„Românesc”, un atribut cu forță de loializare în categoria vinurilor

Vinul și consumatorii de vin au parcurs un traseu destul de anevoios pe piața locală, marcat, inițial, de lipsa de calitate și informații, și caracterizat, ulterior, de o explozie de produse locale, intens premiate la nivel internațional, respectiv multiple surse de informare. Categoria are un potențial real de creștere, iar vinurile românești conduc detașat în topul preferințelor românilor, arată un studiu  Mednet Research. „Românesc”, un atribut cu forță de loializare în categoria vinurilor

Articol scris de Roxana Baciu, Managing Director Mednet Research

În urmă cu mai bine de douăzeci de ani, datele de vânzări arătau că românii beau într-o covârșitoare majoritate vin alb, de masă, dulce sau demidulce. Nu că ar fi fost ceva rău în asta. Doar că la acea vreme era mai mult cantitate, decât calitate, iar industria românească a vinului de abia începea să prindă contur. Arc peste timp, astăzi românii beau în egală măsură vin roșu, roze sau alb, cu precădere demidulce și demisec, iar consumatorul este răsfățat cu o ofertă de foarte bună calitate, din producție autohtonă sau din import. Cum s-au declinat aceste obiceiuri în achiziția și consumul de vin de sărbători? Ca să aflăm, am întrebat românii de peste 18 ani din mediul urban ce vinuri au cumpărat pentru perioada festivă care a încheiat anul trecut.

Vinul roșu, în topul preferințelor de sărbători

267-cons-gr-02Aproape două treimi dintre respondenți (58%) au declarat că au cumpărat vin roșu pentru sărbătorile de la finalul lui 2021. Nu că celelalte „culori” ar fi fost neglijate. Aproximativ 47% dintre respondenți au cumpărat și vin alb, iar un procent similar și vin roze. Concluzia? Au îmbrățișat diversitatea, asortarea vinurilor cu felurile de mâncare și ocaziile de consum și, nu în ultimul rând, au de unde alege.
Vinurile demidulci și demiseci au fost cele cumpărate de peste jumătate dintre respondenți, în timp ce vinul sec a întrunit puțin peste 18% din răspunsuri. Vinul dulce s-a aflat în coșul de cumpărături de sărbători în cazul a peste un sfert dintre respondenți – 27%. S-a cumpărat și vin vrac, doi din zece participanți (23,2%) la studiul Mednet Research declarând că au preferat această modalitate, fără diferențe semnificative față de medie, în funcție de gen, educație sau venit. Interesant de remarcat că, întrebați despre cumpărăturile obișnuite de vin, doar 12% au declarat că achiziționează vin vrac. Procentul este relativ mic în ambele cazuri, iar vracul, în accepțiunea modernă a cuvântului, înseamnă acum vinul vărsat comercializat în magazinele de profil. Bărbații de peste 50 de ani cumpără vin vrac semnificativ mai mult decât media.

Citește și: Winederful, conceptul care îmbină socializarea cu vinurile de specialitate

Vin pentru familie și prieteni

Care sunt motivele din spatele achiziției? Românii au cumpărat vin pentru consumul propriu și pentru prieteni sau colegi – 44,3%, iar un procent similar a cumpărat vin doar pentru consumul propriu din perioada sărbătorilor, într-o pondere semnificativ mai mare decât media, de către bărbați. Vinul a fost achiziționat doar pentru a fi oferit drept cadou de 11,5% dintre respondenți, semnificativ mai mult de către persoanele cu venituri sub 4.000 lei per gospodărie. Dacă ne referim la cantitate, 47% au cumpărat între 2 și 5 litri de vin, iar aproape 28% între 5 și 10 litri. Într-un procent mai mare decât media, doamnele au cumpărat mai puțin de doi litri de vin, 17%.

România, a patra țara din lume la creșterea producției de vin
România, a patra țara din lume la creșterea producției de vin
2023 a fost un an dificil pentru industria vinului cu o scădere a producției până la un nivel nemaiîntâlnit în ultimii 60 de ani, potrivit...
Cum se raportează cumpărătorii români la preț în această perioadă
Cum se raportează cumpărătorii români la preț în această perioadă
Prețul devine un subiect tot mai dezbătut în ultima perioadă, odată cu creșterea inflației și a costurilor pe toate palierele; mai mult,...

Jumătate dintre respondenți au cheltuit între 50 și 200 de lei la o achiziție de vin, ponderile fiind aproximativ egale din punctul de vedere al sumelor: 25,1% dintre respondenți au cheltuit între 51 – 100 lei, iar 26,5% au alocat între 101 și 200 de lei pentru cumpărăturile de vin de sărbători. Într-o pondere semnificativ mai mare decât media, bărbații și persoanele cu vârsta până în 30 de ani au cheltuit între 201 și 300 de lei, aceasta neînsemnând neapărat că au cumpărat un vin mai scump, ci că au cumpărat o cantitate mai mare.

Proveniență și soi pentru vinurile cumpărate de români

Vin românesc a fost răspunsul a 87,6% dintre respondenții întrebați despre originea vinului cumpărat. O situație foarte îmbucurătoare pentru vinurile autohtone, care au câștigat încrederea și loialitatea consumatorilor. Iar procentele următoarelor clasate nu fac decât să confirme cele de mai sus: 14,1% pentru Italia, 10,6% pentru Franța, 7,3% pentru Spania. Urmează la mare distanță Republica Moldova, cu 3,8% din răspunsuri.

Așadar, dacă ar fi să descriem pe scurt vinul cumpărat și consumat de sărbători, acesta ar fi: românesc, fetească neagră, demidulce. Deși feteasca neagră se află în top, mai multe soiuri de struguri au fost puse în coșurile de cumpărături în ponderi relativ egale: fetească neagră – 27,5%, merlot – 25,1%, cabernet sauvignon – 24,8%, fetească albă – 22,2%, fetească regală – 21,7%.

Te-ar putea interesa și: Strategia Cramele Recaș pentru securizarea unui nou an ca lider pe piața vinului

Ce canal aleg însă românii pentru achiziție? Din magazinele fizice, spun 87% dintre respondenți, ceea ce poate arăta că suntem în modul de căutare în fața rafturilor cu vinuri. Online-ul a întrunit răspunsurile a sub 10% dintre respondenți, în timp ce un procent relativ ridicat, 17,6%, au achiziționat vinul de la particulari / prieteni.

Cum arată consumul de vin dincolo de perioadele de sărbătoare?

267-cons-gr-01Românii declară că obișnuiesc să bea un pahar de vin de cele mai multe ori o dată – de două ori pe săptămână – 42,5%, mai degrabă bărbați și persoane peste 50 de ani. Altfel, în obiceiurile de consum ale românilor de la oraș vinul apare o dată – de două ori pe lună – 23,8% și de patru – cinci ori pe lună – 17,3%.

CITEȘTE ARTICOLUL COMPLET AICI.

Studiu a fost realizat online în ianuarie 2022 pe un eșantion de 1.000 de respondenți, reprezentativ pentru mediul urban. Marja de eroare +/- 3,09%

2022, un an de reașezare pentru piața locală de vinuri
2022, un an de reașezare pentru piața locală de vinuri
După doi ani în care retailul a condus creșterea în categoria de vin, marea provocare pentru producători este să mențină trendul ascendent...
Alimentația sănătoasă pentru români, de la aspirațional la esențial
Alimentația sănătoasă pentru români, de la aspirațional la esențial
Alimentația sănătoasă nu este o modă trecătoare, ci este considerată o componentă esențială a unui stil de viață sănătos, care e...
Vinurile, o categorie cu mult potențial în retail
Vinurile, o categorie cu mult potențial în retail
Cu o masă de consumatori importantă în rândul adulților din urbanul mediu și mare, vinul este o categorie care merită atenția retailerilor...
Sondaj: 80% dintre români asociază vinul roșu cu Fetească Neagră
Sondaj: 80% dintre români asociază vinul roșu cu Fetească Neagră
Peste jumătate dintre români preferă vinul roșu, iar 40% achiziționează săptămânal vin, arată un sondaj realizat de Tohani România,...