Opțiuni multiple, consumatoarele rămân însă tradiționaliste

Deși categoria produselor pentru îngrijirea tenului se remarcă printr-un grad mare de utilizare, dar și prin diversitatea sortimentației, cele mai folosite produse rămân crema de față hidratantă, loțiunea demachiantă și săpunul, potrivit unui studiu realizat de Ipsos Research pentru Progresiv. Un alt aspect interesant este că într-o piață dominată de producători internaționali, trei branduri românești se află în top zece cele mai încercate mărci.

Dintre femeile din mediul urban, 86% au folosit produse de îngrijire a tenului în ultimele șase luni. Dintre acestea, mai mult de jumătate folosesc în mod regulat un singur produs, iar una din cinci românce are foarte mare grijă de tenul său, folosind în mod regulat patru sau mai multe produse de îngrijire a tenului.

În categoria analizată, se remarcă faptul că primele poziții în topul celor mai folosite produse sunt ocupate de crema de față hidratantă, loțiunea demachiantă și săpunul. Astfel, circa una din două românce a utilizat măcar o dată crema de față hidratantă și laptele/loțiunea demachiantă, iar patru din zece au folosit săpunul în ritualul de îngrijire a tenului. La polul opus de află produsele cosmetice preparate conform prescripțiilor medicale, loțiunea micelară și serurile pentru ten, acestea fiind folosite de mai puțin de una din zece femei.

Categoriile care au incidența cea mai mare în rândul consumatoarelor sunt și cele care generează loialitate, 80% din cele care au folosit vreodată crema de față hidratantă o utilizează în prezent în mod regulat și circa șapte din zece femei care au folosit vreodată laptele demachiant sau săpunul le utilizează acum regulat. În ciuda incidenței mai restrânse, datorată specificului de produs, cremele antirid sunt și ele printre produsele care reușesc să loializeze consumatoarele.

Dacă ne referim la frecvența de utilizare, săpunul, cremele de față hidratante, loțiunile demachiante, dar și crema antirid sunt folosite zilnic - aceasta din urmă fiind utilizată în special de către femeile din categoria de vârstă +40 de ani - iar crema de față nutritivă, loțiunea tonică, spuma/gelul/loțiunea de curățare și crema contur de ochi și buze sunt folosite, în medie, de circa cinci ori pe săptămână. Un alt aspect interesant evidențiat de studiul Ipsos Research este faptul că, dintre consumatoarele care folosesc creme de față, doar o treime dintre acestea aplică atât crema de zi cât și crema de noapte, cinci din zece folosind doar crema de zi, iar mai puțin de două din zece doar crema de noapte.

Ritualuri de îngrijire a tenului

În ritualul de îngrijire a tenului se pot distinge clar două momente ale zilei în care româncele folosesc produsele de îngrijire a feței. Astfel, aproximativ șapte din zece femei își spală tenul dimineața cu săpun, iar cinci din zece aplică cremă hidratantă ca bază pentru machiaj. În același procent, de 54%, româncele folosesc și crema hidratantă, fără legătură cu machiajul. De asemenea, tot una din două femei aplică dimineața crema nutritivă, fără legătură cu machiajul, precum și crema contur de ochi și buze.

Seara, 83% din consumatoarele din categorie utilizează laptele demachiant și circa șase din zece folosesc loțiunile/gelurile de curățare, crema antirid fără legătură cu machiajul sau gelul pentru exfoliere/ gomajul.  De asemenea, se remarcă faptul că loțiunea tonică și crema hidratantă sunt folosite atât seara cât și dimineața (57 % versus 41%, respectiv 48% versus 54%).

Totodată, studiul Ipsos Research mai arată că doar una din zece românce face și altceva pentru tenul ei, în afară de a cumpăra și aplica produse cosmetice din comerț. În rândul celor care folosesc tratamente speciale pentru ten, aproximativ 80%  aleg să meargă la salonul cosmetic și 20% prepară rețete naturiste în casă. În general, femeile care merg la salon fac acest lucru, în medie, o dată pe lună, iar la polul opus, româncele care aleg rețetele naturiste preparate în casă folosesc o mască de față în care pun cel mai adesea  ulei de măsline, ou și miere. Un alt aspect interesant este faptul că jumătate dintre femeile care folosesc produse pentru îngrijirea feței nu împart cu nimeni din gospodărie acest tip de articole.

Raportul bun calitate – preț, cel mai important criteriu de alegere

Categoria produselor de îngrijire a tenului se remarcă printr-un număr foarte mare de SKU-uri disponibile pe piață, iar alegerea produsului potrivit devine un proces dificil pentru consumatoare.

Cel mai des folosite surse de informare sunt cataloagele producătorilor – menționate de circa o treime dintre femei – magazinul sau farmacia de unde își achiziționează produsele – metodă folosită de un sfert dintre consumatoare, și rudele/prietenii/familia – sursă menționată de una din cinci românce. La polul opus, sursele de informare accesate cel mai puțin de către consumatoarele românce sunt promoterii din magazine/ farmacii, recomandările cosmeticianei sau ale medicului dermatolog.

Principalele criterii pe baza cărora româncele aleg un produs de îngrijire a tenului sunt raportul calitate – preț, potrivirea cu tipul de ten (criterii invocate de patru din zece respondente), precum și experiența anterioară cu produsul (34%). Pe ultimele locuri în clasamentul celor mai relevante criterii de selecție a produselor de îngrijire a feței se află fabricarea prin tehnologii avansate, recomandarea farmacistului și pachetele promoționale, acestea reprezentând mențiunea a aproximativ una din zece consumatoare.

Avon și Nivea, cele mai utilizate mărci

Primele poziții în topul celor mai încercate mărci de produse pentru îngrijirea tenului sunt ocupate de Nivea, Avon și Dove, care au fost folosite măcar o dată de aproximativ una din două femei. Acestea sunt urmate de brandurile Oriflame, L’Oreal și Garnier care au fost utilizate de circa patru din zece consumatoare.

Clasamentul este asemănător și în cazul mărcilor de produse de îngrijire a tenului folosite regulat, primele locuri în topul brandurilor utilizate fiind ocupate de Nivea, Avon și Dove. O pătrime dintre femei utilizează regulat mărci precum Nivea sau Avon și aproximativ una din cinci folosește regulat brandul Dove pentru produsele de îngrijire a tenului. Trebuie menționat că singurul produs din portofoliul local al brandului Dove care se pretează pentru îngrijirea tenului, in viziunea consumatoarelor, este săpunul-cremă.

Dacă ne referim însă la mărcile de produse pentru îngrijirea tenului folosite cel mai des de către românce, Avon este liderul clasamentului. Pe locul al doilea se află Nivea și L’Oreal, iar poziția a treia este ocupată de brandurile Oriflame și Vichy, după cum arată studiul Ipsos Research.

Nivea și Avon sunt campioni și dacă vorbim despre cele mai deținute mărci de către femeile care folosesc produse de îngrijire a tenului. Nivea este marca de cremă de față și loțiune demachiantă pe care o dețin și folosesc cele mai multe românce, iar Dove este liderul mărcilor de săpun (pentru față) pe care le au în casă respondentele. Pe segmentele gel/loțiuni de curățare, mască de față, geluri pentru exfoliere și creme contur de ochi și buze, Avon se clasează pe locul întâi în mențiunile consumatoarelor privind mărcile deținute în casă. Brandurile care completează topul în cele mai multe cazuri sunt L´Oreal și Oriflame.

Elmiplant, Gerovital și Farmec, aproape la paritate în topul mărcilor românești

În top 10 cele mai încercate branduri de produse pentru îngrijirea tenului există și trei mărci românești: Elmiplant, Gerovital și Farmec. Fiecare dintre aceste mărci a fost folosită cel puțin o dată de circa o treime dintre femei.

În ceea ce privește însă mărcile românești de produse de îngrijire a tenului folosite în mod regulat, Gerovital este lider, fiind folosit de circa 9% dintre consumatoare. Acesta este urmat îndeaproape de brandul Doina, utilizat de 7% dintre respondente, și de mărcile Elmiplant și Farmec, folosite de 6% dintre consumatoarele românce.

Imaginea mărcilor de produse pentru îngrijire a tenului

Studiul realizat de compania de cercetare Ipsos Research a analizat și percepția consumatoarelor cu privire la mărcile de produse pentru îngrijire a tenului. Astfel, Oriflame și Avon sunt considerate a fi branduri cu multe promoții și o gamă largă de produse. Oriflame se diferențiază de celelalte mărci prin faptul că este considerată a fi potrivită pentru toate vârstele, iar Avon deține în portofoliu produse adaptate fiecărui tip de ten și este o marcă foarte cunoscută.

Nivea și Dove sunt definite de românce ca fiind mărci de încredere și ușor de găsit. Nivea are în plus un raport bun calitate – preț și este o marcă cu tradiție, în timp ce Dove are notorietatea de partea sa.

Brandul Farmec este definit ca fiind o marcă autentic românească, cu tradiție, fiind și ușor de găsit. Elmiplant și Gerovital sunt percepute și ele ca fiind mărci autentice românești, care au ingrediente naturale și produse eficiente. Brandul Vichy este definit de către consumatoare ca fiind o marcă cu un preț ridicat, dar care are produse inovatoare și de o calitate foarte bună. 

Comerțul modern rămâne principalul loc de achiziție

În ceea ce privește principalul loc de achiziție al produselor de îngrijire a tenului, mai mult de jumătate dintre românce își cumpără de obicei produsele din comerțul modern, iar două din cinci le achiziționează cel mai des din aceste locații. Un alt segment ales de cumpărătoarele românce îl reprezintă distribuitorii direcți (Avon și Oriflame), una din cinci femei alegând să achiziționeze produse prin intermediul distribuitorilor – fenomen întâlnit mai ales în cazul tinerelor din categoria de vârstă 16 – 20 de ani.  De asemenea, tot una din cinci consumatoate își achiziționează cel mai des produsele de acest tip din farmacii.

Dacă ne referim la comportamentul de cumpărare, două din zece femei cheltuie acum mai mult pe produsele de îngrijire a tenului, comparativ cu anul trecut, în timp ce șapte din zece afirmă că și-au menținut bugetul pentru astfel de produse, potrivit datelor studiului Ipsos Research. O singură femeie din zece și-a redus cheltuielile cu produse de îngrijire a tenului, cumpărând în principal din magazine cu prețuri mai mici sau reducând cantitățile.

Studiul Ipsos Researcha fost realizat pe un eșantion de 582 de respondenți de sex feminin, cu vârsta cuprinsă între 16 și 55 de ani, reprezentativ la nivel urban. Culegerea datelor s-a realizat prin metoda CAPI (interviuri asistate pe calculator n.r.), iar interviurile au avut loc față-în-față la domiciliul respondenților în luna februarie 2015.

Mondelēz, din nou pe drumul cel bun după rezultatele din T2
Mondelēz, din nou pe drumul cel bun după rezultatele din T2
Mondelēz, unul dintre cei mai importanți jucători din piața de dulciuri, a revenit pe drumul cel bun după rezultatele raportate pentru...
Ce secrete au brandurile care țin „captive” 4 din 10 românce?
Ce secrete au brandurile care țin „captive” 4 din 10 românce?
Statornicia este cea care definește cel mai bine comportamentul de consum în categoria cosmeticelor pentru îngrijirea tenului: 4 din 10...