Cum poate fi exploatat mai bine momentul de consum mic dejun

Mai bine de jumătate dintre românii din mediul urban iau micul dejun în fiecare zi acasă, consumând, în medie, 4 tipuri de alimente și 2 tipuri de băuturi la această masă. Partea mai interesantă, dar și paradoxală, este că există o diferență semnificativă de percepție între produsele pe care le consumă și produsele care cred că le-ar da energie la începutul unei zile. Concluziile aparțin unui studiu privind evaluarea comportamentului de consum al micului dejun realizat în exclusivitate pentru Progresiv de compania Exact Cercetare și Consultanță. Cum poate fi exploatat mai bine momentul de consum mic dejun

Dacă mai exista vreun dubiu în mintea cuiva, studiul companiei Exact Cercetare și Consultanță nu lasă loc de interpretări: micul dejun rămâne un moment de consum important, cu 83% dintre românii din mediu urban declarând că iau această masă de cel puțin 2-3 ori pe săptămână. Unde? Chiar acasă. Mai mult, 53% dintre aceștia nu ratează nicio zi fără micul dejun, în timp ce, la polul opus, doar 8% dintre cei chestionați au spus că nu au luat deloc cea mai importantă masă din zi în ultima săptămână.

203-cons-gr-01

O locație secundară care s-a regăsit în proporție de 31% în rândul celor care spun că iau micul dejun frecvent este „la birou”, urmat de „în mers”, în timp ce numărul celor care se tratează cu micul dejun la un restaurant este semnificativ mai mic, de 8%. În ceea ce privește intervalul orar în care este luat micul dejun, peste jumătate dintre respondenți au declarat că iau micul dejun între orele 7 și 9.

Ce se găsește în farfurie la micul dejun?

Studiul realizat de compania Exact Cercetare și Consultanță s-a uitat nu doar la frecvența de consum al micului dejun și la intervalul orar, ci și la ce se găsește în farfurie. Astfel, aflăm că, în medie, un român consumă la micul dejun 4 tipuri de alimente și 2 tipuri de băuturi. Cel mai consumat aliment la micul dejun este brânza/cașcavalul (56%), urmat la o diferență semnificativă de ouă și pâinea albă (49% si 42%). Pe lista produselor alimentare consumate se mai regăsesc și crenvurștii, mezelurile, șunca, untul și margarina, fructele, pâinea integrală, legumele, dulceața și gemul, produsele de patiserie, cerealele, mierea, pateul sau măslinele. Cât despre băuturi, cafeaua este de departe cea mai consumată (61%), urmată de apă (45%) și lapte (30%). Alte băuturi asociate cu micul dejun de români, în ordine descrescătoare a consumului, mai sunt ceaiul, sucul natural de fructe, sucurile carbogazoase, ciocolata caldă și energizantele.

Câteva lucruri notabile ce se văd dacă analizăm și prin prisma unor indicatori socio-demografici. Spre exemplu:

  •  românii cu vârsta de 45-60 de ani consumă în mai mare măsură la micul dejun ouă, unt/ margarină și pâine integrală (peste 43%);
  •  femeile consumă produse de patiserie în mai mare măsură decât bărbații (66%);
  •  cafeaua este băutura consumată la micul dejun în mai mare măsură de persoanele de 45 - 60 de ani, de femei și de către persoanele cu un venit mai mic de 3.000 lei pe gospodărie.

Nu în ultimul rând, dacă am face un top 10 al produselor consumate la micul dejun – alimente și băuturi – acesta ar arăta astfel: cafea, brânză/ cașcaval, ouă, apă, pâine albă, crenvurști/ mezeluri/ șuncă, iaurt, unt/ margarină, fructe și pâine integrală.

203-cons-gr-02

Consum versus percepție

Un aspect foarte interesant ce a rezultat în urma studiului de față este că deși românii preferă să consume anumite produse la micul dejun nu înseamnă că o fac pentru că le asociază cu un aport mare de energie. Spre exemplu, deși 42% dintre români consumă pâine albă la micul dejun, doar 15% o consideră și un produs care aduce energie. Discrepanțe la fel de mari între consum și percepție mai există și în dreptul altor produse ca unt/ margarină (34% consum versus 10% percepție), mezeluri (38% consum versus 15% percepție) sau apă (45% consum versus 22% percepție).

Prin urmare, un top 10 al produselor – alimente și băuturi – percepute ca oferind energie arată astfel: cafea, brânză/ cașcaval, ouă, fructe, apă, iaurt, legume, pâine albă, crenvurști/ mezeluri/ șuncă și lapte. Dacă introducem în ecuația percepției și câțiva indicatori socio-demografici, mai observăm că populația de 45-60 de ani consideră mai mult, comparativ cu alte grupe de vârstă, că brânza/ cașcavalul sunt produsele care oferă energie (44%), iar bărbații consideră mai mult decât femeile că mezelurile oferă energie pentru a începe ziua bine (63%).

Criterii și loc de achiziție

203-cons-gr-03În ceea ce privește criteriile de alegere a produselor pentru micul dejun, putem discuta despre un mix între preț, conținut și rapiditate în preparare. Totuși, nominal vorbind, pentru 8 din 10 respondenți cel mai important atribut în alegerea produselor pentru micul dejun este: „proaspăt” (80%). Pe următoarele locuri se află aspecte precum: „cât mai naturale” (68%), „să fie sănătoase” (67%) și „să fie gustoase” (65%).
Studiul realizat de Exact Cercetare și Consultanță a adus informații și cu privire la locul achiziționării produselor pentru micul dejun. Astfel, 37% din românii din mediul urban cumpără de la hypermarket, 27% din supermarket, iar 12% din piață.

Metodologie

Studiul „Evaluarea comportamentului de consum al micului dejun” face parte din seria cercetărilor lansate de Progresiv în colaborare cu mai multe companii de cercetare de piață. Metodologia folosită de compania Exact Cercetare și Consultanță este una cantitativă. Eșantionul a fost alcătuit din 476 de consumatori de mic dejun, în speță persoane care au consumat această masă cel puțin o dată în ultima săptămână. Populația țintă a reprezentat-o persoanele cu vârstă cuprinsă între 15-60 de ani, rezidenți în mediul urban, cu educație medie și superioară, utilizatori de internet. Culegerea datelor s-a realizat prin CAWI (Computer Assisted Web Interviewing – n.red) în perioada 5-7 iulie 2016.

Momentul mic-dejun, sub lupa obiceiurilor de consum
Momentul mic-dejun, sub lupa obiceiurilor de consum
Pentru mai mult de o treime din români micul-dejun reprezintă cea mai importantă masă a zilei, oferind oportunități multiple producătorilor...
„Românesc”, un atribut cu forță de loializare în categoria vinurilor
„Românesc”, un atribut cu forță de loializare în categoria vinurilor
Vinul și consumatorii de vin au parcurs un traseu destul de anevoios pe piața locală, marcat, inițial, de lipsa de calitate și informații, și...
Studiu: Micul dejun, important pentru 7 din 10 români
Studiu: Micul dejun, important pentru 7 din 10 români
Consumat acasă, în oraș sau la birou, micul dejun reprezintă pentru mulți dintre consumatorii români ritualul care dă energia necesară...
Cum poate fi exploatat mai bine momentul de consum „mic dejun”?
Cum poate fi exploatat mai bine momentul de consum „mic dejun”?
Un prilej de liniște în timpul săptămânii și de conexiune cu familia în weekend, micul dejun este un moment de consum care oferă multiple...