Vânzările magazinelor alimentare, în scădere la final de primăvară
Luna mai a venit cu o temperare a vânzărilor de alimente, băuturi și tutun raportat la luna aprilie, o lună marcată de achizițiile specifice sărbătorilor pascale. Datele Institutului Național de Statistică arată că vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au scăzut cu 2,5% în perioada analizată ca serie brută și cu 0,1% raportat la numărul de zile lucrătoare şi la sezonalitate.
Dacă luăm în calcul primele cinci luni din acest an raportat la perioada similară din 2020, vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au crescut cu 1,9% ca serie brută și cu 5,2% ca serie ajustată. În același interval, cererea pentru produsele nealimentare a înregistrat un plus de 9% ca serie brută, respectiv 6,3% ca serie ajustată sezonier.
Citește și: România înregistrează aproape jumătate din vânzările online din Europa de Est
Cumulat, în perioada ianuarie – mai 2022, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a înregistrat o creştere, per ansamblu, cu 5,7% raportat la perioada similară din 2021 datorită creşterii comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+10,1%), vânzărilor de produse nealimentare (+6,9%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+1,9%).
Calculat ca serie ajustată, creşterea medie a fost de 7,3% datorită avansului înregistrat la comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+9,5%), vânzările de produse nealimentare (+6,3%) şi la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (+5,2%).