Studiu: 60% dintre antreprenori vor crește prețurile din cauza creșterii cotelor de TVA

Șapte din zece antreprenori nu susțin mărirea cotelor de TVA, iar șase din zece declară că vor crește prețul serviciilor și produselor din această cauză, ceea ce va conduce la o scădere a competitivității companiilor, arată datele unui sondaj realizat de IMM România în perioada 02.07-03.07.2025, privind percepția antreprenorilor asupra măsurilor fiscale. Totodată, unu din trei respondenți se așteaptă la o scădere a volumului vânzărilor ca urmare a creșterii prețurilor carburanților care va determina creșterea prețurilor produselor și serviciilor. Amenzi de 4 milioane de lei pentru nerespectarea marjelor de adaos comercial

Fiind întrebați dacă sunt de acord cu mărirea cotei standard de TVA de la 19% la 21%, 75% dintre respondenți au declarat că nu susțin această măsură, 15,5% au afirmat că sunt de acord, dar pentru o perioadă de maxim 12 luni, iar 7,3% s-au declarat în favoarea creșterii TVA-ului.

În ceea ce privește creșterea accizei la carburanți, 22,7% dintre participanți consideră că această măsură ar conduce la o scădere a competitivității societății, 11,9% au declarat că vor suporta creșterea costurilor pentru a-și menține volumul vânzărilor, iar 8.2% au menționat că activitatea nu va fi afectată.

Șapte din zece antreprenori consideră că reforma tuturor companiilor de stat este esențială pentru reducerea pierderilor bugetare, iar doi din trei declară că reforma fiscală trebuie să fie însoțită de reducerea cheltuielilor bugetare și a personalului din sectorul public.

Viziunea Guvernului privind rezolvarea efectelor crizei bugetare, nu economice, prin creșterea impozitelor și taxelor, în primul rând, pentru mediul privat, fără existența măsurilor pentru reducerea drastică a cheltuielilor publice și reforma administrației, va avea următoarele efecte, consideră cei 2700 de antreprenori care au participat la sondajul realizat de IMM România:

1. Restrângerea activității economice în general și, în special, în sectoarele HORECA, producție și servicii;
2. Diminuarea sumelor colectate la bugetul de stat, în timp ce cheltuielile publice rămân practic aceleași;
3. Demotivarea mediului privat, antreprenori și angajați, având în vedere mutarea costurilor crizei bugetare în sarcina lor, deși nu au fost beneficiari ai resurselor publice;
4. Scăderea competitivității produselor și serviciilor românești, în raport cu cele din țările terțe, din cauza măririi cotei de TVA la 21%;
5. Accentuarea fenomenului de închidere a firmelor, manifestat de la începutul anului 2025, prin sporul negativ pentru noi societăți înființate, și implicit creșterea șomajului;
6. Creșterea impozitului pe dividende la 16%, va determina antreprenorii să evite acordarea dividendelor în perioada următoare, încasările prognozate din această sursă având șanse mari să fie mult diminuate;
7. Migrarea capitalului privat către piețe stabile și predictibile fiscal;
8. Scăderea consumului și implicit a veniturilor publice.

Având în vedere opinia antreprenorilor în cadrul sondajului, IMM România reducerea cheltuielilor de funcționare a statului, creșterea măsurilor de combatere a evaziunii fiscale și a concurenței neloiale în scopul măririi încasărilor bugetare, reducerea personalului din instituțiile publice raportat la gradul de colectare a resurselor financiare și procesul de digitalizare, închiderea companiilor de stat cu pierderi majore, realizarea unei analize de impact a măsurilor fiscale luate pentru acoperirea deficitului bugetar, care în prezent nu există, reanalizarea impactului măsurilor de reformă fiscală la sfârșitul anului și evaluarea oportunității menținerii acestora. Nu în ultimul rând, realizarea unui pact fiscal pe zece ani pentru asigurarea predictibilității și stabilității mediului de afaceri este una dintre soluțiile propuse de IMM România.

Metodologie: Sondajul IMM România a fost realizat în perioada 02.07-03.07.2025 în rândul a 2700 de antreprenori. 56% dintre aceștia sunt microîntreprinderi, 26,8% întreprinderi mici și 14,1% întreprinderi mijlocii. 43% fac parte din domeniul serviciilor, 23% sunt din domeniul HoReCa, iar 14,8 % fac parte din comerț.

business environment mesaj comun partide politice
Mesaj comun al mediului de afaceri pentru partidele politice privind modificarea cadrului fiscal
În contextul dezbaterilor actuale privind măsurile de redresare economică și corectare a deficitului bugetar, organizațiile mediului de afaceri...
deficit bugetar venituri si cheltuieli bugetare Romania
Președintele AAFBR: România se află într-un moment decisiv din punct de vedere economic
România se află în fața unor decizii fiscale majore, cu impact pe termen lung, atrag atenția la unison economiștii. Modificările pe care noul...
worried business man
Consiliul Investitorilor Străini: Impredictibilitatea măsurilor fiscale reduce încrederea investitorilor
Consiliul Investitorilor Străini (FIC) consideră că stabilitatea și predictibilitatea fiscală sunt atribute absolut necesare pentru a construi o...
Daniel Anghel Country Managing Partner PwC România
Taxele și bugetul, principala preocupare a companiilor în 2025
Măsurile de creștere a fiscalității din ordonanța „trenuleț” sunt foarte probabil doar un preambul al deciziilor de majorare a taxelor care...