Cum s-a reconfigurat topul retailerilor regionali?

În top 20 retaileri regionali din sectorul FMCG, Kaufland România este singura prezență locală, clasamentul fiind în continuare dominat de companiile poloneze cu nouă prezențe - potrivit unei analize realizate de firma de audit și consultanță Deloitte CE, Top 500. De altfel, Kaufland România a mai urcat două poziții în ultimul an, clasându-se pe locul al 11-lea. Cum s-a reconfigurat topul retailerilor regionali?

Pentru majoritatea retailerilor de top din Europa Centrală și de Est, anul 2015 a adus creșteri ale vânzărilor, cea mai mare rată fiind înregistrată în dreptul rețelei Auchan Polonia, (19,9%), creștere care a propulsat rețeaua pe poziția a 8-a. La polul opus se află retailerul ucrainian ATB Market, care a înregistrat anul trecut o scădere de 21,9% a cifrei de afaceri, comparativ cu 2014.

Numărul 1 regional, lanțul de magazine de discount Biedronka din Polonia controlat de retailerul portughez Jeronimo Martins, a raportat o creștere a cifrei de afaceri de 9,5%  față de anul precedent, până la 9,3 miliarde de euro. Această valoare îi asigură o poziție confortabilă în top, departe de locul al doilea, ocupat în 2015 de către Eurocash din Polonia – o companie de comerț en-gros care deține, de asemenea, franciza de proximitate Abc cu peste 8.000 de magazine independente afiliate până la acest moment, precum și franciza Lewiatan care reunește peste 2.700 de magazine operate de retaileri independenți.

Top-20-retaileri-europeni

De altfel, clasamentul este dominat de retailerii polonezi, Lidl Polonia aflându-se pe locul al patrulea în top, cu o cifră de afaceri de 2,98 miliarde de euro, iar  Metro Group și Tesco Polonia ocupă pozițiile a cincea, respectiv a șasea, cu venituri de 2,69 miliarde de euro, respectiv 2,67 miliarde de euro.

Kaufland România, singura rețea locală prezentă în Top 20 retaileri regionali, a înregistrat anul trecut o creștere de 14,6% a vânzărilor, până la 2,06 miliarde de euro, urcând două poziții în clasament față de 2014, când a ocupat locul al 13-lea.

Ce evoluție au avut rețelele românești

Ediția din acest an a Deloitte Central Europe Top 500, cu cele mai puternice companii din regiune în funcție de cifra de afaceri pe anul 2015, a marcat o urcare în ierarhie a rețelelor de magazine din România.
Kaufland a urcat 11 poziții, ajungând de pe 81 pe locul 70, iar Carrefour a ajuns pe locul 165, în urcare cu 18 poziții. Cu o cifră de afaceri de 1,06 miliarde de euro, nemții de la Lidl au reușit performanța de a avansa 79 de poziții în topul celor mai mari 500 de companii din Europa Centrală și de Est, clasându-se pe locul 185. De asemenea, creșterea de 26% a cifrei de afaceri i-a propulsat pe belgienii de la Mega Image pe locul 266, în urcare cu 74 de poziții. Și retailerul francez Auchan a avut o evoluție bună în 2015, ajungând pe poziția 207, în urcare cu 30 de locuri față de 2014.

De asemenea, Profi Rom Food, retailerul deținut de fondul de investiții polonez Enterprise Investors, a intrat în top direct pe poziția 399, după ce anul trecut compania a avut cea mai mare rată de creștere a veniturilor, dintre toate companiile românești incluse în această analiză (+38,1%).

La polul opus se află retailerii cash & carry care au regresat în clasament. Metro Cash & Carry se află pe locul 202, față de 190 în 2014, iar Selgros a coborât patru poziții, până la 342.

Clasamentul CE Top 500 este realizat pe baza veniturilor din vânzări înregistrate în situațiile financiare individuale sau consolidate pentru anul fiscal 2015. A zecea ediție a raportului include cele mai mari companii din 18 țări din Europa Centrală și de Est, plus Ucraina.

Cele mai importante insighturi de la Conferința Progresiv – Back to the Future
Cele mai importante insighturi de la Conferința Progresiv – Back to the Future
Conferința Progresiv, cel mai mare eveniment de business din piața locală de retail & FMCG, a încheiat cea de-a 23-a ediție. Sub sloganul...
2023, anul consolidării retailului modern din România
2023, anul consolidării retailului modern din România
După ce timp de câțiva ani consecutivi marile rețele de magazine s-au remarcat prin investiții susținute în expansiune și remodelare, 2023 a...
2022, an de reașezare în topul retailerilor independenţi
2022, an de reașezare în topul retailerilor independenţi
Diversificare și adaptare au fost cuvintele de ordine pentru jucătorii independenţi în 2022. Pe o piaţă aglomerată, aceștia și-au asigurat...
Piața FMCG locală, pe locul 7 în topul creșterilor valorice în estul Europei în 2022
Piața FMCG locală, pe locul 7 în topul creșterilor valorice în estul Europei în 2022
Cu un plus de 15,8% în valoare în 2022 piața locală de bunuri de larg consum se situează pe locul 7, alături de Polonia, în topul creșterilor...