Producătorii de carne luptă împotriva stragnării pieței

Piaţa de carne procesată din Europa a ajuns la punctul de saturație în ţările dezvoltate, înregistrând o valoare constantă a ratei anuale de creștere în perioada 2009-2014, potrivit datelor firmei de cercetare Euromonitor International. Producătorii de carne luptă împotriva stragnării pieței

În acest context, cun un grad ridicat de competitivitate şi plin de provocări, lansările de produse și inovațiile la nivel de ambalaj pentru ocazii specifice de consum ar putea juca un rol important în strategiile de creștere ale brandurilor. În special, carnea procesată refrigerată ar putea genera trafic de-a lungul zilei prin crearea unor noi ocazii de consum pentru diferite tipuri de consumatori în Europa.

De ce a încetinit creşterea pieţei de carne procesată în Europa?

Creșterea pieței de carne prelucrată a fost încetinită în Europa în ultimii cinci ani, acest fapt datorându-se atât avansului lent al economiei și populației, dar și unor factori specifici, precum scandalurile privind carnea de cal, gripa aviară, listeria, creșterea interesului pentru adoptarea unor diete bazate pe un consum redus de carne din cauza preocupărilor etice, legate de sănătate, precum și creșterea cotei mărcilor private. Toate acestea face dificlă creșterea marjelor de profit, motiv pentru care producătorii ar trebui să-și concentreze eforturile asupra inovării prin crearea unor ocazii specifice de consum dacă vor să-şi recupereze marjele pe termen lung.

Variantele la porții mici au scăpat piaţa de stagnare

Creșterea ocaziilor de consum, precum snackingul, cumulată cu interesul consumatorilor pentru alimente bogate în proteine, a adus beneficii segmentului de snackuri din carne. Un exemplu ar fi Jak Link´s, care a înregistrat o creștere medie de 12% între 2009 și 2014, depășind semnificativ creșterea pieței de carne procesată în Europa.

Producătorii europeni precum Bordeau Chesnel din Franța, au urmat tendințele privind  snackingul și au lansat produse precum ”minichorizos”, bucăți mici de chorizo cu conținut redus de grăsime. Aceste tendințe au influențat schimbări și pe segmentul de carne procesată congelată. Astfel, producătorul italian BoFrost a lansat în 2014 ”miniburgerii”, pregătiți pentru a fi serviți în 5 minute și prezentaţi ca un mod distractiv de a-i aduce pe copii în bucătărie să gătească.

De asemenea, așa cum feliile de șuncă de Parma se pot califica ca un aperitiv pentru cină sau prânz în Danemarca sau Norvegia, o piaţă dezvoltată pe segmentul produse tartinabile din carne sau pate, ca în Spania sau Franța, poate facilita introducerea unor branduri pe segmentul de gustări. Totodată, gustările la cuptor, precum burschetele Aufstrich de la Campofrio, pot reprezenta un avantaj competitiv pentru producători prin crearea unei alternative pentru cină, care ar putea fi atrăgătoare în special pentru consumatorii din Europa Centrală, cum ar fi Germania, Austria și Elveția.

Ambalaje şi inovaţii potrivite ocaziilor specifice de gătit

Producătorii de carne procesată pot adăuga valoare brandurilor lor prin adaptarea lor la ocazii specifice de gătit sau la ocazii de grill. Fleury Michon, liderul pieței de carne procesată în Franța, cu o cotă de piață de peste 10% în 2014, a profitat din plin de această tendință. Recent lansat, produsul Fleury Michon Cuburi de Pui, este uşor de gătit, oferindu-le consumatorilor cuburi de carne semi-preparate, ambalate într-un pachet cu dublă perforație pentru a fi mai ușor de desfăcut. Astfel de inovații au susținut succesul producătorului, făcându-l una dintre companiile cu cea mai rapidă dezvoltare din segmentul de carne refrigerată din Franța.

Lansările de produse pentru ocazii specifice ar putea fi combinate, de asemenea, cu inovațiile la nivel de gust. Hamburgerii refrigerați cu prosciutto sunt în creștere în Italia, retaileri precum Coop și Eurospin, dar și jucători lideri precum Rovagnati au lansând astfel de burgeri, în încercarea de a stabili un trend sănătos în categoria produselor pentru grătar.

Cu o pondere a mărcilor private de 40% în Europa în 2014, o cifră care a fost în creștere din 2008, este clar că producătorii de carne procesate trebuie să vină cu inovații creative pentru a rămâne competitivi. Ocaziile specifice de consum -  fie că este vorba despre mese sau gustări – permit acestora să se diferențieze de produsele private label și, totodată, pot stimula marjele în scădere în piețele mature.

Peter Mueller, Heidi Chocolat: Viteza de reacție a businessurilor va fi moneda succesului într-un nou an dificil
Peter Mueller, Heidi Chocolat: Viteza de reacție a businessurilor va fi moneda succesului într-un nou an dificil
Chiar dacă mediul de business a traversat deja trei ani plini de provocări, pietrele de încercare vor continua să apară și în 2024, consideră...
Roxana Manolescu, Caroli Foods Group: Investițiile, esențiale în perioade de criză
Roxana Manolescu, Caroli Foods Group: Investițiile, esențiale în perioade de criză
Pe o piață marcată de impredictibilitate, Caroli Foods Group, companie cu venituri anuale brute de peste o sută de milioane de euro, a mizat anul...
Consolidarea, un scenariu tot mai prezent într-o piață scindată precum cea a cărnii de pui
Consolidarea, un scenariu tot mai prezent într-o piață scindată precum cea a cărnii de pui
Cu un volum anual de 500.000 de tone, piața locală de carne de pui este dominată de companiile românești, 90% din volumele tranzacționate...
Eliza Calciu Șerban, PepsiCo România: Stabilitatea și credibilitatea mărcilor noastre fac diferența în momentul alegerii la raft
Eliza Calciu Șerban, PepsiCo România: Stabilitatea și credibilitatea mărcilor noastre fac diferența în momentul alegerii la raft
Intensificarea ocaziilor de consum, precum și nevoia de mici momente de plăcere sunt motoarele de creștere ale categoriei de snackuri sărate....