Smântâna, o categorie unde predomină mărcile private

Cu o pondere de 6,6% în termeni valorici din totalul pieței de produse lactate și brânzeturi, categoria smântână pare să fi rămas dinamică doar din perspectiva creșterilor de preț. Astfel, categoria a stagnat în volume, dar a crescut în termeni valorici într-un mod semnificativ, în perioada august 2022 – iulie 2023, față de intervalul similar al anului anterior, piața locală de smântână bifând o creștere de 31,5%, potrivit datelor de retail audit furnizate de Retail Zoom. Smântâna, o categorie unde predomină mărcile private

Când vine vorba despre segmentarea produselor în funcție de grăsime, categoria smântână este dominată de produsele cu 12% și 20% grăsime, atât în termeni valorici, cât și volumici. Dacă analizăm categoria în funcție de ambalaj, smântâna la găletușă și cea la pahar de plastic reprezintă aproape toată piața, însă evoluții pozitive bifează doar smântâna la pahar de plastic (+2,1% în volume și 34,3% în valoare), rezultate ce reflectă dinamica consumului din ultimul an: pe de o parte, reducerea cheltuielilor prin alegerea produselor în cantitate mai mică sau, pe de altă parte, achiziția produselor în gramaj cât mai mare pentru optimizarea costurilor. Astfel, cele mai achiziționate cantități de smântână, atât în termeni valorici, cât și volumici, sunt cele între 500 grame şi 1 kg, cele cu gramajul între 250 și 500 gr sau cele 100 și 250 gr. Cea mai semnificativă dinamică o au însă produsele de peste 1 kg (+37,8% în termeni valorici și 8,3% în termeni volumici), care însă reprezintă un segment restrâns din piață, cu un share de 7,2% din perspectiva volumelor tranzacționate.

Un aspect particular al categoriei smântână este faptul că mărcile private reprezintă aproximativ jumătate din totalul pieței. Astfel, volumele comercializate de smântână private label reprezintă 55,2% din totalul pieței, cei mai mari cinci producători de smântână realizând 35,7% din volumul de smântână tranzacționat în piață. Din perspectivă valorică, lucrurile se împart echitabil între branduri și mărci private (44,3% versus 43,7%), cele mai achiziționate mărci de smântână fiind Casa Bună, Covalact de Țară, Albalact, Müller, Napolact.

Piața FMCG, prinsă în vârtejul luptei cu inflația
Piața FMCG, prinsă în vârtejul luptei cu inflația
Deși un an al schimbărilor, 2023 a fost marcat de reducerea inflației, generând astfel o redresare a vânzărilor FMCG. Concret, vorbim despre un...
Prețul face diferența în categoria unt
Prețul face diferența în categoria unt
Inflația anuală a coborât în luna iulie sub pragul de 10%, ajungând la 9,4%, în condiţiile în care preţurile la alimente sunt cu 16,2% peste...
Lactatele acidofile, sub semnul scăderii
Lactatele acidofile, sub semnul scăderii
În condițiile în care consumul on the go aproape a revenit la normal, cererea pentru produsele acidofile nu a reușit totuși să țină pasul....
Brânzeturile tartinabile, o piață unde brandurile nu lasă loc de creștere mărcilor private
Brânzeturile tartinabile, o piață unde brandurile nu lasă loc de creștere mărcilor private
Deși mărcile private câștigă tot mai mult teren în piața FMCG, mai ales în contextul inflaționist, în categoria de brânzeturi tartinabile...
Anca Miron, Danone: Preocuparea pentru sănătate persistă, chiar și în contextul actual al presiunii financiare asupra gospodăriilor
Anca Miron, Danone: Preocuparea pentru sănătate persistă, chiar și în contextul actual al presiunii financiare asupra gospodăriilor
După o creștere de 34% în 2022, Danone România mizează în acest an pe diversitatea portofoliului, acesta reprezentând un atu real, în...
Mezelurile, o categorie în care inflația pune frână fenomenului de premiumizare
Mezelurile, o categorie în care inflația pune frână fenomenului de premiumizare
Scădere în volum, orientare către formate și cantități mai mici, downtrading, nivel de loializare scăzut. Acestea sunt doar câteva dintre...