2015, un an profitabil care le-a adus marilor rețele un plus de 2 mld. euro
Datele din bilanțurile companiilor pe 2015, publicate la începutul lui iunie de Ministerul de Finanțe, arată că marile rețele internaționale de magazine au avut un an bun în România. Acestea au atras din piață cu două miliarde de euro mai mult față de 2014, perioadă în care au înregistrat o rată medie de creștere a profitului net de peste 130%.
Ca și comparație, suma cu care și-au majorat vânzările marile lanțuri IKA - ce vine nu atât din creșterea consumului pe piață, cât mai ales din închiderea unor magazine alimentare tradiționale – echivalează cu rulajele anuale a circa 2000 de mini-marketuri de cartier cu trafic bun de clienți. Astfel, aceste rezultate pot fi interpretate ca o reconfirmare a trendului de concentrare a pieței FMCG în mâinile câtorva lanțuri de magazine.
Cele 13 rețele de magazine incluse în analiză (vezi Tabel 1) au realizat, cumulat, afaceri de aproape 10 miliarde de euro pe piața locală, în 2015.
Marii câștigători sunt Lidl, Profi și Mega Image. Lidl a devansat Metro Cash & Carry în topul celor mai mari mari retaileri FMCG, accesând poziția a treia în clasament, după un avans de 21% al cifrei de afaceri. Mai mult, rețeaua germană de discount aproape și-a triplat profitul net în perioada analizată.
Citește și:
- Pentru prima dată de la intrarea pe piață, Lidl raportează rezultatele financiare
- GfK: Retailul modern românesc atinge un nou record, de 60% cotă de piață valorică
- Billa România și-a dublat profitul înainte de vânzarea către Carrefour
La rândul lor, Profi și Mega Image au rămas vârfurile de lance ale segmentului de supermarketuri datorită expansiunii. Profi, cu un avans de 38% al cifrei de afaceri (cea mai mare rată de creștere din IKA, exceptând Supeco, lansat în toamna lui 2014), și-a dublat profitul față de 2014. Businessul Mega Image, incluzând rețeaua Shop&Go, a avut o creștere de 26% și un plus la profit de 85% în aceeași perioadă.
În acest context, singurele rețele care au rămas pe pierdere sunt Cora - care anul trecut a închis un hypermarket - și Supeco, rețea aflată în cel de-al doilea an operațional în România.
Citiți o analiză detaliată pe baza rezultatelor anunțate de companii pe 2015 în ediția de iunie a revistei Progresiv.