Momentul mic-dejun, sub lupa obiceiurilor de consum

Pentru mai mult de o treime din români micul-dejun reprezintă cea mai importantă masă a zilei, oferind oportunități multiple producătorilor și retailerilor, prin diversitatea categoriilor consumate. Interesant de urmărit este modul în care trendurile de consum, printre care se regăsesc cel de „local” sau „sănătos”, alături de contextul inflaționist, au transformat în ultimii ani acest moment de consum, arată un studiu realizat de iSense Solutions pentru Progresiv. Momentul mic-dejun, sub lupa obiceiurilor de consum

Pentru unu din doi români din mediul urban, utilizatori de internet, prânzul este cea mai importantă masă a zilei. De popularitate se bucură însă și micul-dejun, 35% din românii susținând că pentru ei acest moment de consum reprezintă cea mai importantă masă. Procentajul este ușor mai mare în rândul femeilor și al consumatorilor cu vârsta cuprinsă între 46 şi 65 de ani. În ceea ce privește frecvența de consum, unu din doi români din mediul urban spune că obișnuieşte să ia micul-dejun zilnic, în timp ce 18% declară că mănâncă dimineața de 4-6 ori pe săptămână.

Ce alte aspecte definesc acest moment de consum?

- cel mai des, micul-dejun este consumat între orele 8:00 și 10:00 dimineața (46% din cei care iau mic-dejun) sau între 6:00 și 8:00 (37%).
- 89% din respondenți iau micul-dejun acasă și, în timp ce mănâncă, stau pe telefon (33%), discută cu familia/prietenii (27%), se uită la TV (26%), se pregătesc pentru activitățile pe care urmează să le desfășoare (19%) sau ascultă radio (16%). Totuși, doi din zece respondenți afirmă că nu au și alte activități în momentul în care iau micul-dejun.
- pentru 59% din consumatori este foarte important ca micul-dejun să aibă un gust bun, acest atribut fiind urmat în listă de „să fie sănătos” și „să aibă ingrediente de calitate”, aspecte menționate ca fiind foarte importante de unu din doi respondenți.

Ce consumă românii la micul-dejun?

Micul-dejun este fără doar și poate un moment de consum extrem de important dacă ne raportăm la diversitatea categoriilor care se regăsesc în farfurie. Lactatele și ouăle sunt categoriile care se bucură de cea mai mare notorietate în rândul românilor din mediul urban, fiind incluse în meniul a opt din zece respondenți. Topul celor mai consumate categorii de produse este completat de mezeluri (58%), cereale și produse de panificație (51%) și legume (48%). Dacă ne raportăm la profilul sociodemografic, mezelurile sunt consumate într-o pondere semnificativ mai mare de către bărbați (68% versus 46% femei), în timp ce cerealele și produsele de panificație se regăsesc mai degrabă în farfuriile femeilor (55% versus 47% bărbați). Diferențe sunt vizibile și dacă ne raportăm la categorii de legume și fructe, legumele fiind consumate mai degrabă de bărbați, în timp ce fructele se bucură de un nivel mai ridicat de consum în rândul femeilor. De altfel, fructele și smoothie-urile sunt categoriile cu cel mai mic consum, fiind menționate de 35%, respectiv 13% din români.

La o privire în detaliu, din categoria de lactate/ouă, cele mai consumate produse sunt ouăle (85%), brânza telemea (67%) și cașcavalul (67%), în timp ce mezelurile preferate sunt șunca (75%), salamul (72%) și mușchiul file (60%). Interesant este faptul că în categoria de cereale și produse de panificație pâinea ocupă locul al doilea în topul consumului, după cereale (71% versus 77%), iar pateul și gemul/dulceața se bucură de un consum similar în rândul românilor din mediul urban.

În ceea ce privește băuturile, cafeaua este, de departe, cea mai consumată, șapte din zece români declarând că beau cafea dimineața. Pe locul al doilea în topul băuturilor consumate la micul-dejun se află apa (63%), urmată de ceai (41%), lapte (40%), sucuri sau smoothie-uri (17%) sau limonadă (13%).

Cum ar trebui totuși să fie micul-dejun?

65% din românii din mediul urban susțin că au făcut o schimbare în direcția stilului de viață mai sănătos. Mai exact, 76% declară că pentru ei sănătatea a devenit o prioritate, 78% susţin că evită mai mult mâncărurile de tip fast-food, 71% evită mai mult băuturile carbonatate, iar 72% spun că mănâncă mai multe fructe și/sau legume. Cum ar trebui să fie un mic-dejun sănătos, în acest sens? 61% din românii din mediul urban utilizatori de internet asociază micul-dejun sănătos cu prepararea acasă. Pe lângă asocierea cu trendul de sănătos, prepararea micului-dejun acasă este și una dintre măsurile adoptate de români în încercarea de a face față contextului actual. Astfel, 85% spun că au început să pregătească micul-dejun acasă, în loc să-l cumpere.

Micul-dejun sănătos este asociat și cu un conținut redus de grăsimi și zahăr (48%), cu produsele naturale/bio (47%), dar și cu prepararea din produse sezoniere (44%). Totuși, doar 26% din consumatori sunt de părere că pentru a fi sănătos, micul-dejun ar trebui să conțină ingrediente locale, lucru care vine cumva în contradicție cu trendul de orientare spre produsele locale și interesul declarat al românilor faţă de posibilele soluții oferite de producători și retaileri pentru a mânca sănătos.

Astfel, 62% din respondenţi spun că sunt interesați să aibă acces la produse locale și proaspete, în timp ce 43% sunt interesați de oferte exclusive pentru produse eco/bio sau fără aditivi. Mai puțin interes generează livrarea de produse proaspete/bio acasă (38%), abonamentele speciale pentru produse sănătoase (34%) sau consiliere nutrițională pentru a alege produsele cele mai potrivite (31%).

Schimbări venite la pachet, odată cu inflația

30% din români alocă între 51 și 100 de lei pentru micul-dejun săptămânal, în timp ce 23% dintre consumatori au un buget săptămânal cuprins între 101 și 150 de lei pentru această masă. În ceea ce privește locul de achiziție al produselor pentru micul-dejun, românii optează, în principal, pentru magazinele marilor lanțuri de retail, supermarketurile și hipermarketurile reprezentând prima opțiune pentru consumatorii din mediul urban. Piețele sunt menționate de 43% din consumatori, în timp ce magazinele de cartier au fost amintite de o treime din respondenți. „Merită însă menționat faptul că 56% susțin că au început să facă cumpărăturile în magazine de tip discount, în timp ce 59% au început să opteze mai des pentru opțiunile family/economy pentru a face față contextului actual”, punctează reprezentanții iSense Solutions.

Studiul este reprezentativ pentru populația utilizatoare de internet din mediul urban și a fost efectuat în perioada 17-21 august 2023, pe un eșantion de 1.000 de respondenți, cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani. Dintre aceștia, 933 afirmă că iau micul-dejun, marja maximă de eroare fiind de +/- 3,1%, la un nivel de încredere de 95%.

Cerealele, categoria care se dezvoltă pe două momente de consum
Cerealele, categoria care se dezvoltă pe două momente de consum
Estimată la 89 de milioane de euro, piața de cereale și batoane de cereale are încă spațiu de dezvoltare din moment ce consumul local este sub...
Studiu: Micul dejun, important pentru 7 din 10 români
Studiu: Micul dejun, important pentru 7 din 10 români
Consumat acasă, în oraș sau la birou, micul dejun reprezintă pentru mulți dintre consumatorii români ritualul care dă energia necesară...
Cum poate fi exploatat mai bine momentul de consum „mic dejun”?
Cum poate fi exploatat mai bine momentul de consum „mic dejun”?
Un prilej de liniște în timpul săptămânii și de conexiune cu familia în weekend, micul dejun este un moment de consum care oferă multiple...
Studiu: Peste jumătate dintre români consumă produse lactate dimineața
Studiu: Peste jumătate dintre români consumă produse lactate dimineața
Jumătate dintre români sar peste micul dejun, majoritatea fiind fără copii. Ei au tendința de a consuma ceva mai târziu în timpul zilei, ca...