INS: Vânzările magazinelor, creștere de 4% față de anul trecut
Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete) a crescut în luna martie 2020, față de luna precedentă ca serie brută cu 5,0%, iar ca serie ajustată (în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate) a scăzut cu 3,6%, potrivit datelor Institutului Național de Statistică. Scăderea vine însă din zona produselor nealimentare și din vânzările raportate de benzinării. Altfel, doar pe categoria bunurilor alimentare, băuturi și tutun, vânzările au crescut cu 12,3% ca serie brută și 2,06% pe serie ajustată.
Raportat la luna martie a anului trecut, datele INS arată că volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a crescut atât ca serie brută cu 3,9%, cât și ca serie ajustată cu 4,1%. Defalcat pe categorii, vânzările de alimente, băuturi și tutun au crescut cu 17,4% ca serie brută și cu 15,1% în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate.
În cazul produselor nealimentare, în martie 2020 față de martie 2019, vânzările au scăzut cu 1,6% ca serie brută și au rămas la același nivel în cazul seriei ajustate. Scăderi au fost înregistrate și în cazul comerțului cu amănuntul al carburanților, în magazinele specializare. Față de anul trecut, în luna martie vânzările au fost cu 8,3% mai mici.
Impactul crizei generate de pandemie s-a resimțit cu precădere în a două jumătate a lunii martie, după ce a fost declanșată starea de urgență. Drept urmare, în timp ce în dreptul alimentelor sunt raportate creșteri mari, restul categoriilor au o creștere similară cu rata inflației. După primele trei luni ale acestui an, comparat cu același interval al anului trecut, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a înregistrat o creștere (serie brută) cu 9,4% datorită creșterii vânzărilor de produse alimentare, băuturi și tutun (+14,6%), vânzărilor de produse nealimentare (+7,5%) și comerțului cu amănuntul al carburanților (+3,7%).
Ca serie ajustată, pe aceeași bază de raportare, volumul cifrei de afaceri a înregistrat o creștere cu 7,5% ca urmare a vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+12,5%), vânzărilor de produse nealimentare (+5,7%) și vânzărilor raportate de benzinării (+2,4%).