Vânzările de alimente, băuturi și tutun, +3,1% la șapte luni
Comerțul cu alimente, băuturi și tutun a înregistrat în primele șapte luni ale acestui an o creștere de 3,1% în funcție de sezonalitate și numărul de zile lucrătoare comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, în timp ce vânzările brute s-au majorat cu 3,6%, potrivit datelor comunicate de Institutului Național de Statistică.
În luna iulie a acestui an, vânzările de alimente, băuturi și tutun s-au majorat cu 0,3% în funcție de numărul de zile lucrătoare și sezonalitate prin comparație cu luna iulie a anului trecut, în timp ce ca serie brută vânzările au scăzut cu 0,6% față de luna iulie a anului 2022.
Prin comparație cu luna iunie, comerțul cu amănuntul cu vânzare predominanță de produse alimentare, băuturi și tutun a bifat o creștere de 5,5% ca serie brută în luna iulie, în timp ce ajustat sezonier vânzările, datele Institutului Național de Statistică indică o scădere de 0,6%.
Per ansamblu, comerțul cu amănuntul, cu excepția vânzărilor de autovehicule, s-a majorat în primele șapte ale acestui an cu 2,7% ca serie brută și cu 2,6% ajustat sezonier.
Potrivit datelor de retail audit, în trimestrul al doilea din acest an, vânzările de FMCG din România au crescut cu 17,3% în termeni valorici față de aceeași perioadă a anului anterior, arată datele NielsenIQ. În același timp, al doilea trimestru al anului este marcat și de o diminuare a scăderii volumelor ce a caracterizat ultimele trimestre (-2,0% în Q2 2023 față de -4,6% în Q1 2023), cât și de o domolire a creșterii prețurilor (+19,3% în Q2 2023 față de +23,1% în Q1 2023).
La nivel european, piața de FMCG a evoluat similar cu România în ultimele 12 luni. Cu o medie a creșterii valorice europene de +9,2%, volumele au scăzut cu -2,3%, iar prețurile au crescut 11,5%. Comparativ cu țările din Estul Europei, România se situează pe locul al 5-lea în termeni de creștere valorică (+18,3%) în ultimele 12 luni, fiind întrecută de Ungaria, cu o creștere de +22,8%, Kazakhstan (+22,7%), Serbia (+19,5%) și Bulgaria (+19,3%).