Adolescent, tânăr, familist cu sau fără copii... cum arată cumpărătorul român

Cele mai multe dintre familiile cu copii își fac cumpărăturile săptămânale din piețe, majoritatea tinerilor merg în supermarketuri, iar cei mai mulți dintre adolescenți, dar și cele mai multe dintre familiile care nu au sau nu mai locuiesc cu copiii optează în special pentru magazinele mici de proximitate, arată un studiu realizat de către agenția de media Starcom Media Vest Group. Adolescent, tânăr, familist cu sau fără copii... cum arată cumpărătorul român

Deși în alte cercetări, canalul de distribuție reprezentat de piață și de standurile stradale a scăzut în importanță, studiul Starcom arată că 57% din familiile cu copii și 56% dintre cele care nu mai locuiesc cu aceștia merg săptămânal la piață, față de numai 43% dintre tineri și 23% dintre adolescenți.

Hypermarketurile sunt preferate în special de tineri, 33% dintre aceștia mergând săptămânal aici la cumpărături. La polul opus, doar 23% dintre adolescenți cumpără cel puțin o dată pe săptămână din hypermarket.

Mai populare pentru cumpărăturile săptămânale sunt supermarketurile, 44% dintre tineri și 43% dintre familiile cu copii alegând să facă shopping în acest tip de magazine. Totodată, 41% din adolescenți, dar și 40% dintre cei care nu mai locuiesc alături de copiii lor optează pentru a-și face cumpărturile în astfel de unități.

Un canal foarte important, îl reprezintă magazinele mici de proximitate, unde își fac cumpărăturile săptămânal 70% dintre adolescenți și 66% dintre familiile care nu mai locuiesc cu copiii. Una din explicații este faptul că aceste categorii fie nu pot, fie nu doresc să folosească mașina pentru a-și face cumpărăturile. Interesant este că acest canal de vânzare nu apare în lista de preferințe în cazul familiilor cu copii și a tinerilor.

Invers proporțională cu vârsta cumpărătorului este importanța canalului de vânzare reprezentat de site-urile românești, de unde își fac cumpărăturile 11% dintre adolescenți și 7% dintre tineri. Doar 3% dintre familiile de copii preferă acest canal.

Kaufland și Lild, rețelele preferate pentru cumpărături

Pentru fiecare categorie de cumpărători, Starcom a arătat care sunt primele trei rețele în funcție de popularitate pentru hypermarketuri și supermarketuri, unde au fost încadrate și rețelele de discount.

Cele mai populare hypermarketuri sunt - în aceeași ordine pentru toate categoriile de consumatori – Kaufland, Carrefour și Auchan. Chiar dacă Auchan operează mai multe hypermarketuri decât Carrefour, studiul arată că acestea din urmă au o acoperire mai bună la nivelul României.

Cei care își fac cel mai des cumpărăturile săptămânale în Kaufland sunt tinerii (79%). Tot ei merg cel mai des și în Carrefour (59%), iar în rețeaua Auchan merg la shopping, atât 45% dintre tineri cât și dintre adolescenți.

Pe segmentul supermarket, așa cum a fost gândit în cercetarea Starcom, cele mai populare sunt rețelele Lidl și Penny Market. Adolescenții își fac cel mai des cumpărăturile în Lidl (69%), tot ei fiind cei care își fac cumpărăturile cel mai des și în rețeaua Penny (46%)

Pe poziția a treia se situează Billa, în cazul tinerilor și familiilor cu copii și Profi în cazul adolescențior și familiilor care locuiesc fără copii.

Studiul Starcom a împărțit populația în patru categorii mari, în funcție de situația familială (familii cu copii – persoane cu vârste între 18 și 45 de ani, cu copii până în 14 ani; tineri – persoane tinere, cu vârste între 18 și 35 de ani; adolescenți – cu vârstă între 15 și 17 ani care încă merg la școală; familii  - persoane care nu au sau nu locuiesc cu copiii în gospodărie, cu vârste în general de peste 45 de ani) și a urmărit, pe lângă obiceiurile de cumpărare, date despre tendințele în consum, utilizarea tehnologiei și a internetului, preferințe legate de branduri și entertainemnt.

Piața FMCG, față în față cu mecanismele de apărare contra inflației
Piața FMCG, față în față cu mecanismele de apărare contra inflației
După patru ani în care cumpărătorii au fost nevoiți să facă față unor provocări multiple și să dezvolte strategii pentru a economisi, în...
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
Retailul modern, într-un maraton constant în ultimii 25 de ani
De la câteva rețele de retail modern în 1999, IKA a ajuns în prezent la borna 4.750. Chiar dacă industria a făcut în mod constant slalom...
Șapte din zece români cred că 2024 va fi un an mai greu decât 2023
Șapte din zece români cred că 2024 va fi un an mai greu decât 2023
Doar trei din zece români sunt optimiști și cred că îi așteaptă o viață mai bună în acest an, arată datele celui mai nou studiu realizat...
eMAG: Cum cumpără familiile din România
eMAG: Cum cumpără familiile din România
În contextul în care opt din zece clienți eMAG locuiesc cu un partener, iar jumătate dintre aceștia au și un copil, eMAG a explorat dinamica...