Amis de la Fête, locul în care specialitățile de brânză sunt la ele acasă
Cu o selecție de peste 120 de brânzeturi de specialitate, un decor minimalist în care brânza este personajul principal și cu degustări gratuite pentru pasionații de delicatese, Amis de la Fête este conceptul ideal pentru cei care vor să călătorească în culturile culinare din Franța și alte țări europene. Fromageria, care a pornit de la un simplu foodtruck, înseamnă astăzi un business profitabil, cu vânzări de 300.000 de euro, în creștere de la an la an.
Amis de la Fête a prins viață în 2019, din dragoste pentru momentele conviviale acompaniate de brânzeturi și vinuri bune, după cum povestește Oana Moșanu, digital marketer la bază. Împreună cu Aurelien Marie, jumătatea franțuzească a brandului și inginer aeronautic ca formare profesională, Oana s-a gândit să aducă pe plan local, în preajma sărbătorilor de iarnă, „un pic de Franța”, cu ajutorul brânzei raclette. Cei doi fondatori ai fromageriei sunt și parteneri în viața reală; iar dacă Oana lucrează în continuare într-o multinațională, în prezent Aurelien este „fromager” full time.
Inițial, cei doi s-au concentrat pe o experiență Raclette et Vin, activând în cadrul festivalurilor și evenimentelor private cu un foodtruck. Odată cu pandemia, planurile au fost date peste cap. „A fost un punct de cotitură pentru noi, iar Aurelian a decis la momentul respectiv să se concentreze 100% asupra businessului. Ceea ce a și făcut, iar mica noastră afacere a intrat într-o nouă etapă”, explică Oana Moșanu.
Cei doi fromageri s-au orientat către mediul online și au încercat să livreze brânza raclette prin intermediul platformelor de delivery, însă vorbind de un produs care trebuie servit cald, care propune o anumită experiență, la clientul final nu ajungea întocmai ce trebuia. S-au reorientat către o locație fixă și, pentru o perioadă, și-au „parcat” foodtruck-ul în zona Barbu Văcărescu. Au mai urmat câteva colaborări, precum cea cu Hotelul Caro pentru patinoarul de iarnă sau cu Carrefour Dorobanți, până ca cei doi să se recalibreze și să se stabilească în Piața Amzei din Capitală, cu un magazin specializat, în februarie 2022. Investiția inițială în ceea ce avea să devină o adevărată fromagerie, cu peste 120 de tipuri de brânzeturi, s-a ridicat la 35.000 de euro, urmând ca în 2022, odată cu deschiderea locației fizice, suma totală să ajungă la aproximativ 60.000 de euro.
Zilnic, zeci de clienți trec pragul magazinului Amis de la Fête, care expune, în doar 26 de metri pătrați, brânzenturi precum Comté, Brie, Cheddar, Gouda, Gorgonzola, Gruyère, Langres, Manchego, Pecorino, Provolone, Roquefort, Saint-Marcellin, Stilton, Fontina și multe altele. Traficul bun se datorează și dinamicii zonei, cu vecini precum M60, Hushimo, Ototo sau Pain Plaisir. Însă tocmai pentru că vorbim de un spațiu mic, antreprenorii se concentrează pe a-l face cât mai atractiv și pun în geam roți de cașcaval, raclette sau decorațiuni specifice. În interior, pereții au un design pe bază de microciment, tocmai pentru a nu distrage atenția clienților de la elementul principal – brânza.
Vezi și: Specialitățile de brânză, categoria unde educația și bugetul disponibil dictează performanța
Amis de la Fête, gamă cu peste 100 de brânzeturi
Dacă în primul an de funcționare al fromageriei portofoliul avea un număr limitat de brânzeturi, în jur de 50, cele mai populare fiind listate și în mediul online, în prezent, în cadrul Amis de la Fête există peste 120 de tipuri de brânză, în funcție de sezon. De-a lungul timpului au fost adăugați noi piloni de servicii, precum Chesee Bars sau Raclette Bars pentru evenimentele corporate. Mai mult, în 2023 a avut loc o extindere a sortimentației către zona de „épicerie” fine și au fost listate delicatese precum foie gras, sardine, terine, muștar de Dijon, astfel că fromageria deține în total 300 de SKU-uri, incluzând și vinurile. Brânzeturile provin majoritar din Franța, dar și-au făcut loc la raft și sortimente din Italia, Elveția, Spania, Belgia și UK.
De altfel, consumatorii care trec pragul magazinului sunt persoane care călătoresc mult și care sunt familiarizate cu specialitățile din alte țări, „curioase și iubitoare de brânzeturi”, după cum îi caracterizează Oana Moșanu. De multe ori, chiar ei întreabă sau recomandă un anumit tip de produs, astfel că extinderea sortimentației se întâmplă ținând cont de feedbackul acestora. Iar când vine vorba despre cele mai populare produse, brânza Comté este cap de afiș, cu cinci tipuri de niveluri de maturare, de la șase la 30 de luni, dar și binecunoscuta Brie de Meaux are lipici la publicul român. Este urmată de Camembert.
Totuși, mulți dintre clienți sunt dispuși să experimenteze noi produse, iar modul în care fondatorii își provoacă clientela este prin forme și texturi. „Avem un tip de brânză în formă de scoică, Le Compostelle, de exemplu. Mai avem un produs sezonier, din brânză de capră, în formă de sân – Sein de Nounou. Tot inedită este și Coeur de Neufchâtel, o brânză din lapte de vacă în formă de inimă. Oamenii din România caută din ce în ce mai mult o experiență atunci când e vorba de mâncare. De asemenea, prin degustările gratuite pe care le punem la dispoziție în cadrul fromageriei, oferim posibilitatea ca fiecare persoană care ne trece pragul să își formeze propria opinie cu privire la tipul de lapte, textură sau gustul pe care îl preferă la o brânză”, explică Oana.
În medie, clienții cumpără două-trei produse din fromagerie. Veniturile acestora sunt de la mediu spre premium, drept dovadă și valoarea bonului mediu, care este, în cadrul Amis de la Fête, de aproximativ 130 de lei. Despre cât de educată este piața locală în ceea ce privește consumul și achiziția de brânzeturi de specialitate, Oana spune că vede un progres în cei cinci ani de activitate, precum și o dorință a românilor de a învăța despre noi tipuri de brânză. Lucru confirmat și de cifra de afaceri a fromageriei, în creștere de la un an la altul. Cumulat, magazinul din Amzei, cel online și evenimentele au generat în 2023 vânzări de 300.000 de euro, în creștere cu 30% față de anul anterior, cu o rată de profitabilitate de 15%.
„Este primul an în care putem spune că suntem în regulă și avem sentimentul că am reușit. Nu a fost deloc ușor și cine zice că e ușor să faci afaceri nu știe despre ce vorbește. Am reușit să avem un business de succes, să vedem rezultatele după atâtea investiții și suntem într-un punct bun. Cât despre presiunea inflației asupra bugetului de cumpărături, nu pot să spun că am simțit-o, din contră, observăm o creștere a bugetului pentru brânzeturi”, explică Oana.
Despre cum văd în continuare piața de brânzeturi de specialitate, cei doi antreprenori observă indici de creștere și un potențial fantastic în zona B2B, tot mai multe baruri și restaurante dorind să includă în meniul lor produse de specialitate. De altfel, pe acest interes mizează și fondatorii Amis de la Fête, care țintesc o creștere a cifrei de afaceri de 40% anul acesta. Motoarele de creștere ar fi extinderea portofoliului de brânzeturi și mărirea echipei pentru zona de evenimente. Însă planul Oanei și al lui Aurelian pentru anul acesta prevede predarea fromageriei din Piața Amzei către un partener sau asociat care să se ocupe în continuare de creșterea afacerii. „În momentul de față, lucrăm la un nou concept de business, despre care nu pot dezvălui prea multe acum. Considerăm că brandul Amis de la Fête a ajuns la un nivel de maturitate, rentabilitate și posibilitate de scalare grozavă și suntem deschiși să dăm mai departe conceptul unui pasionat de brânzeturi, tocmai pentru a ne concentra pe noul business plan pe care îl avem în curs pentru anul acesta”, încheie Oana Moșanu.