integrarea acestuia în toate punctele de interacțiune cu consumatorul, o opinie care este împărtășită si de alți speakeri. ’’Poveștile sunt cele care reușesc să convingă clienții și să aducă vânzări’’, a menționat acesta. În acest context,  este important ca retailerii să aducă noi tipuri de experiențe în magazin, fie că asta implică instrumente digitale (realitate augmentată,  beacon-uri) sau doar ’’servicii care să încânte clienții prin simplitate’’, a adăugat Jon Shaw, Vodafone.

3. Consumatorul în centrul tuturor schimbărilor tehnologice
Noile instrumente digitale, atrag din ce în ce mai mult atenția retailerilor, inclusiv în România. Fie că vorbim despre ecrane inteligente, beaconuri sau instrumente de retail analytics, este important ca toate implementările noi de tehnologie să aibă în centru așteptările consumatorilor.

Cei prezenți în panel au menționat că transformările digitale nu ar trebui să pornească de la tehnologie, ci de la consumator și așteptările acestuia. ’’Tehnologia ar trebui să fie doar instrumentul prin care se aduce la viață o nouă experiență de cumpărare, iar consumatorul trebuie să se afle în centrul acestei schimbări’’, a menționat CEO-ul Sofology.

4. Tehnologie și inovații digitale? ROI înainte de toate
Fără îndoială simplificarea procesului de cumpărare, va însemna creșterea complexității platformelor tehnologice utilizate de retaileri. În acest context, ‘’este important ca aceștia să fie prudenți în implementarea de noi soluții, mai ales dacă aceste tehnologii au funcții care se suprapun, sau dacă nu aduc rezultate vizibile pentru consumatori și comercianți’’, menționează Alex Sbardella, reprezentantul companiei de consultanță în retail digital Red Ant.

În același timp, acesta recomandă alegerea unui singur integrator, cel care cunoaște cel mai bine organizația și nevoile sale, pentru a reduce astfel potențialele riscuri aduse de noi implementări. De asemenea, Alex Sbardella, atrage atenția și asupra importanței setării unor perioade critice de evaluare a performanțelor noilor implementări digitale – vorbind de perioade de 3 până la 6 luni.

Tot în acest context, reprezentantul Vodafone, a vorbit despre importanța alinierii întregii echipe la procesul de schimbare. ‘’80% din toate transformările digitale eșuează pentru că echipele sunt rezistente la schimbare, iar succesul unui proiect are loc doar atunci când toți membrii unei organizații sunt de aceeași parte a baricadei’’, precizează acesta.

5. Retailul viitorul înseamnă experiență, transparență și personalizare
Fără îndoială, în abundența de mesaje la care sunt expuși consumatorii zilnic pe toate platformele, provocarea retailerilor va fi să rămână relevanți și consistenți. În acest sens, Tim Denson – Ipsos, le recomandă acestora să acorde o atenție din ce în ce mai mare agregatoarelor de date pe care le folosesc, pentru a putea mapa în timp real experiența consumatorilor în magazin și în afara acestuia.

Acesta consideră că, în contextul transformărilor inerente pe care le va suferi retailul, comercianții care vor avea de câștigat sunt aceia care vor folosi datele pentru a sprijini mai bine experiența consumatorilor, cât și eforturile producătorilor (dacă vorbim de supermarket-uri) sau a chiriașilor (dacă ne referim la malluri sau centre comerciale).

Specialiștii prezenți în panel au menționat și importanța unei discuții oneste cu consumatorul, în care digitalul oferă nu doar personalizare, ci și transparență în relația retailer – client.

Un numitor comun în discursul speakerilor este certitudinea că în 15-20 de ani vom merge la cumpărături doar pentru bucuria de a cumpăra, iar magazinul fizic trebuie să se transforme într-o zonă pură de experiență și interacțiune cu brandurile preferate.

Pentru retaileri schimbarea nu mai este doar o opțiune, iar digitalul ar trebui să fie alegerea firească pentru acele organizații care își doresc să supraviețuiască și in următorii 20 de ani.

Retail Business Technology Event și cele 2 evenimente satelit – Retail Design Expo, Retail Digital Signage Expo, adună anual peste 16.000 de vizitatori, care vin să descopere cele mai noi trenduri și soluții pentru industria în care lucrează. Anul acesta RBTE a însemnat pentru retailerii prezenți acces la cele mai noi tehnologii digitale de la peste 500 de expozanți, 150 de speakeri și 100 de sesiuni desfășurate în paralel pe cele 5 scene ale evenimentului. Urmatoarea ediție va avea loc între 19-20 aprilie 2017.

Un articol de Raluca Motoca, Digital Marketing Manager Immochan.

Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Retailul în 2024, între provocările economice și influența Generației Z
Retailul în 2024, între provocările economice și influența Generației Z
Deși se estimează că inflația globală va fi mai mică în 2024, aceasta va rămâne peste un nivel de confort în majoritatea economiilor...