GfK: Discounterii au devenit principalul canal de achiziții al gospodăriilor din România
Primul trimestru al anului 2023 a marcat o premieră în istoria comerțului modern din România: discounterii au devansat pentru prima dată hypermarketurile și au devenit astfel cel mai important canal de achiziții de bunuri de larg consum pentru gospodării, cu o cotă valorică de aproape 28% - conform datelor GfK Consumer Panel.
Atât Lidl – cel mai mare jucător din comerțul FMCG local – cât și Penny și Supeco (deținut de Carrefour) au susținut creșterea cu peste 20% a canalului de discount în Q1, comparativ cu primele trei luni din 2022.
De partea cealaltă, hipermarketurile au rămas la o cotă de piață de circa 26%, nivel similar celui atins în primul trimestru al anului trecut. Comerțul tradițional continuă să piardă teren în Romania, reprezentând acum mai puțin de un sfert din totalul achizițiilor de bunuri de larg consum ale gospodăriilor, mai arată datele GfK Consumer Panel.
”Dinamica accelerată a discounterilor vine pe fondul expansiunii acestora atât în orașele mici, cu mai puțin de 50 de mii de locuitori, unde au trecut pragul de 35% cotă de piață, cât și în urbanul mare (peste 150.000 de locuitori) și București & Ilfov - unde hipermarketurile și supermarketurile pierd teren. În plus, contextul inflaționist al ultimului an a făcut ca shopperii să migreze către alternative mai ieftine la produsele pe care obișnuiau să le cumpere. Există un fenomen de downtrading generalizat, la nivelul tuturor canalelor de achiziții ale gospodăriilor”, comentează Diana Scăunașu, Consumer Panel Director în cadrul GfK România.
În discounteri însă, downtrading-ul a fost mai puțin accentuat decât în restul canalelor de achiziții. “O dinamica interesantă, surprinsă chiar în interiorul canalului de discounteri, este creșterea brandurilor de producător cu același ritm ca și mărcile private ale acestor retaileri, în Q1 față de aceeași perioadă din 2022. Acest lucru arată că brandurile producătorilor devin mai importante pentru discounteri”, completează Diana Scăunașu.
Volumele FMCG achiziționate de gospodării pentru consumul casnic au avut un ușor declin (-2%) în primul trimestru față de primul trimestru al anului trecu, mai accentuat în supermarketuri și în comerțul tradițional. Valoric, piața FMCG a crescut cu 14% în perioada analizata, însă doar pe seama inflației (estimate de Eurostat la 22,8%, pentru bunurile alimentare).
GfK Consumer Panel este un studiu de tip continuu ce monitorizează comportamentul de cumpărare al familiilor din România pe baza unui eșantion reprezentativ la nivel național, format din 6000 de gospodării. Datele sunt colectate prin scanarea codurilor de bare ale produselor aduse acasă, indiferent de canalul de achiziție.