Micul dejun sau radiografia unui obicei sănătos de consum

Chiar dacă în viziunea românilor prânzul pare a fi cea mai importantă masă a zilei, frecvența cu care aceștia consumă săptămânal micul-dejun înclină balanța spre acest moment de consum, catalogat drept un „obicei sănătos”. Iar paleta alimentelor consumate vine să susțină acest atribut, cerealele fiind nelipsite din alimentația a peste 60% din consumatorii din mediul urban, potrivit unui studiu iSense Solutions realizat pentru Progresiv. consumator1

Procentajul consumatorilor români din mediul urban care consideră că micul-dejun este cea mai importantă masă a zilei este de 29%, net inferior celor care optează în favoarea prânzului (50%) sau a cinei (18%). În schimb, frecvența cu care aceștia aleg să consume micul-dejun în fiecare săptămână este una ridicată (de șase ori pe săptămână), cu un procentaj mai ridicat în rândul femeilor (65%). În plus, aproape jumătate din respondenții studiului iSense Solutions aleg să ia micul-dejun între orele 8 și 10 dimineața (48%), iar 37% din aceștia sunt mai matinali, optând pentru intervalul 6–8.

În timp ce iau micul-dejun, românii fac și alte activități: discută cu familia și prietenii (32%), navighează pe internet sau pe rețelele sociale folosind telefonul mobil (32%), se uită la televizor (29%) sau ascultă radio (20%).

Dacă analizăm locul ales pentru mic-dejun, în proporție covârșitoare (nouă din zece oameni din mediul urban) aleg să consume această masă acasă, 21% la birou/locul de muncă, în timp ce consumul on the go (pe stradă, în mașină sau cafenea/bistrou) este nominalizat de doar 3% din respondenți. Mai mult, aproape jumătate din cei intervievaţi (49%) consumă singuri micul-dejun, în timp ce 47% se bucură de compania familiei sau a partenerului (31%).

Care sunt cele mai importante caracteristici ale unui mic-dejun? Pe primul loc în clasamentul românilor este atributul de sănătos (55%), urmat de gustul bun (53%) și de ingredientele de calitate (46%). Fiindcă timpul a devenit foarte prețios pentru majoritatea consumatorilor, micul-dejun trebuie să fie și ușor de pregătit (41%) și să placă tuturor membrilor familiei (38%). De asemenea, pentru 37% din participanții la studiul iSense Solutions micul-dejun trebuie să aibă un preț accesibil. La polul opus, printre cele mai puțin importante caracteristici ale acestui moment de consum se află: să aibă un aspect plăcut (26%) și să poată fi transportat ușor (24%).

În ceea ce privește bugetul alocat săptămânal pentru micul-dejun, cei mai mulți români (32%) cheltuie între 51 și 100 de lei, în timp ce 28% nu depășesc 50 de lei. Există și cazul consumatorilor care alocă un buget „extravagant” de peste 200 de lei pentru micul-dejun (10% din respondenți). Când vine vorba de categoriile de produse consumate, românii menționează lactate/ ouă (85%), cereale și produse de panificație (66%), mezeluri (60%), legume (44%), tartinabile (40%), fructe (40%) și shake-uri/smoothie-uri (14%). Proporţia celor care consumă cereale și produse de panificație a crescut semnificativ față de anul trecut (51% în august 2023 versus 66% în mai 2024). Băuturile pe care le consumă de obicei la micul-dejun sunt cafeaua (68%) și apa (64%), urmate de ceai (40%), lapte (39%) și sucuri sau smothie-uri de fructe/ legume (16%).

Momentul mic-dejun, sub lupa obiceiurilor de consum
Momentul mic-dejun, sub lupa obiceiurilor de consum
Pentru mai mult de o treime din români micul-dejun reprezintă cea mai importantă masă a zilei, oferind...
Cerealele, categoria care se dezvoltă pe două momente de consum
Cerealele, categoria care se dezvoltă pe două momente de consum
Estimată la 89 de milioane de euro, piața de cereale și batoane de cereale are încă spațiu de dezvoltare din...

Cerealele rafinează opțiunile de consum

La o privire mai detaliată asupra celor care consumă cereale și produse de panificație la micul-dejun, opt din zece consumatori preferă cereale/müsli, două treimi pâine, în timp ce unu din doi includ în meniu produse de panificație (diferit de pâine). Topul este completat de semințe/nuci (38%) și 21% batoane cu cereale/batoane cu fructe și seminţe/nutritive (21%).

Când vine vorba de tipul cerealelor/batoanelor cu cereale, românii preferă: müsli clasic (57%), fulgi simpli de ovăz (53%), cereale integrale dulci, sub diverse forme (48%), fulgi simpli de porumb integral (41%), fulgi simpli de grâu integral (32%), batoane de müsli (31%), batoane cu fructe (28%), batoane de ovăz (25%), batoane proteice (24%), granola (21%) și quinoa (14%).

47% din cei care optează pentru cereale/batoanele de cereale la micul-dejun aleg aceste produse doar pentru acest moment, în timp ce 36% le consumă între mese, ca gustare, iar 18% le folosesc pe post de desert, după mesele principale (prânz/cină). Sunt însă și consumatori care mănâncă cereale ca masă principală la prânz (5%) sau la cină (9%).

În ceea ce privește frecvența săptămânală cu care românii includ cerealele/batoanele de cereale în micul-dejun, 47% le consumă de 2-3 ori pe săptămână, în timp ce doar 8% le menționează în dieta zilnică. Aceste obiceiuri alimentare sunt împărtășite și de partener (46%) și copii (40%).

Principalele motive pentru care oamenii consumă cereale sau batoane cu cereale la micul-dejun sunt că reprezintă o variantă rapidă de mic-dejun (55%), sunt ușor de preparat (53%) și au un aport ridicat de fibre, fiind bune pentru digestie (51%), sunt sățioase (46%), nutritive/conțin
nutrienți esențiali (45%) și sunt o sursă bogată de carbohidrați, oferind energie (44%). În același timp, aceste produse reprezintă o variantă ieftină la mic-dejun pentru doi din zece participanți la studiu.

Gustul și prețul, cei mai importanți factori în alegerea cerealelor

Cum aleg consumatorii cerealele? 63% din aceștia pun pe primul loc gustul/aroma, prețul (60%), lipsa aditivilor sau a E-urilor (51%), conținutul de vitamine și minerale (48%) și conținutul de zahăr (48%). În schimb, șase din zece consumatori de cereale sau batoane de cereale consumă produse care nu sunt din ingrediente bio/organice. Doar 27% din aceștia ar fi dispuși să plătească mai mult pentru cereale care conțin ingrediente organice/naturale.

 Nestlé lansează pe piața din România brandul Nesvita
Nestlé lansează pe piața din România brandul Nesvita
Nestlé lansează pe piața din România brandul Nesvita, o gustare de ovăz cu fibre, vitamine și minerale. Conform...
Studiu: Micul dejun, important pentru 7 din 10 români
Studiu: Micul dejun, important pentru 7 din 10 români
Consumat acasă, în oraș sau la birou, micul dejun reprezintă pentru mulți dintre consumatorii români ritualul...

Când vine vorba de informațiile de pe ambalajele de cereale/batoane de cereale, 40% din consumatori consultă eticheta produsului de fiecare dată, 45% o consultă uneori, iar 15% o consultă rareori sau niciodată, mai arată datele studiului iSense Solutions.

La micul-dejun, cerealele sunt combinate în principal cu lapte de origine animală (64%), cu iaurt (58%), cu semințe sau nuci (32%), cu fructe proaspete sau uscate (26%) și cu lapte vegetal (24%). Doar 6% din respondenți aleg să le consume simple, fără să le combine cu ceva, sau sub formă de smoothie-uri (4%).

Dintre cei care consumă la micul-dejun cereale/müsli sau batoane cu cereale/batoane cu fructe și semințe/nutritive, aceștia le cumpără de obicei din supermarket (80%), hipermarket (64%), magazine mici de cartier (17%) sau farmacii/plafar/magazine fizice specializate (12%). Doar 6% din respondenți aleg magazinele online specializate pentru achiziția acestui tip de produse sau 5% optează pentru piețe.

Cercetarea este reprezentativă pentru populația utilizatoare de internet din mediul urban. Studiul a fost efectuat în perioada 9–13 mai 2024, pe un eșantion de 506 respondenți, cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani. Din aceștia, 66% afirmă că mănâncă de obicei la micul-dejun
cereale și produse de panificație, marja maximă de eroare fiind +/- 4,27%, la un nivel de încredere de 95%.

Chiar dacă în viziunea românilor prânzul pare a fi cea mai importantă masă a zilei, frecvența cu care aceștia consumă săptămânal micul-dejun înclină balanța spre acest moment de consum, catalogat drept un „obicei sănătos”. Iar paleta alimentelor consumate vine să susțină acest atribut, cerealele fiind nelipsite din alimentația a peste 60% din consumatorii din mediul urban, potrivit unui studiu iSense Solutions realizat pentru Progresiv.

Procentajul consumatorilor români din mediul urban care consideră că micul-dejun este cea mai importantă masă a zilei este de 29%, net inferior celor care optează în favoarea prânzului (50%) sau a cinei (18%). În schimb, frecvența cu care aceștia aleg să consume micul-dejun în fiecare săptămână este una ridicată (de șase ori pe săptămână), cu un procentaj mai ridicat în rândul femeilor (65%). În plus, aproape jumătate din respondenții studiului iSense Solutions aleg să ia micul-dejun între orele 8 și 10 dimineața (48%), iar 37% din aceștia sunt mai matinali, optând pentru intervalul 6–8.

În timp ce iau micul-dejun, românii fac și alte activități: discută cu familia și prietenii (32%), navighează pe internet sau pe rețelele sociale folosind telefonul mobil (32%), se uită la televizor (29%) sau ascultă radio (20%).

Dacă analizăm locul ales pentru mic-dejun, în proporție covârșitoare (nouă din zece oameni din mediul urban) aleg să consume această masă acasă, 21% la birou/locul de muncă, în timp ce consumul on the go (pe stradă, în mașină sau cafenea/bistrou) este nominalizat de doar 3% din respondenți. Mai mult, aproape jumătate din cei intervievaţi (49%) consumă singuri micul-dejun, în timp ce 47% se bucură de compania familiei sau a partenerului (31%).

Care sunt cele mai importante caracteristici ale unui mic-dejun? Pe primul loc în clasamentul românilor este atributul de sănătos (55%), urmat de gustul bun (53%) și de ingredientele de calitate (46%). Fiindcă timpul a devenit foarte prețios pentru majoritatea consumatorilor, micul-dejun trebuie să fie și ușor de pregătit (41%) și să placă tuturor membrilor familiei (38%). De asemenea, pentru 37% din participanții la studiul iSense Solutions micul-dejun trebuie să aibă un preț accesibil. La polul opus, printre cele mai puțin importante caracteristici ale acestui moment de consum se află: să aibă un aspect plăcut (26%) și să poată fi transportat ușor (24%).

În ceea ce privește bugetul alocat săptămânal pentru micul-dejun, cei mai mulți români (32%) cheltuie între 51 și 100 de lei, în timp ce 28% nu depășesc 50 de lei. Există și cazul consumatorilor care alocă un buget „extravagant” de peste 200 de lei pentru micul-dejun (10% din respondenți). Când vine vorba de categoriile de produse consumate, românii menționează lactate/ ouă (85%), cereale și produse de panificație (66%), mezeluri (60%), legume (44%), tartinabile (40%), fructe (40%) și shake-uri/smoothie-uri (14%). Proporţia celor care consumă cereale și produse de panificație a crescut semnificativ față de anul trecut (51% în august 2023 versus 66% în mai 2024). Băuturile pe care le consumă de obicei la micul-dejun sunt cafeaua (68%) și apa (64%), urmate de ceai (40%), lapte (39%) și sucuri sau smothie-uri de fructe/ legume (16%).

Cerealele rafinează opțiunile de consum

La o privire mai detaliată asupra celor care consumă cereale și produse de panificație la micul-dejun, opt din zece consumatori preferă cereale/müsli, două treimi pâine, în timp ce unu din doi includ în meniu produse de panificație (diferit de pâine). Topul este completat de semințe/nuci (38%) și 21% batoane cu cereale/batoane cu fructe și seminţe/nutritive (21%).

Când vine vorba de tipul cerealelor/batoanelor cu cereale, românii preferă: müsli clasic (57%), fulgi simpli de ovăz (53%), cereale integrale dulci, sub diverse forme (48%), fulgi simpli de porumb integral (41%), fulgi simpli de grâu integral (32%), batoane de müsli (31%), batoane cu fructe (28%), batoane de ovăz (25%), batoane proteice (24%), granola (21%) și quinoa (14%).

47% din cei care optează pentru cereale/batoanele de cereale la micul-dejun aleg aceste produse doar pentru acest moment, în timp ce 36% le consumă între mese, ca gustare, iar 18% le folosesc pe post de desert, după mesele principale (prânz/cină). Sunt însă și consumatori care mănâncă cereale ca masă principală la prânz (5%) sau la cină (9%).

În ceea ce privește frecvența săptămânală cu care românii includ cerealele/batoanele de cereale în micul-dejun, 47% le consumă de 2-3 ori pe săptămână, în timp ce doar 8% le menționează în dieta zilnică. Aceste obiceiuri alimentare sunt împărtășite și de partener (46%) și copii (40%).

Principalele motive pentru care oamenii consumă cereale sau batoane cu cereale la micul-dejun sunt că reprezintă o variantă rapidă de mic-dejun (55%), sunt ușor de preparat (53%) și au un aport ridicat de fibre, fiind bune pentru digestie (51%), sunt sățioase (46%), nutritive/conțin
nutrienți esențiali (45%) și sunt o sursă bogată de carbohidrați, oferind energie (44%). În același timp, aceste produse reprezintă o variantă ieftină la mic-dejun pentru doi din zece participanți la studiu.

Gustul și prețul, cei mai importanți factori în alegerea cerealelor

Cum aleg consumatorii cerealele? 63% din aceștia pun pe primul loc gustul/aroma, prețul (60%), lipsa aditivilor sau a E-urilor (51%), conținutul de vitamine și minerale (48%) și conținutul de zahăr (48%). În schimb, șase din zece consumatori de cereale sau batoane de cereale consumă produse care nu sunt din ingrediente bio/organice. Doar 27% din aceștia ar fi dispuși să plătească mai mult pentru cereale care conțin ingrediente organice/naturale.

Când vine vorba de informațiile de pe ambalajele de cereale/batoane de cereale, 40% din consumatori consultă eticheta produsului de fiecare dată, 45% o consultă uneori, iar 15% o consultă rareori sau niciodată, mai arată datele studiului iSense Solutions.

La micul-dejun, cerealele sunt combinate în principal cu lapte de origine animală (64%), cu iaurt (58%), cu semințe sau nuci (32%), cu fructe proaspete sau uscate (26%) și cu lapte vegetal (24%). Doar 6% din respondenți aleg să le consume simple, fără să le combine cu ceva, sau sub formă de smoothie-uri (4%).

Dintre cei care consumă la micul-dejun cereale/müsli sau batoane cu cereale/batoane cu fructe și semințe/nutritive, aceștia le cumpără de obicei din supermarket (80%), hipermarket (64%), magazine mici de cartier (17%) sau farmacii/plafar/magazine fizice specializate (12%). Doar 6% din respondenți aleg magazinele online specializate pentru achiziția acestui tip de produse sau 5% optează pentru piețe.

Cercetarea este reprezentativă pentru populația utilizatoare de internet din mediul urban. Studiul a fost efectuat în perioada 9–13 mai 2024, pe un eșantion de 506 respondenți, cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani. Din aceștia, 66% afirmă că mănâncă de obicei la micul-dejun
cereale și produse de panificație, marja maximă de eroare fiind +/- 4,27%, la un nivel de încredere de 95%.

Cum poate fi exploatat mai bine momentul de consum „mic dejun”?
Cum poate fi exploatat mai bine momentul de consum „mic dejun”?
Un prilej de liniște în timpul săptămânii și de conexiune cu familia în weekend, micul dejun este un moment de...
Studiu: Peste jumătate dintre români consumă produse lactate dimineața
Studiu: Peste jumătate dintre români consumă produse lactate dimineața
Jumătate dintre români sar peste micul dejun, majoritatea fiind fără copii. Ei au tendința de a consuma ceva mai...