Prețul face diferența în categoria unt

Inflația anuală a coborât în luna iulie sub pragul de 10%, ajungând la 9,4%, în condiţiile în care preţurile la alimente sunt cu 16,2% peste nivelul din iulie 2022. La o privire detaliată, untul se află în topul celor mai mari scumpiri, cu un plus de 25% în luna iulie, comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Clasamentul este condus în continuare de zahăr (51%), cartofi (36%) și ouă (27%), potrivit datelor Institutului Național de Statistică. Prețul face diferența în categoria unt

În fața acestor creșteri de prețuri, consumatorii își ajustează obiceiurile de consum și strategiile pentru a-și gestiona eficient bugetul, fapt care se reflectă și în evoluția categoriei de unt. Astfel, volumele vândute în perioada iulie 2022 – iunie 2023 versus iulie 2021 – iunie 2022 la nivelul întregii piețe de retail alimentar (inclusiv discount) au scăzut cu 7,2%, în timp ce majorarea prețului la unt, de 34,6% în intervalul analizat, s-a reflectat în evoluția valorică (+25%), arată datele NielsenIQ. La o privire mai detaliată, cea mai mare contracție a volumelor comercializate poate fi observată în cazul minimarketurilor (-14,9%), pe fondul unei majorări accentuate a prețurilor la unt în acest format (+38,9%), respectiv în cadrul supermarketurilor (-11,6%), în cazul acestora majorarea de preț fiind de 38,4%.

Pe de altă parte, în cazul magazinelor de tip discount, contracția volumelor vândute a fost de doar 2,6%, în timp ce, valoric, vânzările au înregistrat cel mai mare salt în perioada menționată (+31,9%). Evoluția se datorează și popularității formatului de discount, pe fondul unei strategii mai avantajoase de preț. Corelat cu această tendință, private label își adjudecă o felie de 41,3% din categoria unt, atât din punctul de vedere al cotei volumice, respectiv 33,3% valoric. Spre comparație, cei mai importanți cinci jucători din categorie – Albalact, Arla Foods, Covalact, FrieslandCampina și Lactalis – dețin o cotă cumulată de 33,1% în volum și 42% în valoare.

Dacă analizăm performanța celor mai importante cinci branduri de unt comercializate – Albalact, Covalact, Lurpak, Napolact și President –, cota cumulată la nivel de volume rămâne neschimbată (33,1%), în timp ce, valoric, share-ul total este de 42%. Acest lucru denotă faptul că, deși prețul reprezintă un atribut important în categorie, la nivel emoțional, există un segment de consumatori care va alege în continuare, indiferent de contextul pe care îl traversează, brandurile cu care este familiarizat și pe care le-a achiziționat și în perioade de stabilitate.

Analiza face parte din suplimentul Progresiv Zoom Dairy Trends, apărut în luna octombrie, pe care îl poți răsfoi aici. Mai jos găsești analize detaliate despre alte categorii de lactate:

Piața FMCG, prinsă în vârtejul luptei cu inflația
Piața FMCG, prinsă în vârtejul luptei cu inflația
Deși un an al schimbărilor, 2023 a fost marcat de reducerea inflației, generând astfel o redresare a vânzărilor FMCG. Concret, vorbim despre un...
Lactatele acidofile, sub semnul scăderii
Lactatele acidofile, sub semnul scăderii
În condițiile în care consumul on the go aproape a revenit la normal, cererea pentru produsele acidofile nu a reușit totuși să țină pasul....
Downtradingul, „amenințarea” din umbră pentru categoriile telemea și cașcaval
Downtradingul, „amenințarea” din umbră pentru categoriile telemea și cașcaval
Cașcavalul și brânza telemea sunt două dintre produsele întâlnite în peste 80% din frigiderele din România. Chiar dacă se bucură de o...
Brânzeturile tartinabile, o piață unde brandurile nu lasă loc de creștere mărcilor private
Brânzeturile tartinabile, o piață unde brandurile nu lasă loc de creștere mărcilor private
Deși mărcile private câștigă tot mai mult teren în piața FMCG, mai ales în contextul inflaționist, în categoria de brânzeturi tartinabile...
Mezelurile, o categorie în care inflația pune frână fenomenului de premiumizare
Mezelurile, o categorie în care inflația pune frână fenomenului de premiumizare
Scădere în volum, orientare către formate și cantități mai mici, downtrading, nivel de loializare scăzut. Acestea sunt doar câteva dintre...
Tartinabilele, o piață cu evoluții diametral opuse
Tartinabilele, o piață cu evoluții diametral opuse
Sub impactul majorărilor de preț, producătorii și distribuitorii activi în categoria tartinabilelor mizează pe inovații și modificări de...