Comerțul tradițional își temperează scăderea

Chiar dacă și-au temperat declinul numeric, magazinele din retailul independent au continuat să se închidă și pe parcursul anului 2015, cel mai răsunător eșec ieșit la suprafață fiind insolvența rețelei Succes. Pe de altă parte, rețelele locale cu un model de business sustenabil și-au continuat expansiunea în comerțul de proximitate, dovedindu-se a fi concurenți deloc de neglijat pentru lanțurile internaționale. Comerțul tradițional își temperează scăderea

Comerțul tradițional a mai pierdut 3.000 de unități: numărul magazinelor de proximitate din retailul alimentar independent a scăzut de la 58.836 de unități în 2014, la 55.806 unități în 2015, potrivit datelor firmei de cercetare de piață Vektor Marktforschung.

Conform estimărilor Progresiv pe baza datelor din piață, mai mult de 100 dintre magazinele închise erau deținute de rețeaua Succes, care în 2014 era cel mai extins comerciant independent din România, cu activități în peste 150 de locații. Retailerul se află acum în reorganizare judiciară, iar datoriile pe care le are de plătit către creditorii săi – inclusiv către furnizorii alimentari – se ridică la 142,4 milioane de lei, potrivit unei analize preliminare realizate de administratorul judiciar al companiei.

Vestea bună din comerțul independent este faptul că declinul numărului de magazine operaționale a încetinit pe parcursul anului trecut, ajungând la un ritm de 5,2% față de 2014, comparativ cu 7,1% în perioada 2013-2014.

Mai mult, pentru anumite rețele autohtone de magazine, 2015 a fost anul expansiunii. Miza acestora este creșterea puterii de negociere în relația cu furnizorii, dar și securizarea zonelor de influență care, în lipsa unor investiții locale, ar putea ajunge tot pe mâna retailerilor cu capital străin.

Rețeaua producătorului de mezeluri Diana din județul Vâlcea a deschis șapte magazine în 2015, ajungând astfel la 40 de unități operaționale. Retailerul vrea un număr similar de inaugurări în 2016, având planuri de a se extinde inclusiv în Capitală. Și Danemar Company din județul Vâlcea – companie care operează magazinele Euro Market – și-a continuat expansiunea anul trecut.

Retailerul s-a extins susținut în acest județ pe parcursul ultimilor doi ani, numărul de magazine operate ajungând, la sfârșitul lui 2015, la 27 de unități. După numărul de locații, Annabella rămâne însă cea mai puternică rețea locală din județul Vâlcea. Compania a deschis anul trecut patru magazine, ajungând la finele anului la 52 de unități operaționale.

Rețeaua Maya a apăsat, la rândul său, pedala de accelerație a expansiunii în 2015. Retailerul din județul Prahova a deschis pe parcursul anului trei magazine la Ploiești, Câmpina și Florești, ajungând astfel la un total de nouă unități. Retailerul poartă negocieri pentru spații comerciale noi, unde ar putea deschide magazine în acest an.

La rândul său, rețeaua Darina a deschis anul trecut două magazine în Târgu Mureș și urmează să inaugureze în 2016 cel puțin un magazin în Cristești, lângă Târgu Mureș, ajungând astfel la un total de 15 unități operaționale.

Sunt și retaileri locali care nu au reușit să se extindă anul trecut, dar care plănuiesc să o facă pe parcursul lui 2016. Printre aceștia se numără rețele locale cu tradiție, precum Paco din Focșani sau Alfa Beta din Constanța, dar și Ionton Dali Dans din județul Argeș – operatorul rețelei Jam care va deschide un magazin la Pitești în ianuarie.

Analiza-TT-grPraxis, un alt retailer din Argeș, cu nouă magazine în Pitești și unul în apropiere, la Ștefănești, nu a mai deschis niciun magazin nou anul trecut, dar intenționează să deschidă două supermarketuri la Pitești și Ștefănești în 2016. De altfel, Praxis a trecut în ultimii trei ani printr-un amplu proces de extindere și modernizare a magazinelor sale, fie prin închirierea unor spații adiacente, fie prin diminuarea spațiului de depozitare – proces care va continua în 2016 cu alte două magazine existente.

Printre planurile de extindere anunțate pentru acest an se numără o inaugurare a rețelei Foișor din județul Constanța, spațiul vizat fiind amplasat în orașul Medgidia. Al cincilea supermarket al rețelei va fi deschis concomitent cu un depozit, tot în Medgidia.

Decât împotrivă, mai bine alături

Pe de altă parte, nu este nicio surpriză faptul că rețelele internaționale de magazine au rămas pe un teritoriu pozitiv, raportând chiar o creștere numerică impresionantă, de 19,3% față de 2014. Astfel, acestea au ajuns la un total de 1.614 unități operaționale la nivelul anului trecut, mai arată datele Vektor Marktforschung. Cele mai multe inaugurări au vizat zona de proximitate din orașele mici și mijlocii, unde rețelele au intrat cu formate de până în 2.000 de metri pătrați, dar și prin parteneriate strategice cu micii comercianți locali, prin intermediul francizelor.

Cei mai mulți retaileri independenți se tem de prezența rețelelor internaționale în zona lor de influență. Elan-Trio din Odorheiu Secuiesc – una dintre cele mai importante rețele locale, cu o cifră de afaceri de peste 200 de milioane de lei – a mers însă pe o strategie diferită: aceasta a deschis în toamna anului trecut, la Târgu Mureș, un supermarket Merkúr cu o suprafață de vânzare de 1.800 de metri pătrați, amplasat în același parc de retail cu hypermarketul Kaufland. În urma acestei investiții, rețeaua Merkúr a ajuns la opt supermarketuri, iar numărul total de magazine operate de Elan-Trio la 16 unități comerciale, inclusiv două magazine cash&carry.

O altă companie care a decis să se dezvolte alături de rețelele internaționale este producătorul de preparate din carne Sergiana Prodimpex. Compania s-a extins în retail cu un model de business care presupune magazine denumite prăvălii, care comercializează aproape exclusiv produsele proprii. În afara județului Brașov, cele mai multe prăvălii au fost deschise în galeriile comerciale ale hypermarketurilor Kaufland. Rețeaua Sergiana număra, la sfârșitul anului trecut, 48 de magazine, ultimul fiind inaugurat în mallul Coresi Shopping Resort din Brașov.

Cum au evoluat francizele în 2015

La trei ani și jumătate de la lansare, rețeaua La Doi Pași –franciza pentru comerțul de proximitate operată de grupul german Metro – a intrat într-o nouă etapă de dezvoltare în toamna lui 2015. Noul concept vine să revitalizeze rețeaua de magazine, în contextul în care La Doi Pași a cunoscut o reducere a numărului de magazine cu circa 130 de unități în cursul anului 2015, ajungând la aproximativ 440 de magazine în toată țara.

Cu o nouă identitate de brand, noul concept La Doi Pași aduce schimbări atât în amenajarea magazinului, cât și în sortimentație și condițiile contractuale pentru francizați. Modificările au presupus alocarea unor spații mai generoase pentru legume, fructe și produse congelate, precum și apariția unor raioane noi precum cel de panificație caldă.

Până la sfârșitul anului trecut fuseseră remodelate zece magazine-ambasador în zona urbană, urmând ca ulterior să fie gândit un proiect-pilot și pentru zona rurală.

Cu mai puține magazine au încheiat anul și rețelele de franciză Express și Contact ale Carrefour, retailerul francez înghețând planurile de extindere al acestor formate în cursul anului trecut. În aceste condiții, numărul de magazine Express a scăzut de la 46 de unități la finele lui 2014 la 43 la sfârșitul anului trecut, în vreme ce rețeaua Contact, gândită pentru comerțul din mediul rural, a crescut de la opt la zece magazine.

Sunt însă șanse mari ca numărul de magazine să crească în 2016. De exemplu, rețeaua Pronto din București, cel mai important francizat al Carrefour, are mai multe locații pregătite pentru expansiune, așteptând doar să primească undă verde de la Carrefour.

CBA Nord-Vest, singura franciză din comerțul alimentar deținută de antreprenori locali, a anunțat planuri de extindere pentru 2016. Rețeaua numără în prezent 140 de magazine CBA și peste 70 de unități Privat, având în plan afilierea a peste 100 de magazine CBA și circa 80 de magazine Privat în următorii ani, în special în județele Bihor, Cluj, Mureș și Sibiu.

După inaugurarea unui magazin cash&carry în Arad anul trecut, CBA intenționează să mai deschidă o unitate de acest tip în 2016, la Oradea.

2022, anul „remodelării” comerțului modern
2022, anul „remodelării” comerțului modern
Dacă sintetizăm în câteva cuvinte 2022 pentru retailul modern, acestea sunt continuarea trendului de expansiune, dar și o atenție tot mai mare...
Peste 30 de magazine noi puse pe harta retailului local în luna aprilie
Peste 30 de magazine noi puse pe harta retailului local în luna aprilie
Expansiunea a rămas pe lista de priorități a jucătorilor internaționali prezenți pe piața din România, astfel că în luna aprilie au fost...