România, țara în care decalajul puterii de cumpărare se adâncește
În 2023, puterea de cumpărare medie pe cap de locuitor în Europa este de 17.688 euro, potrivit studiului „GfK Purchasing Power Europe 2023”. Cu toate acestea, există o diferență clară între cele 42 de țări. Liechtenstein, Elveţia şi Luxembourg au un venit net mai mare decât restul Europei, în timp ce puterea de cumpărare este cea mai mică în Belarus, Kosovo și Ucraina.
În ceea ce privește România, puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor în acest an este de 7.738 euro, ceea ce înseamnă că românii sunt cu 56% sub media europeană și coboară două locuri în top față de 2022, până pe locul 33, după Polonia și Ungaria. La nivel teritorial, deși nu au existat modificări în clasament în primele zece județe în acest an, se poate observa încă o dată că decalajul dintre regiunile cu putere de cumpărare slabă și puternică din România se adâncește.
Bucureștiul rămâne pe primul loc, cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 15.314 euro, ceea ce înseamnă că locuitorii capitalei au cu aproape 98% mai multă putere de cumpărare decât media națională și de 3,8 ori mai multă putere de cumpărare decât locuitorii județului Vaslui, care au cea mai mică putere de cumpărare disponibilă pentru cheltuielile și economiile lor. În cazul acestui județ, venitul net disponibil este de doar 4.010 Euro, ceea ce reprezintă aproape 52% din media națională.
Toate județele din top zece au o putere de cumpărare pe cap de locuitor peste medie. Județul Prahova, clasat pe locul zece, se apropie cel mai mult de media națională, cu un venit net disponibil de 7.836 euro pe cap de locuitor, dar este încă cu aproape 1,3% peste acesta. Toate celelalte 32 de județe, care constituie mai mult de trei sferturi din toate județele, sunt sub media națională.
Puterea de cumpărare în Europa
În total, europenii au în jur de 12,1 miliarde de euro la dispoziție pentru a cheltui în 2023 pentru hrană, servicii, energie, pensii private, asigurări, vacanță, mobilitate și cumpărături de bunuri de larg consum și de folosință îndelungată, potrivit studiului GfK. Această cifră corespunde unei puteri medii de cumpărare pe cap de locuitor de 17.688 euro pe an, ceea ce reprezintă o creștere de 5,8% comparativ cu anul trecut. Cu toate acestea, suma totală pe care consumatorii o au la dispoziție pentru cheltuieli și economii variază semnificativ de la o țară la alta și depinde și de evoluția prețurilor în 2023.
La fel ca în anii trecuți, Liechtenstein depășește cu mult valoarea puterii de cumpărare față de celelalte țări, având o sumă de 68.843 euro pe cap de locuitor, adică de aproape 3,9 ori mai mare decât media europeană. Elveția și Luxembourg se află pe locurile doi și trei. Elvețienii au 49.592 euro disponibili pentru cheltuieli pe cap de locuitor – de aproape 2,8 ori media puterii de cumpărare europeană – Luxemburghezii au un venit net de 40.931 euro pe cap de locuitor, ceea ce înseamnă mai mult de 2,3 față de media europeană.
Toate celelalte țări din top zece au, de asemenea, o putere de cumpărare pe cap de locuitor semnificativ peste medie – cu cel puțin 47% mai mare decât media europeană. În ceea ce privește Irlanda, după ce anul trecut abia a intrat în top 10, anul acesta a reușit să urce patru locuri până pe locul șase. Cu 26.882 Euro pe cap de locuitor, irlandezii sunt cu exact 52% peste media europeană.
Citește și Cum se raportează cumpărătorii români la preț în această perioadă
„Anul acesta, ţările europene au înregistrat din nou o creştere semnificativă a puterii de cumpărare de aproape 6% în medie, dar acest lucru încă nu poate compensa pentru rata încă ridicată a inflaţiei. Totuşi, puterea de cumpărare nu evoluează la fel în toate ţările. De exemplu, în timp ce Irlanda urcă patru locuri, Marea Britanie, ţară învecinată, coboară trei locuri. Şi în cadrul aceleiaşi ţări au fost fluctuaţii, ca de exemplu în Cehia, unde rata puterii de cumpărare a variat considerabil acest an, sau în Polonia sau Franţa, unde este o diferenţă şi mai mare între regiunile cu putere de cumpărare mică şi cele cu putere de cumpărare mare. Totuşi, un trend oarecum pozitiv poate fi observat printre toate cele 42 de ţări. Cu toate că diferenţele sunt încă foarte mari în ceea ce priveşte potenţialul cheltuielilor, cel puţin diferenţa dintre puterile de cumpărare e mai mica”, explică Tim Weber, expert în serviciile Geomarketing GfK.
Metodologie:
Studiul „GfK Purchasing Power Europe 2023” este disponibil pentru 42 de țări europene la niveluri regionale detaliate, cum ar fi municipalitățile și codurile poștale, împreună cu date despre locuitori și gospodării, precum și hărți digitale. Puterea de cumpărare este o măsură a venitului disponibil după deducerea impozitelor și a contribuțiilor caritabile și include, de asemenea, orice beneficii de stat primite. Studiul indică nivelurile puterii de cumpărare pe persoană, pe an în euro și ca indice. Puterea de cumpărare GfK se bazează pe venitul nominal disponibil al populației, ceea ce înseamnă că valorile nu sunt ajustate la inflație. Calculele se efectuează pe baza veniturilor și câștigurilor raportate, a statisticilor privind beneficiile guvernamentale, precum și a previziunilor economice furnizate de institutele economice, explică specialistul în GeoMarketing din GfK – an NIQ Company, Mirela Dogaru.
Consumatorii se bazează pe puterea lor generală de cumpărare pentru a acoperi cheltuielile legate de alimentație, trai, servicii, energie, pensii private și planuri de asigurări, precum și alte cheltuieli, cum ar fi vacanțele, mobilitatea și achizițiile consumatorilor.