Cele mai importante insighturi de la Conferința Progresiv - Unlock the Future
Conferința Progresiv, cel mai mare eveniment de business din piața locală de retail & FMCG, a încheiat cea de-a 21-a ediție. Sub sloganul “Unlock the Future”, evenimentul a avut loc în perioada 25-27 mai, la Hotel Internațional. 34 de speakeri au urcat pe scena evenimentului și au împărtășit cu cei peste 450 de participanți informații utile industriei de retail & FMCG.
Conferința Progresiv a tratat cele mai fierbinți subiecte ale momentului, de la statusul pieței locale și regionale în contextul inflației la schimbarea comportamentului de consum, nevoia de digitalizare, precum și interesul în creștere pentru concepte și strategii pe care producătorii și retailerii pot miza în modelul lor de business, precum personalizarea, sustenabilitatea și produsele locale. Vă prezentăm mai jos o selecție a celor mai importante insighturi ale speakerilor Conferinței Progresiv - Unlock the Future.
Conferința Progresiv: care este viitorul retailului
Viitorul retailului este despre construirea relațiilor, a spus Jack Stratten, Senior Trends Consultant Insider Trends în cadrul prezentării "The connected future of retail", cu care a deschis #ConferintaProgresiv 2022. "Viitorul retailului nu este despre cine deține cele mai multe magazine, cel mai bun site web sau cel mai tare branding, ci despre cine deține relațiile cu shopperii. Poți avea orice canal dorești, nu contează. Nu mai este vorba de canale, pentru că retailul se poate desfășura oriunde."
"Dacă luăm principalele categorii din zona de consum, cu excepția celei de îngrijire personală, vedem că acestea reflectă evoluția inflației. În ceea ce privește alegerea, între 2006-2012, perioada cu inflație ridicată, cota de piață a mărcilor private a crescut în Europa de Vest. Deci oamenii au făcut schimbări și, odată făcute acele alegeri, este greu să te întorci la situația anterioară", a explicat și Richard Herbert, Global Business Insight Director Europanel, în cadrul prezentării "The new consumer normal".
"Natural, sănătos și local sunt factori rezistenți la crize. Este important să răspundeți cererii față de aceste trenduri în limitele permise de buget", a subliniat Diana Scăunașu, Consumer Panel Lead, GfK România. "De asemenea, trebuie să strângeți cât mai multe date despre shopperii dumneavoastră pentru a vă asigura că sunteți aproape de ei."
Conferința Progresiv: Fire chats cu mari jucători din industrie
În premieră în cadrul Conferinței Progresiv, doi mari jucători din industria de retail & FMCG au răspuns întrebărilor din sesiunea de Fire Chat. "Relația cu producătorii locali a fost o strategie implementată de noi încă de la începuturi, în 2005", a spus Valer Hancaș, Director Comunicare și Corporate Affairs Kaufland România. "A fost o adaptare continuă a sortimentației, corelată și cu nevoile locale. Local nu mai înseamnă național, ci chiar regional, legat de zona în care te afli. 70 de bani din fiecare leu încasat e redirecționat către producătorii locali", a mai explicat el, amintind și de un alt indicator important, respectiv o creștere de 11% în ceea ce privește totalul plăților pe care Kaufland le face către furnizorii din România.
"Primele trei luni au fost proaste, și nu doar pentru noi, ci pentru multă lume, e bine să spunem adevărul. Vestea bună e că acum lumea a început să iasă, să cumpere, și am ajuns aproape la targetul setat la 5 luni pentru anul acesta. Pentru 2022 ne-am setat o creștere de 5-6% în ceea ce privește cifra de afaceri," a spus Mircea Turdean, Director General Farmec în cadrul Fire Chat.În ceea ce privește investițiile de anul acesta, el spune că bugetul se ridică la 2 milioane de euro, iar focusul va fi și pe creșterea gamei de produse Farmec, care a ajuns să reprezinte 25% din cifra de afaceri.
The great game of retail la Conferința Progresiv
În mixul offline vs. online, magazinele offline au meritul de a încuraja mai mult consumatorul să încerce produse noi și să experimenteze. De ce cumpără consumatorii români produse noi? Principalii factori sunt curiozitatea, atât față de marcă, cât și vizavi de produs sau aromă nouă, cât și pentru preț sau promoțiile atrăgătoare, a explicat Alina Stepan, Country Manager România și Cluster Head SE Europe Ipsos, în cadrul prezentării "Homo Shopiens - A Social Experiment on How Consumers Purchase New Brands" cu care a deschis sesiunea "The great game of retail".
Lucrul în echipe de tip Dynamic Pods permite scalarea agilității și creșterea vitezei și a calității proceselor, a explicat Monica Frumosu, Product Owner Coca-Cola HBC România. "Având oameni dedicați, productivitatea este foarte mare și putem livra într-un timp scurt. Oamenii sunt și ei motivați, pentru că pot vedea în timp real rodul muncii lor", a spus ea în timpul prezentării "Redefining business agility using Dynamic Pods".
Shopperii care aleg case de tip self scan tind să fie mai tineri, educați, și în grabă, a explicat Ilie Gageatu, Director Vânzări, Mars România, în timpul prezentării "The (R)Evolution of self check-outs: streamlining or trap for profitability?" Aceștia sunt shopperii care fac mai multe drumuri la magazin, dar ies cu un coș mai mic (4 produse în medie). 78% dintre shopperi aleg casele self scan din comoditate și pentru viteza procesului, iar alții pentru a controla plata și bugetul alocat. Există și o serie de dezavantaje: spre exemplu, șansele de a efectua cumpărături de impuls sunt de 4 ori mai mici în cazul acestor shopperi.
"Ne dorim să fim aici peste foarte mulți ani. Este mentalitatea noastră să fim ancorați în nevoile clienților noștri, vom avea o acoperire națională mai mare în funcție de ce ne spun aceștia", a transmis Virunga Mina, General Manager Stockday. În cadrul prezentării "Creating a customer-centric route-to-market experience", ea a explicat că este important să ai informații despre client, să înțelegi comportamentul său de achiziție, iar acestea se pot extrage din datele pe care Stockday le are sau le poate pune la dispoziție.
Conferința Progresiv: Pillars of change
În sesiunea "Pillars of change" speakerii Conferinței Progresiv au vorbit despre personalizare, sustenabilitate și local, concepte tot mai importante pe care producătorii și retailerii pot miza în strategia lor de business. "From Zero to Hero: How to reach an advanced level in profiling shoppers & personalized campaigns": Constantinos Mavrommatis, Chief Data Scientist, RetailZoom, Gabriela Sîrbu, Digital Marketing Director, Profi Rom Food, Cătălin Pavel, IT Digital & Data Director, Profi Rom Food au explicat care sunt pașii necesari pentru dezvoltarea unei strategii de personalizare, dar și modul în care trebuie utilizate instrumentele de business intelligence pentru a-ți face afacerea mai "deșteaptă".
Adrian Cornea, Plant Director Fabrica de Lapte Brașov Olympusa discutat în cadrul prezentării "Sustainable consumption and production - a business imperative" performanța fabricii pe care o conduce, unitate ce a produs peste 10 milioane de tone de biogaz de la inaugurare. Strategia Olympus privind reducerea plasticului vizează introducerea ambalajului de lapte r-PET și reducerea cantității de plastic din preforme. În prezent, mare parte din ambalajele Olympus conțin 80% plastic reciclat.
"Empatia și emoția nu sunt totul, oamenii nu cumpără doar din simpatie. Provocarea noastră e să lansăm produse de calitate, produse care sunt pe placul tinerilor", a spus Gabriela Munteanu, Marketing Director Kandia Dulce, în timpul prezentării "A local buzz with a global sound". Pentru perioada următoare, compania intenționează să consolideze categoria, existând multe inițiative în acest sens.
Panel de discuții despre provocările din industria FMCG
Criză sau oportunitate? Aceasta a fost întrebarea speakerilor din panelul "Building stronger models across the value chain". Oana Bejan, Head of Retail & Sales Force, Danone România, a declarat: "În tot ceea ce facem urmărim trenduri, preferințele consumatorilor, iar în ultimii 2 ani am experimentat o lipsă completă de predictibilitate. Dacă ne uităm în spate vedem pandemie, penurie de materii prime, război, criză financiară - și toate acestea au lăsat urme asupra consumatorului. Toate schimbările care ne-au afectat în ultimii 2 ani au generat un shift către mainstream. Mai mult, am învățat că cine se adaptează supraviețuiește, iar agilitatea e un asset care poate garanta supraviețuirea unei companii".
"Accesul la piață e făcut dificil de protecționism, de bariere. Lumea intră în panică și își face stocuri: Dar ce se întâmplă cu depozitele, spre exemplu? Cine ne aduce toate aceste stocuri? Supply chainul a contribuit la globalizare, iar acum stăm și ne întrebăm: chiar vrem globalizare? Trebuie să ne gândim la toate aceste lucruri. Departe de mine să ofer soluții, doar câteva sugestii. În această perioadă a devenit evident că trebuie să dezvoltăm agilitate și reziliență în supply chain", consideră și Danor Ionescu, CEO, Pall-Ex România.
"Modelele de business sunt sub atac, modul în care facem bani se schimbă masiv. Costurile unui business au crescut foarte mult, iar marjele sunt tot mai mici. Pe de altă parte, reputația unei organizații are din ce în ce mai mult legatură cu modul în care consumatorul percepe rolul respectivei organizații. Nu în ultimul rând, puterea consumatorului de a negocia este astăzi mult mai mare", a adăugat Victor Iancu, Associate Partner KPMG România.
"Vrem nu vrem, piața serviciilor a evoluat. Există în continuare ambasadori de brand, dar doar în categoriile unde activările sunt esențiale. Un subiect care ne preocupă este această alunecare naturală a activităților și activărilor către mediul online. Există zeci sau sute de astfel de campanii, cu foarte multe puncte de paritate, și e trist că diferențierea vine uneori doar din tipurile de premii", spune Marian Dumitrescu, Founder Fieldstar.
"Două întrebări pe care trebuie să ni le punem sunt: Ce capabilități avem pentru a face față la schimbări și cât de legați suntem, sau nu suntem, de ceea ce am făcut în trecut? Soluțiile la care trebuie să ne gândim nu sunt doar cele care depind de noi", a încheiat Lucian Marin, Managing Partner, Marco Polo CEE.
De asemenea, Manuela Mancaș și Mihai Bârsan, co-fondatori, au vorbit despre cum există segmente de cumpărători care au un efect disproporționat asupra vânzărilor și profitabilității. De fapt, top 20% din publicul comercial din România sunt responsabili pentru peste 40% din cheltuielile de consum și pentru peste 80% din adopțiile de inovații. La ce ar trebui să fie atenți retailerii și ce așteptări are publicul Pareto? Magazinul ideal e cel care asigură o experiență de cumpărare intuitivă și practică, având în ofertă produse și mărci apreciate, dar și noutăți menite să surprindă și să încânte. Totodată, mărcile premium sunt foarte importante; suma medie cheltuită de Pareto este aproape dublă vs. suma aferentă publicului comercial; Pareto nu cumpără mai mult, dar alege clar mărci mai scumpe.
The power of digital - Conferința Progresiv
Cea de-a treia zi a Conferinței Progresiv a debutat cu prezentarea "Unlocking consumption in the new economic divide", susținută de Arwen Finlayson, Global Customer Success Director NielsenIQ: "Trebuie să ne așteptăm la neașteptat și să nu credem că toate aspectele vieții vor reveni la nivelul din 2019. Atenția trebuie acordată atributelor care sunt astăzi importante pentru consumatori. Nu este ușor să fii astăzi managerul unui business, pentru că planurile pe termen lung și cele pe termen scurt trebuie balansate", a explicat aceasta.
Sesiunea "The power of digital" a fost deschisă de Andrei Cânda, Managing Partner, iSense Solutions. "Preferința pentru comerțul online e încă scăzută, dar dacă se află în creștere. În ceea ce privește sectorul FMCG, 85% dintre consumatori preferă să viziteze un magazin fizic în vederea achiziției, a explicat Andrei Cânda. Dintre shopperii online, 38% au achiziționat și produse FMCG, a adăugat el în timpul prezentării "Regional FMCG ecommerce Pulse". Față de țările din regiune, România are cea mai mare incidență, urmată de Bulgaria cu 36%.
"Valoarea bunurilor vândute online de producătorii și furnizorii de servicii din Europa va ajunge la 1,8 trilioane dolari în 2025, față de 1,3 trilioane dolari în 2022", a explicat și Cristi Movilă, Eastern Europe General Manager & EMEA SVP VTEX, în cadrul prezentării "The rise of B2B ecommerce in FMCG Retail". În același timp, platformele online B2B de tip marketplace vor ajunge să reprezinte, în 2024, aproximativ 30% din toate vânzările online B2B la nivel global.
Albert Davidoglu, CEO Macromex,a continuat ideea susținută de Cristi Movilă despre ascensiunea platformelor B2B online și a povestit despre reinventarea modelului de business al Macromex și apariția platformelor B2B Mercadi.ro și Bocado.ro. "Ideea pentru platforma B2B Mercadi.ro a apărut din două drivere: în primul rând, costul de a lua o comandă este foarte mare, iar numărul agenților de teren trebuia să fie crescut. În al doilea rând, ținteam capacitatea de a fi prezenți în mai multe locuri în același timp", a explicat Albert Davidoglu.
Conferința Progresiv - Retail Talks
"Spre deosebire de piețele vestice, în România formatul de hypermarket își păstrează importanța și relevanța. Dacă urmărim trendurile din piața locală, este clar că proximitatea va continua să fie un «game changer». Anul aceata vom deschide mai multe magazine decât în anul precedent, cu focus pe proximitate și discount", a spus Julien Munch, CEO Carrefour România, în cadrul sesiunii Retail Talks de la cea de-a 21-a ediția a Conferinței Progresiv.
În contextul în care atributul de local e tot mai puternic, pentru Freshful by eMAG construcția gamei de produse a venit într-un mod foarte inteligent, a explicat Andrei Popescu, General Manager Freshful by eMAG, în cadrul sesiunii RetailTalks. "Am identificat aproximativ 800 de subnevoi, astfel încât consumatorii să găsească ceea ce își doresc. Practic suntem un hypermarket online, și chiar mai mult de atât, pentru că vrem sa ținem loc și de brutărie sau de magazine specializate. Acum avem peste 20.000 de SKU și vrem să urcăm cât mai mult procentajul de produse românești în sezon, spre 70-80%. În prezent, lucrăm cu 550 de furnizori români, dintre care 130 sunt producători locali, producători mici. Am descoperit deschidere din partea lor, și asta ne-a bucurat foarte mult. Nu avem un competitor direct, jucăm pe o piață imensă și muncim pentru a ajunge mai repede la client."
”Noi nu avem acoperire națională cu rețeaua de hypermarketuri, însă lucrăm în acest moment la livrarea la nivel național. Dezvoltarea livrărilor express este o direcție pe care o explorăm și sperăm să se întâmple tot anul acesta și apoi este foarte important să putem dezvolta parteneriate și concepte în site-ul nostru, chiar dacă nu avem o platformă de marketplace. Lucrăm conceptul de shop in shop și vrem să integrăm cât mai mulți furnizori pentru a prezenta categoriile într-un mod cât mai vizibil și interesant pentru client”, a explicat Claudia Badea, Director pentru Comerțul Digital în cadrul cora România.
Într-o lume dominată de volatilitate, incertitudine, complexitate și ambiguitate, Penny România și-a redefinit modelul de business bazându-se pe 7 piloni: excelență în magazine, expansiune, sortimentație, oameni, dogitalizare, sustenabilitate și comunicare integrată. “Anul trecut am inaugurat 25 de magazine noi, anul acesta vom adăuga 36 de locații noi pe harta expansiunii, astfel încât până în 2029 să ajungem la pragul de 609 magazine pe plan local”, a punctat Marek Dolezal, COO Penny România.
”Retailul nu se schimbă doar acum, schimbarea este o constantă a acestei industrii. Ideea este cum se adaptează jucătorii la noile tendințe. Două dintre ele sunt evoluția brandurilor eco și a trendului de localizare”, a precizat Marcin Nowakowski, Associate Partner McKinsey&Company Polonia, în încheierea Conferinței Progresiv. Brandurile eco avansează cu 15% peste media pieței. Provocarea pentru retaileri este de unde achiziționează cumpărătorii aceste produse, majoritatea optând pentru fermierii locali. Iar localizarea ar trebui să reflecte nevoile comunităților.