Care este nivelul dotărilor în magazinele independente

Gradul de dotare cu echipamente și soluții de plată al magazinelor din retailul independent situate în mediul urban este unul ridicat, în schimb serviciile complementare sunt destul de slab dezvoltate. Cel mai acut se resimte în aceste magazine lipsa echipamentelor asociate produselor gata-preparate, sortiment prezent aproape în toate unitățile marilor rețele din comerțul modern, indiferent de suprafață.   86% dintre magazinele independente nu au în sortiment nici mâncăruri gata-preparate, nici semipreparate, arată un studiu realizat pe teren de FieldStar.

Agenția de servicii de BTL FieldStar a realizat, în exclusivitate pentru Progresiv, o cercetare în comerțul independent care și-a propus să analizeze gradul de dotare al magazinelor autohtone – atât cele tradiționale, cât și supermarketurile rețelelor locale.

Studiul s-a derulat în perioada 2-31 iulie 2015 și a monitorizat un număr total de 431 de magazine din comerțul indepedent localizate în zonele urbane din 30 de județe ale țării. Analiza a urmărit atât gradul de penetrare al dotărilor de bază – precum aer condiționat, vitrine frigorifice –, cât și incidența serviciilor complementare, precum plata facturilor sau automatele de cafea.

Cea mai mare parte a magazinelor din comerțul tradițional din mediul urban, respectiv 77%, dețin aparate de aer condiționat sau sisteme de ventilație. Un procent de 81% din unitățile comerciale independente din mediul urban dețin cel puțin o facilitate de plată (fie plată cu cardul, fie serviciu de plată facturi, fie încărcare electronică a cartelelor telefonice).

Nu mai puțin de 17% dintre magazine au disponibile toate cele trei servicii enumerate anterior. Analizând în detaliu facilitățile de plată întâlnite în magazine, se poate concluziona faptul că încărcarea electronică a cartelelor este cea mai răspândită, fiind disponibilă în 6 din 10 unități vizitate.

Cântarele, nelipsite din magazine

Dintre echipamentele utilizate de retailerii independenți, cele mai des întâlnite sunt cântarele, aflate în dotare în 83% dintre magazinele din mediul urban vizitate de FieldStar. La rândul său, feliatorul de mezeluri este prezent în 42% dintre unitățile comerciale din mediul urban, iar râșnițele de cafea și coșurile pentru cumpărături sunt prezente în 28% dintre cazuri.

Mult mai puțin întâlnite în dotările magazinelor independente din mediul urban au fost cărucioarele pentru cumpărături (10%), cuptoarele cu microunde utilizate pentru încălzirea sandvișurilor (6%), feliatoarele de pâine (2%) sau rotisoarele (2%). De altfel, lipsa acestor ultime trei dotări indică importața redusă pe care comercianții independenți o acordă sortimentului de semipreparate și produse ready-meal (gata preparate).

Doar 14% dintre magazinele vizitate în cadrul cercetării de piață FieldStar au în ofertă aceste tipuri de produse, lucru ce reprezintă un dezavantaj pentru retailerul independent în fața rețelelor mari de magazine. Cu atât mai mult cu cât vorbim despre magazine situate în mediul urban, unde consumatorii tind să scurteze tot mai mult timpul petrecut la cumpărături sau pentru prepararea acasă a mâncărurilor. În schimb, în 76% dintre magazinele independente vizitate s-au regăsit în sortimentație produse vrac.

Doar în jumătate dintre cazuri erau instalate recipiente speciale pentru vracuri, în restul magazinelor aceste produse fiind plasate pe rafturi în ambalajele lor originale.

Brandurile cu cea mai bună vizibilitate în comerțul independent

Producătorii de bere, de băuturi răcoritoare sau de lactate și brânzeturi au realizat de-a lungul anilor investiții consistente în dotarea cu vitrine frigorifice branduite a magazinelor din comerțul tradițional, venind astfel în sprijinul micilor retaileri și, în același timp, asigurându-și o vizibilitate mai mare în aceste magazine.

Cea mai bună penetrare în retailul independent a fost obținută de producătorul de bere Ursus Breweries și de îmbuteliatorul de băuturi răcoritoare Coca-Cola, ale căror vitrine branduite au fost găsite în 66%, respectiv 59% dintre unitățile comerciale monitorizate de FieldStar pentru analiza curentă. Totodată, în 43%, respectiv 34% dintre locații au fost găsite vitrinele producătorilor de bere Heineken și Bergenbier, iar în 29%, vitrinele producătorului de băuturi răcoritoare PepsiCo.

Vitrinele frigorifice branduite de către producătorul de apă Dorna (Coca-Cola HBC) au fost identificate în unu din cinci magazine monitorizate, iar cele Romaqua Grup SA (producătorul Borsec și Albacher) au fost găsite în 6% din cele 431 de unități comerciale monitorizate de către agența FieldStar.

În afara producătorilor de bere și răcoritoare, cea mai notabilă prezență este consemnată de producătorul de iaurturi Danone – în 15% dintre magazinele vi­zitate, acesta avea propria vitrină de produse.

Din numărul total de vitrine frigorifice identificate în magazine, doar un sfert sunt nebranduite.

Majoritatea vitrinelor de frig din magazinele independente sunt cu autoservire. Procentul celor cu autoservire este mai mic în cazul vitrinelor cu lactate Danone, însă rămâne majoritar: 64% din vitrine sunt cu autoservire, restul sunt plasate după tejghea.

Numărul mediu de echipamente frigorifice din magazinele independente din mediul urban este de 4,23 de vitrine pe locație, numărul vitrinelor nebranduite fiind de 1,77 pe locație, iar cele branduite de 4,13 pe locație.

Toate lăzile de înghețată sunt branduite

În cazul lăzilor frigorifice de înghețată, în magazinele din comerțul independent există doar echipamente branduite. Astfel, lăzile de înghețată Algida (brand deținut de Unilever) au fost găsite în 38% dintre locații, cele ale producătorului local Betty Ice în 23% dintre magazine, iar cele Nestlé în 20% dintre unitățile monitorizate. Prezențe notabile au și producătorul Alpin 57 Lux din Alba și Corso – brand deținut de Macromex –, regăsite în 10% dintre locații.

Majoritatea lăzilor frigorifice cu înghețată sunt poziționate în zonele cu autoservire. Mărcile cu cea mai mare pondere în zona de autoservire sunt Napoca (91% autoservire) și Mars – brand distribuit de Macromex, cu un procentaj de 85% dintre lăzi în zona de autoservire. De cealaltă parte, lăzile frigorifice ale Algida se regăsesc într-o proporție de doar 71% în zona de autoservire.

Un procent destul de ridicat (de 69%) dintre magazinele care au în sortimentație produse congelate comercializează în vitrinele frigorifice și alte produse, pe lângă înghețată. Dintre acestea, 16% au fost găsite în lăzile de înghețată, restul fiind dispuse la raft în echipamente de frig speciale pentru produsele congelate.

Nescafé are cele mai multe automate de cafea

Aparatele automate de cafea sunt un element important care generează trafic în magazinele din comerțul tradițional, mai ales dacă acestea sunt situate în zone cu vad bun. Cea mai mare penetrare o are Nescafé, 17% dintre magazinele monitorizate având un astfel de automat de cafea. Urmează Doncafé și Tchibo, prezente în 10% dintre locații (procentaj individual) și Dallmayr în 6% dintre unități.

Lavazza are o acoperire de doar 4% în magazinele din retailul independent. Din numărul total de automate de cafea plasate în magazinele independente, aproape o treime sunt branduite Nescafé, iar 17% sunt Doncafé, un procent identic fiind înregistrat în dreptul Tchibo.

RetailZoom lansează raportarea Total România, ce include toate canalele de retail
RetailZoom lansează raportarea Total România, ce include toate canalele de retail
RetailZoom lansează raportarea Total România, ce include toate canalele de retail: comerț modern și tradițional, aducând o perspectivă...
Rețeaua Magazine Diana continuă investițiile în rural
Rețeaua Magazine Diana continuă investițiile în rural
Rețeaua Magazine Diana continuă investițiile în extinderea rețelei de magazine și deschide o nouă locație în mediul rural. Deschis în...