Dean and Deluca sau ce au special conceptele de retail care trec proba timpului [GALERIE FOTO]

Deși tot mai mulți consultanți internaționali vorbesc în discursul lor despre calitate ca despre acest sfânt graal al industriei alimentare, ca și când de abia l-au descoperit, în realitate fix acesta este secretul lanțurilor de magazine care au trecut proba timpului. Paradoxal și chiar de-a dreptul hilar, nu? Printre acestea, se numără și Dean and Deluca, conceptul despre care vă povestesc astăzi.

Viziune înainte de toate. Înființat în urmă cu aproape 40 de ani, sub motto-ul „furnizori de mâncare fină”, Dean and Deluca este creația lui Giorgio DeLuca, un profesor devenit comerciant de brânzeturi, și a lui Joel Dean, un manager în cadrul unei companii de media. Visul celor doi a fost încă de la bun început să ofere clienților o experiență somptuoasă, o celebrare a mâncării și a gătitului.

Primul magazin Dean and Deluca și-a deschis ușile în 1977 în cartierul New Yorkez SoHo, care pe atunci nu avea nici pe departe aura de astăzi, ci era mai degrabă cunoscut ca un district al depozitelor, unde activau mulți dintre artiștii vremii.

„Am fost primii care am vândut produse ca radicchio sau oțet balsamic, roșii uscate la soare sau ciuperci deshidratate în Statele Unite ale Americii. Mi-aduc aminte prin câte am trecut ca să găsesc o sursă de calitate de ulei de măsline extravirgin. Magazinul a fost un hit instant, toată lumea venea să deguste”, rememorează unul dintre fondatori.

Nu e de mirare că, în scurt timp, Dean and Deluca a devenit o locație destinație nu doar pentru iubitorii de mâncare din New York, dar și pentru turiști. Dacă la început conceptul era, din punct de vedere al designului, gândit ca un spațiu care anunța dispariția magazinelor de tip departamental – cu o zona largă, pereți albi, ventilatoare de tavan și multe, multe produse exotice, unica în peisajul comerțului cu alimente al acelui timp – cei de la Dean and Deluca au avut inspirația de a păstra pasul cu vremurile, modernizând constant conceptul.

Cucerirea altor lumi. Expansiunea a demarat 11 ani mai târziu, cu o a doua unitate plasată în celebra zonă Broadway. S-au adus îmbunătățiri masive la nivel de design care, deși a păstrat la bază conceptul de piață deschisă, a fost dus în zona premium prin abordarea unui stil neo-clasic, minimalist, cu coloane masive, marmură de Carrarra, rafturi și displayuri din oțel inoxidabil. La nivel de sortimentatie s-a acordat un spațiu mai generos categoriilor de produse proaspete. Din nou, succesul a fost instant.

Astăzi, lanțul Dean and Deluca numără 12 magazine în Statele Unite ale Americii și alte 6 în diferite colțuri ale lumii ca Japonia, Kuweit, Filipine, Singapore, Coreea de Sud sau Thailanda. Pe lângă inspirația de a modifica și adapta conceptul de la o deschidere la alta, adăugând cu timpul și o zonă unde se pot consuma produse preparate în locație, o mare parte din succesul lui Dean and Deluca se datorează echipei de buyeri și de curatori ai sortimentației, care nu s-a depărtat nicio clipă de la direcția trasată de fondatorii companiei încă de la început: descoperirea, listarea și promovarea produselor de calitate din întreaga lume.

Notele distincte. Reputația magazinului este construită în jurul ideii de „a cumpăra calitate, nu cantitate” fie că vorbim despre brânzeturi, ciocolată, cărnuri proaspete sau accesorii de bucătarie. La nivel de fructe și legume, spre exemplu, calitatea se vede nu doar prin gama variată, ci mai ales prin prospețimea ireproșabilă a produselor, în timp ce mâncarea gătită în locație este demnă de restaurante de lux. La fel ca multe dintre magazinele de tip gourmet urbane, sortimentația tinde să favorizeze bucătăria italiană, cu multe sosuri, paste și antipasti, însă găsești întotdeauna măcar câteva produse suprinzătoare, din țări aflate în curs de dezvoltare sau îndepărtate.

Produsele de patiserie provin de la patiserii de top locale și pot fi împerecheate cu succes cu o cafea bună, în timp ce în zona de brutărie poți găsi cel puțin câteva zeci de tipuri de pâine cu măsline sau pizza vândută la felie. O altă zonă must see este secțiunea cu... măsline. Butoaiele din ceramică sunt umplute cu sortimente din întreaga lume, iar unele dintre ele sunt exclusiv listate la Dean and Deluca. Și oferta de produse marcă proprie – care cuprinde de la produse de bază până la ulei de trufe sau praline belgiene – arată impecabil. Partea cea mai bună din toată experiența Dean and Deluca? Angajații nu sunt doar o enciclopedie de informații, dar sunt și foarte generoși cu mostrele.

Și pentru că tot a venit vorba de angajati, nu este comentariu lăsat în mediul online de un cumpărător care să nu menționeze despre zâmbetul și amabilitatea acestora. Un alt detaliu apreciat de cumpărători este semnalistica și etichetele produselor. Pe ele se pot găsi informații cu privire la ceea ce urmează să mănânci și adesea sunt oferite și idei de preparare. Este o practică foarte utilă mai ales în cazul produselor mai exotice, misterioase, care dintr-odată devin mai accesibile pentru simplul motiv că știi ce să faci cu ele.

[R]Evoluție.În locațiile cele mai noi, conceptul Dean and Deluca a evoluat natural de la magazin la restaurant, iar locațiile din Bangkok (Thailanda) și Fukuoka (Japonia) fiind cele mai reprezentative din acest punct de vedere, cu o selecție de peste 200 de produse ready-to-eat, un restaurant cu aproape 100 de locuri și un wine-bar.

La fel ca în cazul unui coș de cumpărături, o masă la Dean and Deluca nu este deloc ieftină. Spre exemplu, în meniul disponibil în locația din Bangkok, care oferă o selecție de peste 100 de dish-uri din bucătăria americană, prețurile variază de la 10 dolari, pentru un halibut în bere cu chipsuri, până la 70 dolari, pentru o friptură de vită în sos de piper negru și Cabernet.

Toate bucătăriile Dean and Deluca sunt fie deschise, fie despărțite de un perete de sticlă, tocmai pentru a reitera mesajul că totul este autentic, pregătit proaspăt. Cu toate acestea în minte, nu e de mirare că un blogger scria despre Dean and Deluca în termeni de „magazinul ca ospăț pentru ochi, gură și suflet.”

Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
Mircea Moga, Mega Image: În viitor, mizăm pe redefinirea conceptului de proximitate
În ultimii 25 de ani, piața de retail și FMCG a trecut printr-o transformare continuă, iar Mega Image a avut o contribuție semnificativă la...
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Ramona Pârvescu, Unilever: Pe măsură ce așteptările consumatorilor continuă să crească, digitalizarea va fi un catalizator pentru creștere
Piața de retail și bunuri de larg consum din România va continua să fie influențată de tehnologie și digitalizare, consideră Ramona...
Dean and Deluca sau ce au special conceptele de retail care trec proba timpului [GALERIE FOTO]
Dean and Deluca sau ce au special conceptele de retail care trec proba timpului [GALERIE FOTO]
Deși tot mai mulți consultanți internaționali vorbesc în discursul lor despre calitate ca despre acest sfânt graal al industriei alimentare, ca...