NielsenIQ: GenX generează discret peste un sfert din cheltuielile de consum
NielsenIQ (NIQ), în colaborare cu World Data Lab (WDL), a publicat un raport detaliat privind cheltuielile generaționale, concentrat pe Generația X, adică persoanele născute între 1965 și 1980. Raportul „Factorul X: Cum Gen X generează discret trilioane în cheltuieli de consum” arată că, în România, consumatorii din Gen X reprezintă aproximativ 27% din cheltuielile totale naționale, cifra situându-se peste media globală. 
La nivel mondial, Generația X reprezintă 24% din cheltuielile de consum și constituie o piață de 15,2 trilioane de dolari – aproximativ de două ori mai mare decât cheltuielile totale ale Chinei. Până în 2035, cheltuielile anuale ale generației vor atinge un vârf de 23 trilioane de dolari. În Romania și la nivel global, se estimează că Gen X va crește semnificativ cheltuielile în următorii cinci ani, mai ales în trei categorii principale: alimente, băuturi alcoolice și non-alcoolice și produse de înfrumusețare.
„Generația X din România joacă un rol esențial în economia de consum. Gen X este denumită și «Generația sandwich», deoarece mulți dintre ei sunt prinși la mijloc și gestionează și nevoile copiilor și ale părinților în vârstă, în timp ce continuă să consume semnificativ atât produsele de bază, cât și pe cele care le reprezintă stilul propriu de viață. În ciuda nivelurilor variate de securitate financiară a membrilor Gen X din țară, influența lor este reală și în creștere”, explică Iulia Pencea, Market Leader al NIQ România.
„Membrii Generației X sunt gardienii a trilioane în cheltuieli, acționând practic ca directori financiari pentru trei generații – a lor, a copiilor și a părinților. Brandurile și comercianții care investesc în ei astăzi vor vedea o creștere măsurabilă și un randament pe termen lung,” spune Wolfgang Fengler, Cofondator și CEO al World Data Lab.
Preferințele de brand – o ușă deschisă
Consumatorii români din Gen X sunt deschiși către branduri noi dacă cele pe care le-au cumpărat istoric nu mai corespund așteptărilor sau nu mai oferă valoare clară, mai ales în contextul inflației actuale. Ei recompensează brandurile care livrează constant și le economisesc timp, bani sau energie mentală. Cercetările arată că majoritatea românilor, inclusiv Gen X, nu sunt foarte loiali brandurilor mari.
Concret, în rândul Generației X din România, 28% preferă să cumpere branduri mari și cunoscute ori de câte ori pot, 40% cumpără doar ce au nevoie, fără să se gândească prea mult la brand, aproximativ 23% spun că nu fac eforturi speciale pentru a cumpăra branduri specifice, dar preferă să susțină branduri mici și doar 9% fac un efort conștient pentru a cumpăra branduri mici în detrimentul celor mari sau al produselor marcă proprie ale retailerilor.
Gustul pentru produse premium
Deși Gen X din România se află la apogeul puterii sale financiare, mulți dintre membrii săi au o atitudine precaută asupra finanțelor și capacității de a cheltui, fiind prinși la mijloc între nevoile copiilor și ale parinților. Deși doar 4% spun ca pot cheltui absolut liber, comparativ cu 11% dintre omologii lor globali, o mare parte din ei (44%) își pot permite să își cumpere unele lucruri doar pentru că și le doresc.
Deși peste jumătate dintre ei se consideră în situația de „a se descurca”, mulți membri ai Gen X din România apreciază produsele premium. Aproximativ 59% aleg să se răsfețe pe ei sau familia lor cumpărând un produs de brand premium în locul unei alternative mai ieftine – mai mult decât media globală a GenX (54%), dar mai puțin decât milenialii români (62%). Acest lucru sugerează că micile upgrade-uri sunt percepute ca fiind relevante, necesare și accesibile, iar calitatea merită investiția.
Promotori ai erei digitale
Generația X a crescut odată cu revoluția PC-ului și a intrat pe piața muncii în timpul apariției World Wide Web, rămânând o cohortă orientată spre tehnologie. Gen X din România nu doar că se simte confortabil, dar este și un motor important al adopției digitale, mai ales datorită puterii sale de cumpărare. Pe măsură ce puterea de cumpărare a Gen X atinge apogeul, producătorii din domeniul Electro-IT au o oportunitate majoră de a atrage cheltuielile acestei generații în produse precum wearables, electrocasnice inteligente și altele.
În rândul membrilor Generației X, 32% permit dispozitivelor „inteligente” (ex: senzor de frigider) să comande automat produse noi când este nevoie, 32% folosesc regulat un dispozitiv wearable care le monitorizează și învață comportamentele, 36% acceptă recomandări de produse de la propriul asistent AI, 39% folosesc AI pentru a automatiza și accelera deciziile de cumpărare zilnice, 59% folosesc dispozitive și aplicații pentru a-și gestiona nevoile de sănătate.
Stabilirea standardului pentru consumul modern
„Generația X din România este formată din decidenți familiari cu tehnologia. Ei influențează achizițiile pentru mare parte din celelalte generații și sunt tot mai activi în retailul omni-canal. Dar loialitatea acestui grup nu se câștigă ușor. Ea se construiește prin consecvență, încredere și valoare tangibilă, nu prin zgomot de marketing sau vânarea trendurilor. Deși inegalitatea scade, România are un coeficient Gini ridicat comparativ cu standardele UE. Brandurile trebuie să adopte o abordare segmentată, deoarece o soluție unică nu se potrivește tuturor în acest peisaj divers”, a completat Iulia Pencea.
„Factorul X: Cum Generația X generează discret trilioane în cheltuieli de consum” oferă o analiză globală a comportamentului și tendințelor de cheltuieli ale consumatorilor din Generația X, bazată pe datele proprietate NIQ și World Data Lab (WDL), inclusiv prognozele de cheltuieli ale WDL, care arată de ce următorul deceniu reprezintă o oportunitate unică pentru branduri și comercianți de a câștiga loialitatea și valoarea pe termen lung a Generației X.








