Portretul populației Pareto: tendințe, valori și aspirații

Se spune că inflația nu îi afectează pe oamenii bogați, ci impactează comportamentul de consum al celor care erau deja atenți la preț în momentul în care făceau o achiziție. Doar că acei 20% dintre românii cu cele mai mari venituri generează 40% din totalul veniturilor și 60% din adoptarea de noi produse, arată un studiu AHA Moments realizat în colaborare cu The Engine. În aceste condiții, producătorii și comercianții sunt în situația în care trebuie să gândească strategii de fidelizare și pentru cei care nu au restricții financiare, și pentru cei al căror buget de cumpărături a fost afectat de inflație. Portretul populației Pareto: tendințe, valori și aspirații

Numiți „populația Pareto” de către fondatorii studiului, cei mai bogați 20% din români sunt cei care se diferențiază de populația generală prin faptul că au mai multe surse de venit, generând 40% din totalul veniturilor. Cei mai tineri dintre ei (25–34 de ani) sunt ghidați mai mult de spiritul antreprenorial, dorind să dețină controlul eforturilor lor și să reușească financiar, în timp ce segmentul matur se declară mai degrabă mulțumit de stabilitatea carierei, preferând chiar un angajator (în special cei de peste 45 de ani cu venituri personale mari) mai degrabă decât să fie antreprenori.

„Reprezentanții populației Pareto atribuie o importanță sporită veniturilor în comparație cu publicul general. Observăm o tendință ușor polarizantă, în ideea că acei oameni din segmentul Pareto cu veniturile cele mai mari sunt și cei care au înregistrat cea mai mare creștere a veniturilor în 2023, ceea ce se traduce printr-o creștere a inegalității. Privind din altă perspectivă, se observă o disparitate crescută a veniturilor între bărbați și femei”, explică Ana-Maria Badea, Client Service Manager AHA Moments.

Românii Pareto își gestionează veniturile cel mai adesea în cuplu. Șapte din zece țin evidența cheltuielilor și sunt mai organizați în modul în care își înregistrează cheltuielile recurgând la tehnologie, potrivit studiului realizat anual de AHA Moments în colaborare cu The Engine.

Totodată, trei sferturi din populația Pareto poate să economisească periodic și chiar cu 50% mai mult decât populația generală. „Publicul Pareto este masa critică pentru businessuri, iar cele care înțeleg mai bine direcția în care se îndreaptă atitudinile și preferințele acestor consumatori se află deja cu un pas înaintea competitorilor”, declară Mihai Bârsan, cofondator The Pareto Report.

Impactul populației Pareto asupra economiei

În 2023, populația Pareto a contribuit semnificativ la modelarea peisajului social și economic din România, românii evidențiindu-se ca o populație polivalentă, amestecând puterea financiară cu valorile autentice de familie și un stil de viață orientat către tehnologie cu o abordare subtilă față de sentimentul național. „La fel ca în anul 2022, reprezentanții populației Pareto sunt prezenți în toate grupele de vârstă, cu o concentrare semnificativă în intervalul 25–34 de ani. Observăm o creștere a numărului de bărbați și o ușoară îmbătrânire a segmentului Pareto. Concentrația populației Pareto este direct proporțională cu gradul de urbanizare, deci întâlnim mai mulți români Pareto în orașele mari”, spune Ana-Maria Badea.

angajati fericiti
Locul de muncă ideal în viziunea angajaților din România
Când vorbesc despre locul de muncă ideal, românii descriu nevoi din sfere emoționale diferite. Prima pe listă este nevoia de explorare, urmată...
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Jovan Radosavljevic, Coca-Cola HBC România: Vom vedea cât de afectată va fi piața anul acesta
Pentru Coca-Cola HBC România ultimii ani au atins puncte nevralgice în ceea ce privește predictibilitatea, legislația, impozitarea,...

Acest segment câștigă în medie de două ori mai mult decât media publicului comercial, indicator stabil de-a lungul perioadei analizate, susținut de un nivel mai înalt de educație, iar creșterea veniturilor populației Pareto în 2023 față de aceeași perioadă a anului anterior (creștere cu 15% a venitului personal) este superioară ratei inflației. Concentrați în aglomerări urbane mari, tind să fie proprietari de apartamente și, în număr foarte mare (92%), dețin cel puțin o mașină în gospodărie. Mașinile convenționale rămân preponderente, însă cele hibride își fac, de asemenea, loc în viața lor, fiind de trei ori mai frecvente printre Pareto decât în rândul populației generale. Așa cum se întâmplă cu majoritatea românilor, și reprezentanții Pareto au ca valoare fundamentală familia și sunt ghidați în viață de principii precum corectitudinea și respectul. În 2023, „bunătatea” ca valoare fundamentală înregistrează o creștere semnificativă în segment. O altă creștere notabilă de-a lungul anilor este observată pentru valoarea „loialitate”.

Principalele temeri ale segmentului Pareto rămân neschimbate de la un an la altul: incapacitatea de a-i susține pe cei dragi, boala și instabilitatea financiară. Teama de îmbolnăvire a scăzut considerabil în perioada postpandemie. În schimb, crește teama de a fi o dezamăgire pentru cei din jur, precum și teama de mediocritate.

Entuziaști ai tehnologiei

Tehnologia face parte din viața de zi cu zi a populației Pareto și pătrunde mai profund în toate ariile. Vasta majoritate a Pareto sunt utilizatori activi de servicii de mobile banking, în special cei cu vârste între 25 și 34 de ani, din moment ce românii Pareto sunt mai predispuși să utilizeze tehnologia pentru gestionarea banilor. Dar, în același timp, aplicațiile de livrare a mâncării câștigă teren în rândul acestei populații. Când vine vorba despre inteligența artificială, o treime din Pareto sunt relaxați și încântați de folosirea acesteia, iar 30% sunt chiar dispuși să permită IA să ia decizii importante sau să ofere diagnostic medical. Nu în ultimul rând, reprezentanții Pareto sunt mult mai predispuși decât populația generală să investească în criptomonede.

„Deschiderea digitală a populației Pareto este evidentă în orice categorie FMCG și non-FMCG. Acest segment de consumatori cu venituri peste medie reprezintă masa critică pentru comerțul electronic, având o prezență semnificativ mai mare în magazinele online decât popu­lația generală”, explică reprezentanta AHA Moments. De altfel, în orice economie, nu doar a României, segmentul Pareto va deține cea mai mare proporție de consumatori care adoptă primii inovațiile, având atât atitudinea propice, cât și disponibilitatea financiară de a acționa în consecință.

Calitatea vieții în accepția populației Pareto

Rugați să-și evalueze viața pe o scală de la 0 la 10 (unde 10 reprezintă cea mai bună viață posibilă, iar 0, cea mai proastă), reprezentanții populației Pareto au oferit o notă superioară populației generale (7,2 este valoarea medie pentru Pareto, comparativ cu 6,8 pentru populația generală). În rândul Pareto, percepția asupra calității vieții variază de asemenea între subgrupuri, fiind superioară în cazul bărbaților și al grupelor mature (45+ ani). Satisfacția privind calitatea vieții crește și pe măsură ce se urcă pe scara veniturilor, în rândul celor care dețin poziții de conducere (manager, proprietar de afacere, liber-profesionist) și în gospodăriile cu copii. Recunoașterea este foarte importantă pentru populația Pareto, iar ei oglindesc această așteptare și asupra țării în care trăiesc: se așteaptă ca România să fie o țară care facilitează progresul și dezvoltarea, recompensează realizările și oferă siguranță. Reprezentanții Pareto au o percepție mai acută a semnalelor macroeconomice de dezechilibru, având un nivel de educație mai ridicat și fiind mai conectați la evenimentele curente. Astfel, românii Pareto, deși majoritar mulțumiți de calitatea vieții lor, sunt mult mai rezervați în recomandarea României ca țară de locuit, conform studiului realizat de AHA Moments în colaborare cu The Engine.

„Dacă România ar fi fost un furnizor de servicii, indicatorul NPS (Net Promoter Score) ar fi avut un scor foarte scăzut (-17). Declinul optimismului cu privire la potențialul României se reflectă și în intenția de emigrare, generațiile mai tinere fiind foarte pesimiste. Acest lucru ar trebui să atragă un semnal de alarmă, deoarece tinerii sunt și mai predispuși să emigreze, urmați de generația 35–44 de ani”, concluzionează Ana-Maria Badea.

Metodologie: The Pareto Report este un studiu de tip sindicalizat realizat de AHA Moments în colaborare cu The Engine. Aflat în 2023 la a treia ediție, studiul se derulează anual, în ultimul trimestru, și include 900 de respondenți Pareto și 500 de respondenți din publicul comercial general. Studiul are acoperire națională, vizând persoane cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani, utilizatori de internet, și poate fi accesat pe www.paretoreport.ro.

Grija prețurilor și chibzuința în cheltuieli, două coordonate certe la început de 2023
Grija prețurilor și chibzuința în cheltuieli, două coordonate certe la început de 2023
Sub presiunea provocărilor de ordin financiar și a facturilor la utilități tot mai mari, consumatorii români regândesc prioritățile în...
Prețul, detronat de prospețime, gust și calitate în categoria de mezeluri
Prețul, detronat de prospețime, gust și calitate în categoria de mezeluri
Achiziționate cu precădere din marile magazine, mezelurile reprezintă o categorie populară, aproape șase din zece români fiind consumatori...
Cele mai importante insighturi de la Conferința Progresiv - Unlock the Future
Cele mai importante insighturi de la Conferința Progresiv - Unlock the Future
Conferința Progresiv, cel mai mare eveniment de business din piața locală de retail & FMCG, a încheiat cea de-a 21-a ediție. Sub sloganul...
Conferința Progresiv revine cu o nouă ediție, „Unlock the future”, între 25 și 27 mai
Conferința Progresiv revine cu o nouă ediție, „Unlock the future”, între 25 și 27 mai
Conferința Progresiv, cel mai mare eveniment de business din piața românească de retail & FMCG, revine cu cea de-a 21-a ediție, ce se va...