Cheese&More by Henri Willig, conceptul care scoate ce e mai bun din brânză

Când spui brânză te gândești natural la Olanda. La fel se întâmplă și când spui inovație. Olandezii stau la fel de bine la ambele capitole. Cel care a reușit însă să îmbine desăvârșit cele două cuvinte, într-un concept de magazin creat ca o incursiune senzorială într-un paradis al brânzeturilor, este Henri Willig, fondatorul unui business recunoscut acum la nivel internațional, cu vânzari de 55 milioane de euro.

Când ajungi în Olanda, iar Amsterdam este pe lista de opriri, nu ai cum să ratezi o vizită într-un magazin Henri Willig, nume sinonim cu excelența în materie de brânzeturi. Reputația acestui brand a fost clădită în peste 40 de ani și înglobează pe lângă cele două unități de producție, zeci de sortimente de brânzeturi pe care le poți achiziționa în cele peste 20 de magazine localizate în Amsterdam și împrejurimi.

Cum a pornit totul? Din ambiția tânărului Henri Willig de a-și depăși statutul de simplu fermier. Părinții săi dețineau o fermă de vaci și, pentru că era singurul fiu într-o familie cu cinci copii, a fost nevoit să urmeze o școală cu profil agricol. În 1974, Henri și soția sa, Riet, au preluat afacerea de familie și au cochetat cu ideea de a produce efectiv brânzeturi. În acest demers, l-a ajutat un curs de specializare, iar pasiunea sa nu a rămas neobservată: ferma unde erau produse brânzeturile a devenit rapid cunoscută în rândul turiștilor străini.
Astfel, ce a început ca o provocare pentru tânărul Henri Willig s-a transformat într-o afacere profitabilă și o atracție turistică de top. Din cele 5.500 de tone de brânzeturi produse în fabricile Henri Willig o parte ajunge în prezent în peste 30 de țări, dar produsele pot fi degustate și achiziționate direct din magazinele specializate care poartă același nume. Anual, milioane de vizitatori trec pragul magazinelor și fermelor sale.

ABC-ul unei industrii de miliarde de euro

Cu o suprafață de 34.000 km2, dintre care doar 60% este reprezentată de teren agricol, Olanda se bucură însă de 1,2 milioane de hectare de pășuni. Cu un efectiv ce depășește 1,6 milioane de vaci de lapte și o producție impresionantă de 13,5 miliarde de kilograme de lapte (în 2015), industria lactatelor este unul din pilonii care susțin economia olandeză. Mai mult, această țară a exportat brânzeturi și produse din lapte cu o valoare de peste șase miliarde de euro.

Chiar dacă brânza a reprezentat de-a lungul timpului o mină de aur pentru exporturile Olandei, țară care este și cel mai mare exportator de brânză din lume și care se bucură de o industrie a lactatelor care generează afaceri de peste șapte miliarde de euro anual, în centrul Amsterdamului nu exista niciun magazin care să vândă acest tip de produse. Astfel, soții Willig au profitat de acest context și au deschis prima locație, un mic boutique de brânzeturi, în 1974. La momentul actual, rețeaua numără 20 de magazine amplasate în centrul Amsterdamului și împrejurimi, inclusiv o rețea de outlet-uri sub brandul Cheese & More by Henri Willig. Un business de familie, condus în prezent de Wiebe Willig, fiul fondatorului.

Chiar dacă generațiile se schimbă, filosofia brandului a rămas neschimbată. ,,Am crescut foarte mult de-a lungul timpului, însă rămânem fideli aceluiași crez - suntem o marcă foarte personală și onestă. Lanțul de producție rămâne unul scurt, brânzeturile noastre vin de la țară direct la client”, povestește Wiebe Willig.

El este cel care urmărește în detaliu întregul traseu pe care brânzeturile îl parcurg din ferma și până ajung pe rafturile magazinelor. ,,Întregul proces este la noi. Noi deținem fiecare cisternă care colectează laptele și avem circa 60 de furnizori olandezi de lapte cu care colaborăm și pe care îi selectăm cu atenție. Numai așa ne putem asigura de păstrarea calității”, punctează fiul fondatorului. O mișcare contra curentului, într-o perioadă în care procesul de fabricație este, de cele mai multe ori, unul la scară industrială, depersonalizat. Strategia prinde însă la public. Dovadă stau și cifrele: spre exemplu, compania a încheiat anul trecut cu afaceri de 55 de milioane de euro, 90% din vânzări fiind susținute de export, după cum a detaliat pentru Progresiv Wiebe Willig.

Cheese & More, o experiență de cumpărături completă

În fiecare an, cei peste un milion de clienți care trec pragul acestor magazine sunt întâmpinați cu cel puțin șase arome noi, create de fiul fondatorului și echipa sa. Unele dintre acestea sunt înlocuite, însă dacă se dovedesc populare sunt păstrate în portofoliul permanent. Un exemplu este brânza maturată de capră, cu care compania a câștigat multiple premii la concursurile internaționale.

În magazine poți găsi, pe lângă brânzeturi, tot felul de ustensile specifice degustării sau produse complementare precum vinuri atent selecționate, snackuri sau sortimente de muștar. Toate pot fi degustate de către clienți înainte de a fi achiziționate.
Mai mult, în cadrul acestor magazine sunt organizate workshop-uri de o zi, în cadrul cărora clienții află informații despre procesul de producție al brânzeturilor, pot degusta din sortimentele expuse alături de un vin ales. Totul, în încercarea de a-i oferi clientului o perspectivă cât mai amplă asupra modului în care funcționează un astfel de business. „Vrem ca oamenii să devină parte a procesului de producție a brânzeturilor, astfel încât cumpărăturile în magazinele noastre să fie mai mult decât o simplă vizită”, sumarizează Wiebe Willig.

Anca d’Arfeuille, Carrefour: Consumatorul român a pornit într-o călătorie de explorare a noi gusturi și texturi
Anca d’Arfeuille, Carrefour: Consumatorul român a pornit într-o călătorie de explorare a noi gusturi și texturi
O categorie cu penetrare mare, lactatele ocupă una dintre cele mai importante poziții pentru Carrefour România, în materie de cerere și...
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
Businessul Artesana, într-o nouă etapă de dezvoltare
După finalizarea investiției de șapte milioane euro într-o nouă unitate de producție, Artesana face trecerea spre o nouă etapă de dezvoltare,...
Carrefour România lansează Poftim Brânza Românească, o nouă inițiativă de susținere a producătorilor locali
Carrefour România lansează Poftim Brânza Românească, o nouă inițiativă de susținere a producătorilor locali
Carrefour lansează Poftim Brânza Românească, un nou program care sprijină producătorii locali. Inițiativa, lansată încă din luna aprilie...
Brânzeturile, o piață sub semnul transformării
Brânzeturile, o piață sub semnul transformării
După o creștere volatilă în 2020, generată de impactul pandemiei, piața de brânzeturi și-a continuat trendul ascendent în ciuda faptului că...